Publicerat Augusti 6, 200916 yr Har en bekant som ska börja jaga, och han har gått och förälskat sig i en Remington 870. Ser själv inte någon större skillnad i om man börjare jaga med en pump, halvautomat, bock eller s/s, men då jag nämnde om det för två jagande bekanta så var de lite skeptiska till en pump som första vapen. Finns det några allmänna argument mot att ha en pump som första vapen? Elddisciplin talas det ju en del om, och så har jag förstått att vissa börjar koncentrera sig på omladdningen för tidigt och därför inte fullföljer swingen. För egen del så tycker jag det låter mera som vanesaker än argument för en viss vapentyp...
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Har en bekant som ska börja jaga, och han har gått och förälskat sig i en Remington 870. Ser själv inte någon större skillnad i om man börjare jaga med en pump, halvautomat, bock eller s/s, men då jag nämnde om det för två jagande bekanta så var de lite skeptiska till en pump som första vapen.Finns det några allmänna argument mot att ha en pump som första vapen? Elddisciplin talas det ju en del om, och så har jag förstått att vissa börjar koncentrera sig på omladdningen för tidigt och därför inte fullföljer swingen. För egen del så tycker jag det låter mera som vanesaker än argument för en viss vapentyp... Kan nog tycka att de inte spelar någon större roll. Tänk dom som kör med repeterstudsare på älgbanan då? Efter första skottet så måste dom ju repetera studsaren samtidigt som man följer med pappälgen i en sving. Tror de handlar om rutin och vana. Kör på pump då! Just 870-modellerna verkar vara bra vapen.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Vapentypen spelar ingen roll egentligen, det är hur mycket man tränar med vapnet i fråga som avgör hur väl man sedan skjuter med det, och det är på banan man ska upptäcka om det fungerar eller inte. Så visst kan man börja med en pump.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr En sak som man dock bör ta i beaktande när man skaffar hagel, är om man skall vara med på gemensamjakter, det brukar sällan uppskattas att man kommer med ett hagelvapen som ej går att bryta då.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr dustade av min pump idag på banan köpte den som första hagel bössa och hade inget problem den var som gjord förmig har inte skjutit på banan med pumpen iår endå sköt jag bättre med den än med bocken
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Jag tycker det verkar vara en geografisk fråga om hurvida det ska vara brytvapen, men det kan såkart vara fel. Jag har varit på några jakter med obankanta och det är ingen som lyft på ögonbrynen för att jag eller någon annan har haft pump. Det lägger ju därimot mer ansvar på användaren att man själv håller koll på att man har tomt, då ingen annan kan se det.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Jag tycker det verkar vara en geografisk fråga om hurvida det ska vara brytvapen, men det kan såkart vara fel. Jag har varit på några jakter med obankanta och det är ingen som lyft på ögonbrynen för att jag eller någon annan har haft pump. Det lägger ju därimot mer ansvar på användaren att man själv håller koll på att man har tomt, då ingen annan kan se det. de brukar mera vara på stora gemensamma jakter där de kanske rör sig om att 20 pers ska gå på ett led och skjuta fasan.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr de brukar mera vara på stora gemensamma jakter där de kanske rör sig om att 20 pers ska gå på ett led och skjuta fasan. Det var typ sådana jakter jag menade.
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Min första och bästa hagelbössa är just en pump. Faktiskt en remington 870 wingmaster cal 20
Publicerat Februari 12, 201016 yr skjutmässigt är det inga problem bara den passar, men så fort man tänker sig ett avvikande vapen som en pump/magnumstudsare/bygelrepeter är det viktigaste att man inte är konflikträdd eller lättretad för både vänliga och ovänliga kommentarer kommer dras till en som malar till en lampa. det visste jag dock inte när jag började bygga min garderob
Publicerat Februari 21, 201016 yr skjutmässigt är det inga problem bara den passar, men så fort man tänker sig ett avvikande vapen som en pump/magnumstudsare/bygelrepeter är det viktigaste att man inte är konflikträdd eller lättretad för både vänliga och ovänliga kommentarer kommer dras till en som malar till en lampa.det visste jag dock inte när jag började bygga min garderob Håller med! Jag har en remington 870 express magnum. Ett mycket bra vapen faktiskt om du tränar med den. Jag upplever den dock lite hårdare i rekylen med orginalkappan än min beretta silver pigeon (med samma ammo så klart.) Så jag har satt på en limbsaver bakkappa för att förbättra ett ev andra skott. Jag inte har hunnit prova den nya bakkappan ännu men den verkar bra. Det kommer lite kommentarer då och då från andra jägare om pumpen, jag tror det handlar om att svara ödmjukt och inte bli uppretad som det tidigare nämnts. Sen jagar man ofta med samma folk så de vänjer sig snabbt vid att du har en pump. Retas någon för att skoja får man ta det och hitta nåt att skojreta på honom, t ex pluntan han har i byxbenet eller när han satte sig på fel pass eller nåt. De argument jag skulle använda i försvar för pumpen om någon kommenterar lite elakt är att det är ett robust vapen som är driftsäkert och funktionellt. Det jagas med det med framgång i staterna och fungerar lika bra här. Desstuom slipper du som halvautomaten (och även bocken) ett andra skott i loppet efter avfyrning om du inte vill ha det själv. Det är en viktig säkerhetsaspekt. Pumpen går visserligen inte att bryta, men när framstocken är tillbakadragen är den säker som en bruten bock och klart synligare än när en halvauto har slutstycket öppen.