Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Hejsan har några frågor om ljuddämpare.

1: Hur lätt är de nu för tiden att få en licens på en ljuddämpare?

2: Vad kostar de att låta vapensmeden gänga pipan?

3: Hur stor är ljud och rekylskillnaden på en 6,5x55 som ja har?

4: Vad kostar en riktigt lätt och fin ljuddämpare (vill inte ha en klump med bly). Och vilka har bästa priser och störst urval?

Publicerat
Hejsan har några frågor om ljuddämpare.

1: Hur lätt är de nu för tiden att få en licens på en ljuddämpare?

2: Vad kostar de att låta vapensmeden gänga pipan?

3: Hur stor är ljud och rekylskillnaden på en 6,5x55 som ja har?

4: Vad kostar en riktigt lätt och fin ljuddämpare (vill inte ha en klump med bly). Och vilka har bästa priser och störst urval?

1: För klass 1-2 är det bara att söka. klass 3-4 är lite kinkigare, i regel krävs det att man är kommunjägare eller dylikt för att få licens på dämpare i klass 4. Vet ej om det räcker med hörselskada för klass 3?

2: Olika för olika vapensmeder, Haa´s Vapentjänst i Malung tar 800:-

3: Jag har en RCC T41 på min 6,5x55:a, rekylen blir ungefär som en 222:a, smällen blir som en vass 22:a.

4: Kolla dessa dämpare: RCC, sedan finns det ju A-tec, Hausken, Stalon, Ase mm.

//

Gabbe

Publicerat

1. sök licens, klart

2. 700 +/- 300kr

3. Smäller blir ca 222R, rekylen 243w...på ett ungefär, svårt då rekyl är en individuell sak

4. ca2000 upp emot 5000 pengar

Publicerat
  • Författare

okey. Tack för svaren. Hur söker man licens på en ljuddämpare då?

Har inte sett att de finns licenspapper speciellt för ljuddämpare?

Har ni något tips på en bra och väldigt lätt ljuddämpare?

Har som sagt en varmintbössa redan. Så vill inte ha så extremt mkt mer tyngd -_-

Publicerat
okey. Tack för svaren. Hur söker man licens på en ljuddämpare då?

Har inte sett att de finns licenspapper speciellt för ljuddämpare?

Har ni något tips på en bra och väldigt lätt ljuddämpare?

Har som sagt en varmintbössa redan. Så vill inte ha så extremt mkt mer tyngd -_-

När du har valt en dämpare fyller tillverkaren i licenspapperna år dig, skickar dom till dig så att du kan fylla i dina uppgifter sedan skickar du in dom till polisen.

Det är de vanliga pappren till vapenlicens som används inget konstigt.

Jag har en RCC dämpare på min 222a och den väger 240g om jag inte mins fel, kolla på deras hemsida där står nog vikterna.

Tror att det är en av de lättaste på marknaden.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
När du har valt en dämpare fyller tillverkaren i licenspapperna år dig, skickar dom till dig så att du kan fylla i dina uppgifter sedan skickar du in dom till polisen.

Det är de vanliga pappren till vapenlicens som används inget konstigt.

Jag har en RCC dämpare på min 222a och den väger 240g om jag inte mins fel, kolla på deras hemsida där står nog vikterna.

Tror att det är en av de lättaste på marknaden.

/Lasse

tack återigen -_-

Publicerat

jag har oxå RCC dämpare på mig 222:a. tror den väger där runtomkring som du säger. jag vart grovt förvånad över att den vägde så lite som den gjorde så jag va tvungen o titta i den så de fanns något där inne! enda gången jag har klämt på en va för några år sen en tung jäkla sak!

tror rcc är bland dom lättare? iaf inte dyrt. han gängar pipan, monterar ljuddämparen o är jävligt trevlig för bara 3000kr.

mvh//Marcus

Publicerat

Nu finns det ju andra leverantörer än RCC, även om jag för tillfället har två av hans dämpare. När jag var nere hos honom i höstas så tog han 600 kr för att gänga en pipa, men det är möjligt att han ändrat priset.

Publicerat
Nu finns det ju andra leverantörer än RCC, även om jag för tillfället har två av hans dämpare. När jag var nere hos honom i höstas så tog han 600 kr för att gänga en pipa, men det är möjligt att han ändrat priset.

Så du menar att det finns andra märken på ljuddämpare ;)B)

Roger ta nu 800 för gängning av pipa om jag minns rätt nu men det tror jag att jag gör.

Publicerat
  • Författare

är jävligt sugen på en dämpare allså. Är de så att ljudet blir svagare och rekylen mindre destu längre dämpare du har?

Eller varför skulle man annars bygga på dom?

Publicerat

Var och provade Sai carbon dämparen i går till kaliber 6mm ppc. Den ger lite mindre mirage men framför allt så kalnar den snabbare och då försviner miraget fortare. Jag har köpt till extra förlängning både fram och bak men bara fått tag i den främre änn så länge. Dämpar mässigt så är jag mycket nöjd och det blir väl knappast sämre när jag får den bakre förlängningen. Jag jämnförde med min 222:a med en Sai aluminium med extra förlängning fram och varken jag eller kompisen kunde höra någon skilnad varken nära eller på 250m i sidled. Precisionen verkar låvande men den ska provas mer sen. Jag måste börja om från ruta ett i och med pipkapningen och dämpar monteringen. Balistik tipen 70gr som inte var en faborit kula före monteringen men som putsade efter bara en fem skottare (11,19mm) så hopp finns

Publicerat

Hej,

det som styr ljuddämparnas effektivitet är dels den invändiga volymen men också bafflarnas utformning och placering. I princip kan därför en mindre dämpare vara effektivare än en något större, till exempel så är BR dämparna både stora och förhållandevis ineffektiva jämfört med modernare konstruktioner.

I länken nedan har vi diskuterat en hel del kring ljuddämpare

ljuddämparfunderingar

Henrik