Publicerat Augusti 11, 200916 yr Se rubriken, sitter på mitt kontor, känner mig lite understimulerad och ensam, så jag var tvungen att shoppa lite, i väntan på att kunna presentera min nya vän för forumet och i övrigt ta henne i besittning, väcker jag denna fråga, kompositkolv till en Sako L461 Vixen, finns det, går det att beställa och om så är fallet, är det återigen McM Bros som skall meddelas uppdraget? Själv är jag lite nyfiken på att prova att göra en egen kompositkolv, har sett ett flertal varianter skapas med varierande grad av framgång och effekt, tillverkar jag en egen kolv är det en McM A3-A5 variant som skulle vara aktuell för min del. Nåväl slut på mitt svammel, det blir lätt så inför lunch. En notering, funderar på om en 4-16x50 S&B skulle vara rätt optik för ekipaget, borde räcka för det avstånd som pangen skall användas på. /Christian
Publicerat Augusti 11, 200916 yr Se rubriken,sitter på mitt kontor, känner mig lite understimulerad och ensam, så jag var tvungen att shoppa lite, i väntan på att kunna presentera min nya vän för forumet och i övrigt ta henne i besittning, väcker jag denna fråga, kompositkolv till en Sako L461 Vixen, finns det, går det att beställa och om så är fallet, är det återigen McM Bros som skall meddelas uppdraget? Japp McM kolv har i vart fall Henrik på sin vixen. Så det går att få fram genom dom. Henriks Make-over tråd Själv är jag lite nyfiken på att prova att göra en egen kompositkolv, har sett ett flertal varianter skapas med varierande grad av framgång och effekt, tillverkar jag en egen kolv är det en McM A3-A5 variant som skulle vara aktuell för min del. Nåväl slut på mitt svammel, det blir lätt så inför lunch. En notering, funderar på om en 4-16x50 S&B skulle vara rätt optik för ekipaget, borde räcka för det avstånd som pangen skall användas på. Med tanke på kolvfunderingarna så verkar det inte som att du vill ha en liten smidig bössa och då är nog detta rätt val! /Christian För övrigt kul att se att du är i byggtagen igen. Det brukar ju bli bra det du tar dig för så det ska bli kul att se när du presenterar "henne". MVH/Jocke
Publicerat Augusti 11, 200916 yr Författare Tack för svaren Joacim, det här är ett koncept köp från min sida, jag kommer att börja leta efter medlen för att köpa en McM efter hand, först är det dämpare som gäller, lätt och smidig är ju lite flytande ord och beskrivningar, min Hsq98 aka Pinky är smidig och lätt men lång, min första Sako är kort och smidig men numera aptung, runt 6,5 kilo är den ingen lättviktare. tog en sneak peak på Henriks resultat, det är ju helt fantastiskt vad de kan göra på McM. /Christian
Publicerat Augusti 11, 200916 yr Christian, när jag frågade McMillan första gången var svaret nej men när jag senare pratade direkt med Dick Davies så fick jag ett annat svar och beställde då en "Sako classic" kolv till min lilla L461. Bilder finns i tråden som Joacim länkade till, du får gärna höra av dig om det är något du funderar på. Henrik
Publicerat Augusti 11, 200916 yr Författare Henrik, jag kommer att höra av mig till dig när lillpangen har kommit hem, har lite svårt att överskåda tidsramarna för tillfället och även hur det finansiella ser ut. Optikvalet på en så pass liten pang kommer att bli klurigt, vill ha kapacitet men inte för mycket vikt, ev börjar jag med att sätta Mark 4 Leupolden på den. /Christian
Publicerat Augusti 11, 200916 yr Jag har liknande funderingar angående min Vixen AI. Har också kollat efter McM eller H-S till den men inte direkt hittat något. Min tanke är att korta den 60cm långa pipan något, ev skaffa dämpare, samt byta till en tokstyv kolv som går att lita på i alla väder. Ju mer jag skjuter med min LTR (på vilka det sitter H-S Precision Urban Police), desto större blir min övertygelse om fördelarna med absolut stumma stockar på bössor där man vill kunna lita på att skotten alltid sitter där de ska. Med LTRen har jag skjutit från bänk med benstöd mot hårt underlag, från torn med näven som stöd, och från mjukare stöd, och skotten sitter alltid där jag riktar. Kan man nu bara hitta en likvärdig (men slankare) stock till lill-Sakon så skulle den bössan bli ett utmärkt komplement till storebror LTR. Det fina med Vixen är ju att de är byggda kring en sån liten låda från början vilket ger en smidighet som är svår att hitta annorstädes. En .223 LTR är ju ett monster jämfört med en nätt Vixen t.ex., och det trots sin korta längd. Ska bli spännande att följa ditt projekt om/när det kommer igång.
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Se rubriken,sitter på mitt kontor, känner mig lite understimulerad och ensam, så jag var tvungen att shoppa lite, i väntan på att kunna presentera min nya vän för forumet och i övrigt ta henne i besittning, väcker jag denna fråga, kompositkolv till en Sako L461 Vixen, finns det, går det att beställa och om så är fallet, är det återigen McM Bros som skall meddelas uppdraget? Själv är jag lite nyfiken på att prova att göra en egen kompositkolv, har sett ett flertal varianter skapas med varierande grad av framgång och effekt, tillverkar jag en egen kolv är det en McM A3-A5 variant som skulle vara aktuell för min del. Nåväl slut på mitt svammel, det blir lätt så inför lunch. En notering, funderar på om en 4-16x50 S&B skulle vara rätt optik för ekipaget, borde räcka för det avstånd som pangen skall användas på. /Christian Hej Christian Jag har också fixat en Mcm kolv till min vixen häromåret. Till skillnad mot henrik så valde jag den modell som ser ut som orginalkolven med Monte Carlo osv. Färgsättningen är densamma som Henriks. Jag är väldigt nöjd. Du kan ju kolla följande länk eller söka på ason, http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11603&hl= I år har jag kapat pipan 7,5 cm så nu är det en väldig nätt och smidig och precisionen blev bara bättre! Hare bra tjäder bättre /m
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Hej ChristianJag har också fixat en Mcm kolv till min vixen häromåret. Till skillnad mot henrik så valde jag den modell som ser ut som orginalkolven med Monte Carlo osv. Färgsättningen är densamma som Henriks. Jag är väldigt nöjd. Du kan ju kolla följande länk eller söka på ason, http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11603&hl= I år har jag kapat pipan 7,5 cm så nu är det en väldig nätt och smidig och precisionen blev bara bättre! Hare bra tjäder bättre /m Får man fråga vad kostnaden för din McMillan-kolv blev? Blev grymt sugen på att skaffa nåt liknande till min A1 Vixen, fast med rak klassisk kolv förstås.
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Jag har fått loss mina för cirka 400 USD plus skatt och tull. Vad det blir i slutändan beror givetvis på dollarkursen Henrik
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Får man fråga vad kostnaden för din McMillan-kolv blev? Blev grymt sugen på att skaffa nåt liknande till min A1 Vixen, fast med rak klassisk kolv förstås. Tjena ja för mig blev det ca 530 dollar för stock med standardbakkappa och monterade aluminiumpelare och frakt. Då stod ju dollar i 6 spänn så det blev ju inte så farligt. Så tillkommer ju, som henrik mycket riktigt skrev, tull och moms vilken jag grovt brukar skatta till ca 30 % på priset. Ibland blir det ju dock annorlunda. Köpte ett kikarsikte 4-12*40 LR duplex på Ebay också häromåret. När paketet kom var det (utan att jag väckt frågan vill jag noga påpeka) packat som "gift" och värdesatt till 30 dollar så det slank igenom utan beskattning, så det blev billigt. Ett mycket använbart riktmedel för övrigt. På mittenstoplen finna tre prickar nedanför korset. Nu har jag skjutit in så när jag kör med snabb ammunition (lapua 3,6 g ca 940 m/s) så siktar jag med korset och ligger då 2-3 cm över på 100 m. När jag kör med långsam ammunition för trädskällarjakten (lapua 3,6 g, 800 m/s) så siktar jag med första pricken nedan korset och ligger då ca 2-3 cm över på 100 m. Mycket användbart tycker jag /m
Publicerat Augusti 17, 200916 yr packat som "gift" och värdesatt till 30 dollar /m Gift som i gåva och inte gift som i poison Antar jag. /Lasse
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Gift som i gåva och inte gift som i poison Antar jag./Lasse Tja lite hängig var jag nog efter leveransen så jag är inte helt säker Vore rätt taskig affärsidé och kundvård isåfall /m
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Intressant detta, tror en premiumkolv till lill-Sakon får bli nästa projekt. Har lite funderingar på att byta pipa till en kort och grov med tvär stigning också hmm.. Kommer bli dyrt innan allt är som man vill.
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Intressant detta, tror en premiumkolv till lill-Sakon får bli nästa projekt. Har lite funderingar på att byta pipa till en kort och grov med tvär stigning också hmm.. Kommer bli dyrt innan allt är som man vill. dyrt blir det men det är himla trevligt att pyssla på lite med pangen, visst? /m
Publicerat Augusti 22, 200916 yr http://6mmbr.websitetoolbox.com/post?id=3630230 Rätt pris tycker jag.
Publicerat Augusti 22, 200916 yr dyrt blir det men det är himla trevligt att pyssla på lite med pangen, visst?/m Helt klart, få saker som är trevligare att pyssla med och planera kring.
Publicerat Januari 5, 201016 yr Sprang på den här sidan på ett jänkeforum. Verkar vara en hyfsad kolv till absolut rätt pris $259, kanadick dollar dessutom. Slipper jänkarnas svammel om exporttillstånd åxå.
Publicerat Januari 5, 201016 yr Författare Sprang på den här sidan på ett jänkeforum. Verkar vara en hyfsad kolv till absolut rätt pris $259, kanadick dollar dessutom. Slipper jänkarnas svammel om exporttillstånd åxå. Psst Mats, det finns varken bild eller länk med i ditt inlägg, din tease där. Var hittade du en kolv någonstans? /Christian
Publicerat Januari 5, 201016 yr Psst Mats, det finns varken bild eller länk med i ditt inlägg, din tease där. Var hittade du en kolv någonstans? /Christian http://wildcatcomposites.com/sako.html
Publicerat Januari 5, 201016 yr Författare Jupp de där verkar lagom svåra att fixa till för någon så pass ohändig som jag, jag kommer förmodligen att se om de tar mitt kreditkort inom den närmsta framtiden. Tack Mats. /Christian
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Ngn sako-fantast som kan svara på om en kolv till en 491 passar till L461? Den behöver inte passa "drop-in" men i alla fall med en bäddning!