Hoppa till innehåll

bra val eller?


Guest plutten

Recommended Posts

Som ny på det här med bågskytte vill jag säga att jag är impad av all hjälp och info på denna sida! Nu till min fråga jag har köpt en diamond iceman genom en kompis i usa. Är det någon som har erfarenhet av denna båge bra eller dåligt? Har inte någon licens för jakt än men det kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som ny på det här med bågskytte vill jag säga att jag är impad av all hjälp och info på denna sida! Nu till min fråga jag har köpt en diamond iceman genom en kompis i usa. Är det någon som har erfarenhet av denna båge bra eller dåligt? Har inte någon licens för jakt än men det kommer.

Diamond är hyfsade prylar, och fungerar säkert bra som första båge, rekomenderar förstås att du följer mina tips

i de klistrade länkarna, särkillt när det gäller att få rätt dragläng och tillbehör. Att köpa "osett" via anonser eller

som i ditt fall via en kompis kan man göra om man har erfarenheten med båge, då vet man vad man ska ha så att säga.

Annars finns risken att det blir fel, eller du får en båge som du inte gillar. Besök någon klubb, eller fråga på forumet

om att få testa lite olika bågar, de har alla olika dragkurvor och beter sig olika, precis som med bilar eller skor, vilket också är svårt att handla osett.

Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D å behöver du hjälp med något när du köpt bågen! eller om du vill testa lite comp skytte innan å bor i närheten av Nordupplad är du välkommen hem till mej!..

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Roger. Testa olika bågar före.

Inget ont om T men min första båge kanske jag inte skulle ha valt om jag hade vetat vilken jävla råttfälla det var :D

Så som sagt. Testa olika. Kolla den klistrade tråden i "säljes" arean om vilka handlare som klassas som seriösa och kunniga.

annars har du dom på löpande band här:

http://www.bagjaktskatalogen.se/

http://www.scandinavianbowhunting.com/

http://www.kiharchery.com/

Bästa servicen o mindre risk för besvikelse om du handlar av dessa!

mvh !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har fått hjälp med det mesta när jag var över dit innan jag köpte bågen. ville bara ha reda på lite mer om diamond bågarna då jag inte hittat något inlägg om dom. vilka andra märken kan ni rekommendera i prisklass 8-10000 kr? jag må vara nybörjare men jag hatar dålig kvalitet. det behöver dock inte vara nån proffsbåge. tack för alla svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har fått hjälp med det mesta när jag var över dit innan jag köpte bågen. ville bara ha reda på lite mer om diamond bågarna då jag inte hittat något inlägg om dom. vilka andra märken kan ni rekommendera i prisklass 8-10000 kr? jag må vara nybörjare men jag hatar dålig kvalitet. det behöver dock inte vara nån proffsbåge. tack för alla svar.

Hoyt,Bowtech eller Mathews, men det är jag och mina år av bågar, men finns många andra bra med säkert

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har till exempel skjutit/jagat med märket Darton sedan 1990!

Att jag inte bytt till något annat märke trots att jag provskjutit det mesta talar för sig själv. :ph34r:

Fast APA och PSE är några andra märken jag skulle kunna tänka mig skjuta med.

har fått hjälp med det mesta när jag var över dit innan jag köpte bågen. ville bara ha reda på lite mer om diamond bågarna då jag inte hittat något inlägg om dom. vilka andra märken kan ni rekommendera i prisklass 8-10000 kr? jag må vara nybörjare men jag hatar dålig kvalitet. det behöver dock inte vara nån proffsbåge. tack för alla svar.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har provat många märken under mer än 20 år.

Idag skjuter jag Martin Firecat.

Har ägt: Browning, Mathews, Hoyt, XI, Golden Eagle, York, Oneida, Bear, Jennings, PSE, Ben Pearson och säkert några märken till.

Det gemensamma för samtliga är att alla gör sitt jobb. Sen är det en fråga om träning och åter träning. Annars når du inte upp till någon precision i ditt skytte.

Du ska även satsa på kvalitetspilar. Mycket av skyttet hänger på ditt val av pilar. Snåla hellre en tusenlapp på bågens prisklass och satsa på bra pilar och jaktspetsar.

Trots allt är det pilen som ska göra jobbet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De bågar som jag faktiskt helt ärligt ENDAST hört gott om, är APAs bågar. Aldrig sett ett negativt ord om dom. Som en prosäljare i USA sade, "9 of 10 that test the APAbow leaves with one".

Jag äger en, nej ursäkta.. TVÅ, själv. Och det är kvalité rakt igenom. Beroende på modell så är dom såklart olika mjuka att dra. Men väljer du Vipern t.ex.. Du hittar nog inget mjukare.

Jag har just nu King Cobran som båge nr1 o den till trots låga stränghöjden o farten så skjuter ju mitt i prick hela tiden. Men vill du ha en APA att börja med så kan jag säga rakt av: Black Mamba MX2 eller Vipern. Två väldigt bra bågar.

Jag får även hem en PSE Bowmadness till en kompis troligen imorgon, så jag kan inte säga något personligen om dessa/denna båge ännu, men jag har inte hört ett ont ord om denna heller.

PSE har verkligen tagit sig själva i kragen senaste åren och blivit ett företag som inte låter skit lämna fabriken förrän dom är färdigutvecklade!

Men det är nog lite som JS säger, alla gör sitt jobb. Speciellt idag, då kraven är höga så sållas man bort direkt om man inte håller måttet.

Men välj en båge ur ett väl etablerat företag. Kolla amerikanska forum, vem som har mest problem o vem som inte har. Där har du hundratusentals skribenter på ett o samma forum. Det märks klart o tydligt vad man SKA köpa eller inte köpa.

Problemen kommer o går årsvis för olika företag. Men så är det ju, det är stora krav på tillverkare att snabbhet och snällhet ska gå hand i hand o då blir det lätt fel när man ska försöka arbeta fram en ultimat bågmodell varje år.

Det märks klart o tydligt att det finns lite olika åsikter om vad som är bra o dåligt på forumet hära va, men det är ju så att smaken är olika. Jag förkastar inget som någon annan säger att är bra. Så länge ingen förkastar det som jag tycker är bra.

Lite blajblaj från mitt håll som kanske kan vara till nytta.

Mvh C-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De bågar som jag faktiskt helt ärligt ENDAST hört gott om, är APAs bågar. Aldrig sett ett negativt ord om dom. Som en prosäljare i USA sade, "9 of 10 that test the APAbow leaves with one".

Jag äger en, nej ursäkta.. TVÅ, själv. Och det är kvalité rakt igenom. Beroende på modell så är dom såklart olika mjuka att dra. Men väljer du Vipern t.ex.. Du hittar nog inget mjukare.

Jag har just nu King Cobran som båge nr1 o den till trots låga stränghöjden o farten så skjuter ju mitt i prick hela tiden. Men vill du ha en APA att börja med så kan jag säga rakt av: Black Mamba MX2 eller Vipern. Två väldigt bra bågar.

Jag får även hem en PSE Bowmadness till en kompis troligen imorgon, så jag kan inte säga något personligen om dessa/denna båge ännu, men jag har inte hört ett ont ord om denna heller.

PSE har verkligen tagit sig själva i kragen senaste åren och blivit ett företag som inte låter skit lämna fabriken förrän dom är färdigutvecklade!

Men det är nog lite som JS säger, alla gör sitt jobb. Speciellt idag, då kraven är höga så sållas man bort direkt om man inte håller måttet.

Men välj en båge ur ett väl etablerat företag. Kolla amerikanska forum, vem som har mest problem o vem som inte har. Där har du hundratusentals skribenter på ett o samma forum. Det märks klart o tydligt vad man SKA köpa eller inte köpa.

Problemen kommer o går årsvis för olika företag. Men så är det ju, det är stora krav på tillverkare att snabbhet och snällhet ska gå hand i hand o då blir det lätt fel när man ska försöka arbeta fram en ultimat bågmodell varje år.

Det märks klart o tydligt att det finns lite olika åsikter om vad som är bra o dåligt på forumet hära va, men det är ju så att smaken är olika. Jag förkastar inget som någon annan säger att är bra. Så länge ingen förkastar det som jag tycker är bra.

Lite blajblaj från mitt håll som kanske kan vara till nytta.

Mvh C-A

Precis, bågar är som bilar,, endel gillar Porshe endel Ferrari osv, en båge är aldrig så bra som sin skytt...

märken finns det många av och lika så synpunkter, vi försöker att undvika en direkt rekomendation just av dessa skäl

det är något man lär sig med tiden och vad som passar en själv bäst antar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, bågar är som bilar,, endel gillar Porshe endel Ferrari osv, en båge är aldrig så bra som sin skytt...

märken finns det många av och lika så synpunkter, vi försöker att undvika en direkt rekomendation just av dessa skäl

det är något man lär sig med tiden och vad som passar en själv bäst antar jag.

Sen ska man inte fastna för ett och samma bågmärke om man ska få en överblick på tekniken och skillnaderna. Jag hoppar hejvilt mellan olika bågar och fabrikanter. Detta för att jag då har lite koll på vad jag snackar om. Har provat olika cammar osv. osv.

Självklart får man ibland en favorit båge som man håller fast vid och det är förståeligt. Men fastnar man på en och samma så dyker det alltid upp någon annan som får ur litet mer. Utveckling kallas det tror jag. Fastnar man på ett bågmärke så tror jag en del av utvecklingen av dig som skytt också stannar. Man ska våga prova.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen ska man inte fastna för ett och samma bågmärke om man ska få en överblick på tekniken och skillnaderna. Jag hoppar hejvilt mellan olika bågar och fabrikanter. Detta för att jag då har lite koll på vad jag snackar om. Har provat olika cammar osv. osv.

Självklart får man ibland en favorit båge som man håller fast vid och det är förståeligt. Men fastnar man på en och samma så dyker det alltid upp någon annan som får ur litet mer. Utveckling kallas det tror jag. Fastnar man på ett bågmärke så tror jag en del av utvecklingen av dig som skytt också stannar. Man ska våga prova.

Absolut. O jag provar gärna andras bågar. Men jag vågar nog inte köpa mig ett annat märke då jag är så nöjd man kan vara med dom jag har nu :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D samma ja!... är sååå kär i min APA så jag vill bara inte byta!.. men testar gärna andra bågar för att vinna mer erfarenhet..

å med en vän som SJ som byter bågar lika offta som kallingar så får man juh en del tillfällen å testa nytt!.. :D ..

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle du titta på detta:

http://www.outdoorproductreview.com/index....y&Itemid=43

eller detta:

http://www.archeryhistory.com/techevaluati...al-Flagship.pdf

Så ser du nog att det inte är en skitbåge som du köpt.

Men om du i framtiden får problem med bågen så kanske du skulle ha köpte den här iställlet:

http://www.scandinavianbowhunting.com/

Där tänker i alla fall jag köpa min båge när det blir akuellt att köpa en compund även om jag kanske skulle spara en del på att köpa den via internet eller direkt ifrån USA.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kanske det finns en annan butik där man kan få hjälp utan att ha köpt bågen där. annars vore det som att jag bara fick hjälp med bilen bara där jag köpt den och inte hos någon annan firma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kanske det finns en annan butik där man kan få hjälp utan att ha köpt bågen där. annars vore det som att jag bara fick hjälp med bilen bara där jag köpt den och inte hos någon annan firma.

Helt olika saker. Bågbutiken försöjer sig genom förtjänst på försäljning, bilfirman rånar dig varje gång som du lämnar in din bil. :)

Men vi får hoppas att du har tur och inte behöver reklamera något och att du får all den hjälp som du behöver på annat sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kanske det finns en annan butik där man kan få hjälp utan att ha köpt bågen där. annars vore det som att jag bara fick hjälp med bilen bara där jag köpt den och inte hos någon annan firma.

du skulle säkert få hjälp med vilken båge som helst i dom etablerade bågjaktsbutikerna! det är iaf den uppfattning jag fått av dom killarna som driver dom!

sedan finns det ett antal lokalklubbar runt om i swe som är anslutna till förbundet som gärna hjälper till! jag har hafft flera killar här hos mej som fått hjälp med sina grejor fast de är bågar som jag aldrig hört talas om!

de ja gör är att jag förklarar bara att jag kanske inte kan skapa underverk med deras bågar just för det inte finns samma möjligheter på alla dom "billigare" bågarna!..

ingen båge är igentligen dålig, så länge man träffar där man siktar pilen gör sitt jobb ändå! man måste komma i håg att den killen som har sin båge kanske är jätte förtjust i den! även om det är en båge av lite udda eller sämmre kvalitet.

problemen kommer den dagen då man måste börja byta ut saker på bågen, då kanske de inte är lika lätt att få tag i delar

till den?

de som kan störa mej lite är marknadsföringen av dessa bågar! "att de är de senaste inom bågjakt mm mm" många som börjar med bågjakt kanske inte har den turen å blir omhändertagen av JS som jag blev, utan kanske måste förlita sej helt på det handlaren säjer. Och är man då ny på allt så är det lätt att bli lurad. det är bla därför jag rekomenderar att ta kontakt med en etablerad handlare, eller ta kontakt med förbundet som i sin tur kan hänvisa till någon lokal klubb som kan hjälpa till!..

så!.. vilket är den bästa bågen!.. jo den man träffar med

Mvh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...