Publicerat November 9, 200520 yr Någon som har provat denna jaktform? Jag funderar att testa nästa gång det har snöat under natten. Vet nån hur långt rådjuren brukar flytta på sig från soluppgången och 3-4 timmar efter?
Publicerat November 9, 200520 yr Bör fungera fint, men tänk på hur du har vinden, försök att klura ut med hjälp av spåren var djuren har tagit vägen och spana av på lagom avstånd, att spåra rådjur på samma sätt som hare är nog svårt.
Publicerat November 9, 200520 yr En trevlig jaktform som ofta är väldigt effektiv. Finns två sätt att jaga på egentligen,antingen så smyger man under pågående snöfall på färska spårlöpor(ju mer det snöar desto bättre) givetvis helt vitklädd.Effektivaste modellen. Eller så spårar man på nysnö eller egentligen driver djuren själv,en varm,blöt och tröttsam jaktform som inte allt för sällan ger utdelning,ibland tar det 20min innan djuren står framför dig och intresserat studerar den envisa förföljaren ibland tar det tre timmar. Använder mig själv av dessa metoder varje vinter med framgång. /Micke
Publicerat November 9, 200520 yr Jag har lyckas spåra upp rådjur på detta sätt. Tyvärr hade jag bara hagelbössa och jag såg dem på c:a 70 meter två ggr och insåg att jag aldrig skulle komma inom hagelhåll. Nysnö är mycket viktigt. Gå i ett lungt och jämt tempo. Håll ögonen långt fram i terrängen. Lycka till.
Publicerat November 9, 200520 yr Mycket intressant, fler som har denna erfarenhet? För jag vill också veta.
Publicerat November 9, 200520 yr Dom senaste åren (innan jag har fått jägarexamen) så har jag spårat rådjur lite då och då. det är ruggigt roligt, man kan jaga dom på så vis att man börjar på morgonen på ett färskt spår går sakta efter, (rådjuren märker av att du är bakom) och blir förståss rädda och flyr, men om man fortsätter att sakta gå bakom och inte ger sig så blir flyktsträckan mindre och mindre innan dom börjar att gå, tillslut så kan man börja skymta dom då och då och kanske få en skottchans?? Jag har aldrig hunnit prova jaktformen med bössa än, men jag tror att det kan ge resultat även om det inte blir allt för ofta......iaf så lär man sig hur rådjuren "oftast" går om dom blir stötta...//markus
Publicerat November 9, 200520 yr Jaktformen rekommenderas! Nysnö är, som tidigare sagts, viktigt. Om inte annat så lär man sig hur djuren rör sig på ens marker... // gAsToN
Publicerat November 9, 200520 yr Du funkar i princip som en långsam tyst drivande hund Det brukar kunna bukta mycket Det fungerar även bra på älg och gris Om det finns hyggen eller liknande på marken har man störst möjlighet när dom stannar upp där Oftast ligger djuren 60-200 meter före bara då det inte blir så stort tryck Räv och hare går men är mycket besvärligare då dom oftest inte buktar med denna jaktform
Publicerat November 9, 200520 yr Hej! Nysnöspårning har jag provat rätt mycket när jag var yngre och det inte fanns så fasligt mycket rådjur. Men vi kallade det att "ringa rådjur" Hittade vi slag in i ett intressant markavsnitt så ställde några sig på pass och en gick in på spåret. Gick det inte som vi tänkt och rådjuren tog sig ut utan skottchans så var det bara till att ta en ny ring. Sällan rådjuren gick längre än några hundra meter när de blev stötta. Ganska trevlig jaktform men blött och svettigt för den som agerade hund. Sen när rävskabben kom så ökade rådjuren enormt och att hålla sig till rätt spår var helt omöjligt när det såg ut som en fårhjord gått igenom marken. MvJh NS
Publicerat November 9, 200520 yr Sen när rävskabben kom så ökade rådjuren enormt och att hålla sig till rätt spår var helt omöjligt när det såg ut som en fårhjord gått igenom marken. Ingen risk här uppe. :-
Publicerat November 9, 200520 yr Ingen risk här uppe. :- Hallen, jag kan säkert lösa ett dagskort åt dig så du kan hänga med mig dit. (Du vet var..) Skulle gå runt med hunden och kolla vid tillfälle om vi såg några spår.
Publicerat November 10, 200520 yr Låter mycket intressant!!! Om inte annat får vi väl panga några "krax krax" i topp.
Publicerat November 10, 200520 yr Författare Längtar verkligen till snön kommer, ska bli kul att testa spåra. Vet nån hur länge kidden stannar hos geten? Man vill ju inte skjuta bort geten från kidden ???
Publicerat November 10, 200520 yr Kidden följer geten till månadsskiftet maj-juni då de stöts bort. Vid spårningsjakt så föjls de alltid åt så det gäller att skjuta rätt djur. /Micke