Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En gammal tjeck

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Nu börjar det dra ihop sig och jag behöver en bössa till älgjakten. Är det ngn här på forumet som har erfarenhet att dela med sig av angående en Brno ZG47? kalibern på objektet jag sett ut är 30-06.

Ha de!

/Fredrik

Publicerat

Har en kompis som har just en sådan.

Skön att skjuta med och skjuter riktigt bra med Norma Oryx.

Riktigt bra pang för pengen!!

Lite trög i slutstycksgången, men en robust bössa som håller i alla väder!

Publicerat
Hej!

Nu börjar det dra ihop sig och jag behöver en bössa till älgjakten. Är det ngn här på forumet som har erfarenhet att dela med sig av angående en Brno ZG47? kalibern på objektet jag sett ut är 30-06.

Ha de!

/Fredrik

Jag har en sån, i 30-06 det är den enda bössa som jag har som stått säker i mitt skåp och den har stått där i över 20 år.

Sköt min första älg med den :D Hittar du en zg47:a i bra skick är det bara att handla. Den har inte världens bästa slutstycksgång men det är en oerhört driftsäker bössa.

Mvh Jocke

Publicerat

Har en ZG47, kan definitivt tänka mig att ha fler. Mycket trevligt, starkt, driftsäkert vapen och i mitt tycke väldigt användarvänligt. Jag har inga problem med den omvända säkringen. Slutstycksgången är väldigt bra för att vara en låda på mauser98-grund. Mycket fint originaltrycke, är ställbart om det släpar.

Publicerat

Hade en i 8x64. Det var en av bössorna jag aldrig hann skjuta innan jag böt bort den :) I mina ögon är det en förfinad 98:a med ordentlig säkring och man slipper rackla med klackar på lådan. Köp!!!

Publicerat
  • Författare

Oj, vilka reaktioner! Det här verkar ju vara ett riktigt fint vapen! Bara att slå till alltså :mellow:

En tanke; ifall slutstycket är trögt kanske det hjälper om man låter fasettslipa det?

Publicerat

Neee det hjälper nog bara dina ögon,

rätt rengjord och smörjd samt med ett korrekt hanterande så är det ingen fara med repeteringen.

/Chris

Publicerat
  • Författare
Neee det hjälper nog bara dina ögon,

Tusan, där sprack planen på att intala mig själv nödvändigheten av en fasettslipning ;)

Publicerat
Tusan, där sprack planen på att intala mig själv nödvändigheten av en fasettslipning :D

Vill man ha fasettslipning är det nödvändigt :D:P sen är det ju snyggt oxå!!!

Mvh Jocke

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Omdömena för ZG47 var ju enhälligt positiva. Gäller samma sak för ZKK 600?

(Nån hann komma på plats och vifta med kontanter. Då är tjinget lite värt. Jaja ... kommer väl fler ZG47or)

Publicerat
Omdömena för ZG47 var ju enhälligt positiva. Gäller samma sak för ZKK 600?

(Nån hann komma på plats och vifta med kontanter. Då är tjinget lite värt. Jaja ... kommer väl fler ZG47or)

Yes! En käpphäst!!!! ;)

Klipper in delar av vad jag skrivit på ett annat forum:

Börjar med att klippa in ett inlägg som jag skrev -06 och som jag fortfarande står för:

"Hmm ,verkar bara vara jag som inte är odelat glad åt ZG47:an... Har ägt tre stycken i tre olika kalibrar (270 Win ,30-06 o 9,3x62). Alla har haft problem med headspace och 30-06:an hade en så stor kammare att hylsorna expanderade rejält, sträcktes och ibland sprack (ed. Detta gällde nya Normapatroner/hylsor). Normas jaktmatch lyckades inte täta mot kammarens väggar utan gaserna gick bakåt. 9,3:an hade väldigt stora toleranser mellan slutstycket och lådan – så stora att det påverkade handhavandet – den enda "98" jag haft problem med. Ägde samtidigt en ZG47, en m/21, en HVA 640 med FN låda och en FN och vid mätning så visade sig ZG:n ha minst diameter på slutstyckskroppen samt störst hål i lådan. En av USA's bättre vapensmeder brukade förövrigt byta ut just slutstycket mot ett från en m/1909 Argentine som han ansåg var bättre. Två av mina ZG47:or har haft uselt stockträ – mjukt, porigt och "vissa" tendenser till att slå sig.

Den jag har kvar idag (270 Win) har något stort headspace men det går att leva med.

Tycker jag att man ska köpa en Brno ZG47? Ja, om man är medveten om att de också, precis som alla andra fabrikat och modeller, kan ha fel och brister. I grunden är det ett synnerligen trevligt vapen! Speciellt när man har bytt stock, tryck och byggt om.... icon_twisted.gificon_mrgreen.gif

//K9"

Sedan dess så har alla ZG47'or lämnat skåpet. Upplevelserna av en engelsk kompis som har lite av ett sas "thing" för ZG47'or har väl inte direkt gjort att jag ändrat åsikt... Även där har det varit hyfsade problem med headspace mm. Han byter förövrigt ut avtryckaren mot en recknagel så fort han bara kan. Konstruktionen på orginaltrycket med "klämning" mellan låda och stock istället för fastskruvning är väl inte den bästa om bakre stockskruven skulle släppa något.

Vill man gör a ZG's säkring mer lätt manövrerad så kan man gänga hålet i säkringen, svarva en liten stång med en avsats på som ger mothåll, gänga denna samt lättra den och skruva fast den i hålet. Blir mkt lättare att osäkra tyst och kontrollerat!

Det går inte bara och ut o plocka upp första bästa utan en viss kvalitetskontroll bör göras innan köp......

//K9

Kan nämnas att jag under det senaste året flyttat in två andra Brno's i skåpet en 600 och en 602'a. Båda med den uppfällbara dioptern. Får se hur det slutar.....

//K9