Publicerat Augusti 7, 200917 yr Finns det någon "universal" sida vart man kan söka info om äldre vapen? Har fått en sida-sida i min ägo som jag tänkte att det vore roligt att veta lite mer om. Att det är någon form utav budget bössa är jag så gott som helt säker på men tänkte att det kan vara kul i alla fall. Den infon jag har om bössan är mer eller mindre det som står på licensen: Vapentyp: Hagelgevär dp Fabrikat: Royal Modell: special Nu är jag inte bössan framför mig men kommer ihåg att det står nå marco gardone eller liknande på den samt nån lejon symbol. Tror att den är från 70-talet men det finns tyvärr ingen kvar i släkten att fråga så jag tänkte pröva här för jag har ju sett att man kan få svar på dom mest omöjliga frågor här
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Finns det någon "universal" sida vart man kan söka info om äldre vapen?Har fått en sida-sida i min ägo som jag tänkte att det vore roligt att veta lite mer om. Att det är någon form utav budget bössa är jag så gott som helt säker på men tänkte att det kan vara kul i alla fall. Den infon jag har om bössan är mer eller mindre det som står på licensen: Vapentyp: Hagelgevär dp Fabrikat: Royal Modell: special Nu är jag inte bössan framför mig men kommer ihåg att det står nå marco gardone eller liknande på den samt nån lejon symbol. Tror att den är från 70-talet men det finns tyvärr ingen kvar i släkten att fråga så jag tänkte pröva här för jag har ju sett att man kan få svar på dom mest omöjliga frågor här Nån sån sida finns inte mig veterligen men provningsstämplarna brukar kunna ge en del, jag har samlat de vanligaste ländernas på PMT on Shotguns. Namnet ger vid handen en "no name" bössa som kan vara lögn att hitta, Gardone ligger i Italien och de flesta tillverkarna hålls där så det säger inte heller så mycket. Vanligen kommer billiga vapen av lite tvivelaktig kvalitet från Belgien, Italien eller Spanien. Så lägg in lite bilder av stämplar, baskyl och gravyr. Står det ngt på spången? /T
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Nån sån sida finns inte mig veterligen men provningsstämplarna brukar kunna ge en del, jag har samlat de vanligaste ländernas på PMT on Shotguns.Namnet ger vid handen en "no name" bössa som kan vara lögn att hitta, Gardone ligger i Italien och de flesta tillverkarna hålls där så det säger inte heller så mycket. Vanligen kommer billiga vapen av lite tvivelaktig kvalitet från Belgien, Italien eller Spanien. Så lägg in lite bilder av stämplar, baskyl och gravyr. Står det ngt på spången? /T Skall kolla upp det när jag är på hemma plan igen och slänger upp bilderna här. Tycker mig känna igen ett av dom där lejonen under den belgiska sidan. Men med tanke på den knapphändiga infon så lutar det väl mot någon diffus hemma snickare som satt ihop detta vapen. Tackar för hjälpen.
Publicerat Augusti 9, 200917 yr Nja inte var det nåt belgiskt lejon inte.. Vad är det för bössa? Vad jag har lyckats hitta är att orginal licensen är utfärdad 1965 på den men inte mkt annan info. Siffrorna på pipan är väl borrningen men med tanke på att jag är mer eller mindre nollad på detta ännu så är min fråga där vad har jag för borrning? Säkert kan jag goggla fram det men hoppas att jag slipper Sen står det ju iaf made in italy på den men kan man lita på det, eller kan den lika gärna vara tillverkad i långtbortistan och ihop monterad i italien? tackar redan nu för hjälpen
Publicerat Augusti 9, 200917 yr Nja inte var det nåt belgiskt lejon inte..Vad är det för bössa? Vad jag har lyckats hitta är att orginal licensen är utfärdad 1965 på den men inte mkt annan info. Siffrorna på pipan är väl borrningen men med tanke på att jag är mer eller mindre nollad på detta ännu så är min fråga där vad har jag för borrning? Säkert kan jag goggla fram det men hoppas att jag slipper Sen står det ju iaf made in italy på den men kan man lita på det, eller kan den lika gärna vara tillverkad i långtbortistan och ihop monterad i italien? tackar redan nu för hjälpen Nej, nått belgisk noname var det inte, men väl ett italiensk dito. Så jo den är nog fasen gjord i Italien, de flesta firmor ligger i Gardone så det ger egentligen inte så mycket. Men firman Armi San Marco är knappast kända för sina kvalitetsproduktion - förr tvärs om, men undantag finnes, en sidolåsbock har gått för över 10 000 på widforss. Så de kunde om de ville, frågan är mest varför ingen ville det? Men för det mesta är det italiensk noname produktion tämligen slätstruken för hugad importör att namna efter eget gottfinande. Mest kända torde firman vara för svartkrutsvapen, för där vill jag minnas att man kan hitta en hel del Armi San. Marco. /T
Publicerat Augusti 9, 200917 yr Tackar för svaret pmt. Är skjutet ca 100 plugg med den detta år, men innan det är det nog inte skjutet mer än kanske 50 plugg dom senaste 10 åren behöver jag lämna in den för någon koll eller liknande om allt verkar funka och ser helt ok ut inga skador som jag kan se förutom lite repor i kolv. Eller räcker det att jag sätter mig med putsduken och vapenoljan och gnider.
Publicerat Augusti 10, 200917 yr Tackar för svaret pmt. Är skjutet ca 100 plugg med den detta år, men innan det är det nog inte skjutet mer än kanske 50 plugg dom senaste 10 åren behöver jag lämna in den för någon koll eller liknande om allt verkar funka och ser helt ok ut inga skador som jag kan se förutom lite repor i kolv. Eller räcker det att jag sätter mig med putsduken och vapenoljan och gnider. Problemet är som regel inteom bössan används eller inte - det är om olja i mekanismen beckat eller inte. Så om du inte har koll - lämna in den på en rensning. Så slipper man överraskningar när man är ute. Utvärtes kan putsa så mycket du vill. /T