Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

styra träffläget.

Featured Replies

Publicerat

fick höra av min jakthandlare att man kan styra träffläget mellan två olika kulor å ladningar, så man inte behöver ställa om siktet varje gång man byter kula, genom själva laddningen. stämmer detta??? eller är de säkrast att ha en kikare till varge kula med snabbfästen??

mvh

Publicerat
fick höra av min jakthandlare att man kan styra träffläget mellan två olika kulor å ladningar, så man inte behöver ställa om siktet varje gång man byter kula, genom själva laddningen. stämmer detta??? eller är de säkrast att ha en kikare till varge kula med snabbfästen??

mvh

Visst går det, men man kan inte åstadkomma vad som helst. Kulor som väger ungefär lika mycket kan man väl lyckas få att samskjuta hyfsat, men... Framför allt så kommer kulor av olika vikt och typ att snabbt "skjuta isär" igen, även om du kan få dem att skjuta ihop på ett visst avstånd. Vill du få en jaktkula att samskjuta med jaktmatch, till exempel, bör du alltså välja en jaktkula som inte skiljer alltför mycket från Jaktmatchen i vikt.

Publicerat
  • Författare
Vill du få en jaktkula att samskjuta med jaktmatch, till exempel, bör du alltså välja en jaktkula som inte skiljer alltför mycket från Jaktmatchen i vikt.

va lite som jag mistänkte. laddar en 156 grains kula till älgen å rådjur å en 100 grains till rävenlocken. så de kan nog bli svårt, i alla fall för en "färsk" laddare som mig. får bli till att ha två kikare.

Publicerat

Eller så får du använda mängdkulans nolla (mitt i) som utgångsvärde och sedan skriva upp avvikelsen för de andra kulorna på insidan av flip-up locket t.ex.

Exempel: Jaktmatch 0/0

Lapua Mega 150 gr. U3/R4

Lapua Mega 185 gr. D14/L16

Antal klick för att komma till nollan

D=Down

U=Up

R=Right

L=Left

Har funkat för mig :lol:

Raggarö

Publicerat
  • Författare
Exempel: Jaktmatch 0/0

Lapua Mega 150 gr. U3/R4

Lapua Mega 185 gr. D14/L16

är de klick du kör med då tex D14, ner 14 klick.

låter som en smart idé ;)

Publicerat
är de klick du kör med då tex D14, ner 14 klick.

låter som en smart idé ;)

Smart vet jag inte om det är, men det är billigare än ytterligare ett kikarsikte :D

Att få kulor att samskjuta är tämligen tröstlöst iom alla variabler, kulvikt, kulform osv.

Raggarö

Publicerat

Jag vet att Jaktmach och mega sammskjuter i _min_ bössa på 100 meter, detta var väldigt trevligt när jag jagade älg med den, sköt in bössan med mega, tränade pappälg med jm

men det är individuellt för varje bössa

Andreas

Publicerat

Visst underlättar det att kulvikten är snarlik, men det är alls inget krav.

Det viktigaste är att det är en bra pipa.

Visssa pipor skjuter nästan allla skott på samma ställe, och andra kastar omkring olika fabrikat 30 cm hit och 30 cm dit.

Tror att detta beror i huvudsak på spänningar i vapnet.

I Sambons 1900 kaliber 308 så spelar det ingen roll hur många ammosorter vi stoppar i den, allting ligger lätt inom snusdosan, och då skjuter naturligtvis den enskilda ammosorten väldigt mycket bättre.

Har ju testskjutit rätt mycket olika ammosorter i diverse nya vapen i mina tester till Jaktmarker & fiskevatten, och det är oftast så att billigare bössor sprätter omkring de olika serierna mer.

Håkan