Publicerat Augusti 12, 200916 yr Tja!! Jag behöver en längre pipa till min 682:a (81cm), här i Sverige verkar det inte finnas något annat än nya och det blir för mycket pengar. Jag kollade en Engelsk sida och där fanns det pipor till humana priser, jag har en bekant som är vapenhandlare som skulle kunna ta hem den, vad behöver jag?? Eller finns det nån som har en till salu, jag har börjat med sporting därav behovet.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Tja!!Jag behöver en längre pipa till min 682:a (81cm), här i Sverige verkar det inte finnas något annat än nya och det blir för mycket pengar. Jag kollade en Engelsk sida och där fanns det pipor till humana priser, jag har en bekant som är vapenhandlare som skulle kunna ta hem den, vad behöver jag?? Eller finns det nån som har en till salu, jag har börjat med sporting därav behovet. Tja, har du en bra handlare är det ju bara att be honom ta över den, men räkna med att frakten dels blir dyr dels kan ta lååååång tid - och det kan kosta en två tusingar att få den hit. Du behöver då inte göra ett skit. Vill klydda själv så kontakta Mr Farugia på Cheshire Gun Room det är nu inte alla handlare i England som får exportera själv numera. Du kan ansöka om ett införseltillstånd hos polisen sammtidigt som du ansöker om licensen, sedan ska du bara få till ett utförseltillstånd från England och det brukar kräva ett användarintyg som din vapenhandlare får plita ihop. Eller åk över och hämta den själv efter att du sorterat ut pappren. /T
Publicerat Augusti 12, 200916 yr hej om det är längre pipor du eftersträvar så finns det choker som är ootroligt långa vänligen nils
Publicerat Augusti 12, 200916 yr hejom det är längre pipor du eftersträvar så finns det choker som är ootroligt långa vänligen nils Jo men man förlänger inte 4" med choker. Är verkligen tillgången på 32" pipor så liten i sverige?
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Ursäkta för OT, men vad är fördelen med så långa pipor? Det ger en bättre stabilitet för skott på långa håll. Dock är det ingen nödvändighet då jag oftast sköt på ganska extrema avstånd med 28" pipor utan problem.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Dock är det ingen nödvändighet då jag oftast sköt på ganska extrema avstånd med 28" pipor utan problem. Samma här, men jag träffar aldrig
Publicerat Augusti 13, 200916 yr hej nog har jag för mej att det ska finnas oootroligt långa choker, men sitter det verkligen i längden?? några länkar: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=18867 http://www.kartanokuva.se/epages/Kaupat.sf...s/Patternmaster vänligen nils
Publicerat Augusti 13, 200916 yr hejnog har jag för mej att det ska finnas oootroligt långa choker, men sitter det verkligen i längden?? några länkar: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=18867 http://www.kartanokuva.se/epages/Kaupat.sf...s/Patternmaster vänligen nils Ja eller egentligen inte för det handlar om att kunna göra konan olika lång resp få hagelkroppen i vila innan den pyser ut. Och det gör man mycket enklare med en låååååång choke än en kort. Men i grund och botten handlar det hur pass mycket energi man lägger ned på choken vid tillverkningen. Skjutegenskapsmässigt gör piplängden stor skillnad, men för träffbildens kvalitet inte ett smack om inte choken är bättre. Förlängda choker ger som regel bättre träffbilder - i sig inte för att de är längre, men för att de som regel är betydligt bättre gjorda.... Men de ger marginellt på skjutegenskaperna. /T
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Inte vet jag, skjuter själv sporting med 30" piipor. Men vad jag set på tävlingar och uppfattat från världen så skjuter nog dom flesta topparna med minst 32". Inte gör dom det säkert för skojs skull utan det måste vara bättre med längre piipor på långa håll. Och vad jag sett så klarar toppskyttarna korta och kvicka duvor med långa piipor. En i finland sköt på träning fullt i skeet med sin 32" DT10 .
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Författare Tja!! Jag har själv 28" pipor på min 682:a, och jag har testat några bössor med 32" och det är väsentlig skillnad när man skjuter sporting. Jag anser mig vara nybörjare på detta men i helgen så sköt jag en tävling i Tornio (Fin) och nu har man häng på dom bästa även med 28" pipor. I England hittade jag pipor som även om jag måste betala ett par tusen för frakt etc så är det lönt att ta den därifrån. Nya kostar 15-16000kr och okänd leveranstid, jag säger bara en sak SAKO Sweden!!! det kan ta hur länge som helst ingen vet nått när man frågar om nått skitdåligt. Gå in på www.guntrader.co.uk där finns det bössor i massor.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr hej en får tacka för förklaringarna -som vanligt finns det trevligt folk som besitter mer kunskap än en själv. det är så man lär sig vänligen nils
Publicerat Augusti 14, 200916 yr Att sätta ootroligt långa chokar på en bock kan i endel bockar leda till att träffarna inte sitter mera där dom borde eller varit tidigare. Dessutom hjälper inte långa chokar till att ge en lång siktbild, för det behövs också 32" spång.