Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvautomat och Björnjakt?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Såg i sista tidningen att man bara får ha tvåskottsmagasin då man jagar björn med halvautomat.

Jobbar SJF på att få bort denna begränsning eller ändra den till tex 4 skott i magasinet?

I nuläget skjuter ju många björnpasset med sin halvautomat och vanliga fyraskottsmagasin.

Så om man skulle hårddra det måste man ladda om inför det fjärde skottet på björnpasset om man skjuter halvautomat.

Mvh

Mikael

Publicerat

Just denna regel kommer, som så mycket annat ont i jaktsammanhang, från EU´s art- och habitatdirektiv. Vi kan alltså inte ändra detta särskilt enkelt utan måste sålunda riva upp dessa direktiv på EU-nivå, vilket vi försökt göra under rätt många år av fler orsaker än just denna fråga.

En realistisk gissning är dock att en översyn inte ligger jättenära i tid, sedan ska själva översynen göras och sedan ska förändringar genomföras. Skulle vi få till ett beslut om översyn idag så skulle jag vara förvånad om detta är klart innan 2020... Så jag är rädd att detta är en de dumheter som vi får lära oss leva med under många år framöver... Detta är alltså en liknande problematik som skarven, korpen och rätt många andra påfund som EU gett den svenska jakten.

Publicerat
I nuläget skjuter ju många björnpasset med sin halvautomat och vanliga fyraskottsmagasin.

Så om man skulle hårddra det måste man ladda om inför det fjärde skottet på björnpasset om man skjuter halvautomat.

Mvh

Mikael

Björnpasset skjuts på skjutbana så du kan ladda med fullt magasin där hur bra som helst. Finns väl vad jag vet inga regler om att bara ha 2 skott i magasinet på skjutbanan? Sen i skogen är det ju en annan sak... eller?

Publicerat

+ så skall det bara behövas ett skott om man bestämmer sig att skjuta en björn. ;)

Publicerat

Helt riktigt, under skytte på bana, t ex Björnpasset, finns inga restriktioner vad gäller magasinkapaciteten.

Publicerat
  • Författare
Björnpasset skjuts på skjutbana så du kan ladda med fullt magasin där hur bra som helst. Finns väl vad jag vet inga regler om att bara ha 2 skott i magasinet på skjutbanan? Sen i skogen är det ju en annan sak... eller?

Oj, jag kanske var lite otydlig. Vad jag menade vore att om björnpasset skulle avspegla den "lagliga" jaktsituationen så skulle man bara få ha två skott i magasinet på björnpasset.

Men rent juridiskt sett så gör man väl inget fel förrän man faktiskt skjuter en björn med något annat än ett tvåskottsmagasin på en halvautomat?

På älgjakten har ju de flesta 4 skottsmagasin.

Så en rent praktisk rekommendation för de som är på älgjakt är att förutom sitt vanliga magasin ha ett tvåskottsmagasin med sig som man kan visa ifall man skjutit en björn.

Sen blir det väl knepigt för någon att visa vilket magasin som faktiskt satt i :P .

/Mikael

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.