Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den usle seglaren förbannar vinden....

Featured Replies

Publicerat

OK, men min nya Remington verkar skjuta bra i alla fall. Den gillar normalladdade 150 gr Berger riktigt bra som vi skall få se, och verkar hålla ihop Sierra Match Kung 150gr om man gör laddningarna lite hetare. 168gr Hornady Interbond rockar de också, det är kul.

Men så är det detta med sidvinden... Det var vindstilla, men varmt som fan. Kunde konstatera att rte laddningar gick otäckt bra. Men sedan började det blåsa men jag tänkte "äh vad fan" och sköt som jag gjorde i de tidigare skotten.... Dum idé. Samtliga sista skott gled iväg åt vänster (jag sköt "round robin" det vill säga ett skott från varje laddning per tavla, så samtliga sista skott sköts i denna senare, otäcka, vind.

Häftig känsla dock, jag kan se kulhålen med mitt kikarsikte och det var rätt häftigt att se fram till sista skottet i varje serie...

Slutsatsen av dessa fyrskottare från 300-metersvallen (benstöd och sandsäck bak) är att bössan skjuter bra men att skytten bör träna på detta med vind en smula...

Detta var Bergerkulorna, 42gr Norma 202. De tre första var på 28mm, med den fjärde i sidvind blev det 50.

post-226-1249767282_thumb.jpg

Och detta var Bergerkulorna, 42,4 gr Norma 202. Samma laddning, som sköt 10mm på 100m i den enda treskottare jag annars provat med den laddningen. Dessa har potential. De tre första var på 24mm, med den fjärde i sidvind blev det 55.

post-226-1249767287_thumb.jpg

Slutligen, Sierra Match King, 44gr Norma 202. Ser vi mönstret???

post-226-1249767293_thumb.jpg

Om det bara är vindstilla någon jäkla gång så skall jag ge MrMauser en match :D

Skämt åsido, nu har jag prylar som fungerar och skjuter tätt, nu vore man nöjd om detta vore grannforumet. Detta är dock Jaktsidan och således är nästa steg att veta VAR dessa träffbilder hamnar, att de facto träffa det jag siktar på ;-)

Återkommer... ;)

Publicerat

Grymt bra skjutet, treskotts serierna kan få vilken meriterad långhålls skytt att dräggla. Med det fjärde inräknat så drägglar sådana som jag <_<

/Lasse

Publicerat

Nu är jag måhända något mindre dräggelbenägen en en del andra men givetvis lyfter jag på hatten över det fina skyttet :lol:

Dessutom så gläds jag åt ytterligare en skytt som inser skillnaden mellan bänkskytte (vad spelar det för roll om alla bommarna sitter på samma ställe <_< ) och vad som är praktiskt användbart. Att få ihop träffbilderna är nog gott och väl men givetvis gäller det också att få smällarna att sitta på avsett ställe.

Helt klart är att du har en bössa som skjuter riktigt bra och att du dessutom har förmågan att plocka fram den precisionen i en mer praktisk skjutställning. Jag är också imponerad av att du ser kulhålen i det svarta på 300m. Inget snack om att Micke kommer att få sig en match, och kanske vi andra också i till exempelvis vår månadscup :o

Henrik

Publicerat
  • Författare
Jag är också imponerad av att du ser kulhålen i det svarta på 300m.

Det är nog jäkligt väderberoende, här ger jag inga garantier från dag till annan. Det var stålande solsken men ändå ingen mirage att tala om, det gick att se de vita "skadorna" i kulhålen i det svarta med storzeissen på 24x.

Publicerat

Ja, de där treskottarna är rysligt bra! :)

Jag tror jag får parkera mig på bänken på 300 här nån dag och producera lite träffbilder med TRG:n. Har inte fått fram nån egentlig träffbild på det avståndet som visar hur bra den "ska" skjuta :o

Publicerat

Ser mycket lovande ut ännu en ren skit bössa som är sned och gjord av blötjärn MEN som bevisligen fungerar bra ;) Ruggit fina serier och som du säger är mönstret uppenbart och om 10-20K skott kommer serierna sitta centralt och även fjärde skottet i gruppen då du märkt förändringen och kompenserat rätt :)