Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ripinventering Gällivare 2009

Featured Replies

Publicerat

Siffrorna har kommit, kunde varit värre men kommer förhoppningsvis att bli bättre i framtiden. Hoppas vi börjar närma oss botten av kurvan snart.

http://www.hkdundret.se/empty_17.html

Publicerat

Jag var själv med på inventeringen igår och gick i marken som höll två ripor.Dundret är vårt tränings/tävlingsområde och ingen jakt förekommer förutom de få ripor som fälls på jaktprov.Detta var det sämsta resultatet sedan -02 och förhoppningsvis botten av cykeln.Till helgen drar vi till fjälls för fler inventeringar men de preliminära rapporterna därifrån bådar inte gott...

Publicerat
  • Författare
Jag var själv med på inventeringen igår och gick i marken som höll två ripor.Dundret är vårt tränings/tävlingsområde och ingen jakt förekommer förutom de få ripor som fälls på jaktprov.Detta var det sämsta resultatet sedan -02 och förhoppningsvis botten av cykeln.Till helgen drar vi till fjälls för fler inventeringar men de preliminära rapporterna därifrån bådar inte gott...

Skulle vara intressant att höra dina intryck från den kommande helgen, du kanske kan skriva en blänkare här?

Hoppas att det blir rejält med gnagare snart så räven får annat att äta. Eller att det blir högsta mode att bära rävpäls. Vi får se om vi överhuvudtaget åker upp i år. Men troligtvis blir det väl så. Kul att vara i fjälls oavsett.

• 2 weeks later...
Publicerat

Så har då den stora Ripinventeringen gått av stapeln och resultatet var sämre än befarat.Femton linjer med en total längd av 82 km genomsöktes och resultatet var fjorton ripor varav 6 kycklingar.Min hund sprang 56 km och fann en fågel.Nää undvik Gällivarefjällen i år...

Publicerat
Så har då den stora Ripinventeringen gått av stapeln och resultatet var sämre än befarat.Femton linjer med en total längd av 82 km genomsöktes och resultatet var fjorton ripor varav 6 kycklingar.Min hund sprang 56 km och fann en fågel.Nää undvik Gällivarefjällen i år...

Det var magert niak! ;) Jag förstår varför ni protesterar och varför ni vill ha minskat jakttryck och det är helt riktigt av er!

http://kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5025775

Publicerat
  • Författare

Tack för den infon. Vi får hoppas att vi närmar oss botten av cyklen nu. Skottpengar på rödräv vore något.

Eller om om vi lobbar för att göra rävpäls till högsta mode igen, så skinnpriserna stiger.

Tror hur som helst att vi skippar fjälljakten i år. Känns inte kul att skjuta av det lilla som finns, även om jag tror jakten har väldigt marginell betydelse i det stora hela.

Publicerat

Tror att lite jakt på rovfågel o korp skulle hjälpa till en del också.

Men naturen brukar ha sin egen gång.

För min del blir de nog bara hundträning på fjället i år.

Som sagt så e de inte kul att jaga då man vet att de inte e räntan man tar av!

Publicerat
Tack för den infon. Vi får hoppas att vi närmar oss botten av cyklen nu. Skottpengar på rödräv vore något.

Eller om om vi lobbar för att göra rävpäls till högsta mode igen, så skinnpriserna stiger.

Tror hur som helst att vi skippar fjälljakten i år. Känns inte kul att skjuta av det lilla som finns, även om jag tror jakten har väldigt marginell betydelse i det stora hela.

Det är 10 år sedan förra bottennoteringen i år så nästa år bör det vara lite bättre förhoppningsvis! Ja visst skulle det inte skada att skjuta va lite rödräv för den breder ut sig mer och mer upp mot fjällen och konkurrera med fjällräven om födan.

Publicerat

hej

var ute på ett i vanligtvis säkert ställe här i kiruna.

på ett område där man 2004 under inventering fann 700 ripor fanns iår endast 35, en halvering mot förra året.

katastrof !

inga restriktioner från länsstyrelsen är nog att vänta.

en ökat tillströmning av norrmän väntas dock eftersom man i norge verkar ha fått restriktioner..

hoppas bara att turistföretagen tar sitt ansvar och ligger lågt iår... (verkar ganska troligt, eller?)

nils

• 2 weeks later...
Publicerat
Länsstyrelsen bommade tjuvjakt

Ritsem. Omfattande tjuvjakt på ripa kan pågå i Seukokdalen, Ritsem.

Men polisen och länsstyrelsen står handfallna.

- Vi tog oss inte förbi vägbommen i Ritsem, säger Jan Stuge, naturbevakare.

Seukokdalen, norr om Ritsem, är känt för sin stora tillgång på fjällripa. Enligt länsstyrelsens särskilda beslut är småviltsjakt avlyst i området till och med den 10 september.

Men enligt säkra uppgifter till NSD finns redan nu en stor grupp utländska jägare i Seukokdalen, där de ska ha slagit upp ett tältläger

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4823160

Frågade länstyrelsen om dom kunde ordna lite lättre för mig om jag skulle jaga räv i ovanodlings gränsen och inte behöva åka hem 14 mil för registra vilket område jag skulle befinna mig på då jakttrycket mellan oss rävjägare inte kommer ske.. det gick inte och dom tyckte det var dålig ide att jaga med stövare i området och man kan bara önska dom får dett hett om örona nu när dom skiter i att åka på deras egna uppdrag dom har betalat för att utföra.ett samtal hade krävts eller åka ner till recptionen för få koden....

Publicerat

Hej,

Någon som har information om vilka som "hittat" ett bra ripställe detta år...

Var det jaktturister med guide eller lokala jägare.

//Fågeljägare i förskingringen (stk) dock född GSK:are

Publicerat
Frågade länstyrelsen om dom kunde ordna lite lättre för mig om jag skulle jaga räv i ovanodlings gränsen och inte behöva åka hem 14 mil för registra vilket område jag skulle befinna mig på då jakttrycket mellan oss rävjägare inte kommer ske.. det gick inte och dom tyckte det var dålig ide att jaga med stövare i området och man kan bara önska dom får dett hett om örona nu när dom skiter i att åka på deras egna uppdrag dom har betalat för att utföra.ett samtal hade krävts eller åka ner till recptionen för få koden....

Sen är det ju så duktigt ordnat att försäljningen av årskorten inte följer jakttiderna. Dom börjar säljas i mitten på augusti, och så har det varit i flera år (alla år?). Om jag då vill jaga ett "skadedjur" som kråka eller räv så hr jag varit tvungen att vänta tills korten börjar säljas. Och i år är det ännu stördare, för nu kan man inte ens anmäla jaktdagar förrän 25:aug. Gagga på om att mårdhunden är så farlig alarm alarm alla måste dö, jakttid året runt, tjena va!

Fjantigt också att dom låtsas vara nån slags "supermyndighet" som hävdar: det är ABSOLUT OGENOMFÖRBART! När dom kan ändra regler hur fan dom vill bara för att några LKAB-höjdare vill jaga på ett sätt som stred mot gällande regler. Det var nåting om att jaga i olika kommuner under samma dag, naturligtvis helikopterstyrt.

Publicerat

Hmm, varför ska man jaga räv, dom äter man ju inte. Det måste vara nåt i den stilen som snurrar i huvudena på dom som bestämmer.