Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inventera skogsfågel?

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag just har upptäckt detta med jakt så har jag kanske lite mystiska funderingar och sånt man borde veta om man läst jägarexamen... Till mitt försvar läste jag den för 15år sedan :) men då tog sig aldrig intresset.

Så till frågan skall åka till stugan nu imorgon och eftersom det är helt nya marker för mig har jag noll koll på fågel tillgången, tänkte som ändra på det genom att promenera runt en hel del så min fråga är helt enkelt skall jag bara springa runt på må få och hoppas att jag går på fågel eller finns det nå genvägar ;)

Publicerat
Eftersom jag just har upptäckt detta med jakt så har jag kanske lite mystiska funderingar och sånt man borde veta om man läst jägarexamen... Till mitt försvar läste jag den för 15år sedan :) men då tog sig aldrig intresset.

Så till frågan skall åka till stugan nu imorgon och eftersom det är helt nya marker för mig har jag noll koll på fågel tillgången, tänkte som ändra på det genom att promenera runt en hel del så min fråga är helt enkelt skall jag bara springa runt på må få och hoppas att jag går på fågel eller finns det nå genvägar ;)

En bra fågelhund är väl att föredra men att locka in och röra sig runt på markerna och stöta fågel fungerar nog med ;)

lycka till :)

mvh

Publicerat

Tror att det är svårt att inventera markliggande fågel med kikare, locka... Kanske, men jag har aldrig inventerat fågel med att locka... Jag själv göra promenader som kan ta åtskilliga timmar... Gå genom sina marker & se vad som dyker upp. Som det är nu så är det kullar med skogsfågel, så ser du en så är det oftast 5-8 fåglar till på närliggande område.

Om du väntar en stund till så kan du anv hund till din inventering, om du har tillgång till en. Det är nog det effektivaste sättet. Mångas koppel "går av" i dessa tider & hundar inventerar. Anser inte detta vidare farligt brott om du har en stående fågelhund som du har koll på, då stör du fågeln föga... B)

Publicerat

En duktig hund är nästan ett måste för att kunna få något grepp om hur mycket skogsfågel det finns på tidig höst, så att uttala sig innan man börjat släppa hunden är svårt. Ska du söka fågel denna årstid så bör du vandra runt myrkanter bäckar och andra surdrag för det är där fågeln uppehåller sig några månader nu. Ett annat tips är att prata med folk som rör sig mycket i skogen som röjarlag skogsinverterare timmerbilsförare mm. men dessa tips bör tas med en nypa salt då det oftare säger mer om personen än den verkliga tillgången på fågel.

• 5 weeks later...
Publicerat

Håller nog med, smyga i skogen och titta i träden kommer inte att ge ett smack.

Att gå mycket i skogen är det bästa om du inte har hund, du stöter fågel på kanske 30 m ifrån dig (är dem längre bort trycker de och du ser dem aldrig, det är därför det är överlägset med fågelhund för detta). Oftast flyger fågeln om du stannar till och står tyst, när du rör dig känner dem sig ganska trygga, så länge du inte går rakt på dem.

Ytterliggare ett tips, köra bil längs med skogsvägar på morgonen kan ge en viss uppfattning, i synnerhet om hur stora kullarna är och hur stora kycklingarna är. En grej bara, ofta är kycklingarna kvar i diket, du ser bara hönan på vägen (gäller sommaren). Ser du en höna, gå utr bilen och gå i diket, så ser du om det finns kyckligar i närheten.

Ser du ensamma hönor på vägen, räkna med sämre fågelår.