Jump to content

Är min tysk för stor?

Recommended Posts

Hej

Min Tjt är nu fem månader och växer så det knakar!

Han är i nuläget ca: 38.5 cm i manken, 48 cm runt bröstet och väger 9 kg(!)

Eftersom rasstandard är mac 40 i höjd och 10 kg tycker jag att detta upplevs som väl stort vid 5 månader??

Är grytjakten ett minne blott tro? Nu står jag väl inte och faller med det om så skulle vara men det hade ju onekligen varit synd då man förlänger jaktsäsongen rejält om man kan jaga lite gryt också!

//Mac

Inte mycket att göra nått åt, bara att vänta och se, men jag skulle tro att han stannar runt 39cm i höjd, men troligen kommer han att lägga på sig nått kg till med muskler, grytjakten behöver inte vara kör för det, men däremot kan det vara begränsande i vilka gryt som går att jaga i eftersom han kanske blir för stor att ta sig ner i de mindre hålen.

Fasanmissil

Kanske inte mkt till hjälp men min tik kändes också väldigt stor vid 5-6 månaders ålder men växte sen inte alls speciellt mer efter det. Tror hon kanske ökade 1cm på höjden innan hon stannade efter det. Idag är hon inom godkända mått även om hon är hög för att vara tik. Har inga problem alls att ta sig fram i träningsgryten.

Kanske inte mkt till hjälp men min tik kändes också väldigt stor vid 5-6 månaders ålder men växte sen inte alls speciellt mer efter det. Tror hon kanske ökade 1cm på höjden innan hon stannade efter det. Idag är hon inom godkända mått även om hon är hög för att vara tik. Har inga problem alls att ta sig fram i träningsgryten.

Ok, vad har hon för mått idag då?

Undrar varför du satte frågan under "Drivande hundar"? Iofs så lämpar tyvärr sig en närmare 40 cm stor tjt bättre för drev än gryt. Dom stora kan visserligen jaga i många gryt men har upplevt att det kan vara knagligt att komma fram till alla ställen där bytet kan ligga

Herr Mattsson

Min tik väger också över 9 kg. o har ungefär samma mått som din. Fast de är ju som vuxen hund. Men du kan räkna med att han inte blir sååå mycket större för en tysk är typ färdig vid 6-7 månaders ålder.

Min har varken blivit högre/längre/grövre sen 7 månaders ålder.

Och hon tar sig nog fram. En tysk har så mycket vilja..

Min tik väger också över 9 kg. o har ungefär samma mått som din. Fast de är ju som vuxen hund. Men du kan räkna med att han inte blir sååå mycket större för en tysk är typ färdig vid 6-7 månaders ålder.

Min har varken blivit högre/längre/grövre sen 7 månaders ålder.

Och hon tar sig nog fram. En tysk har så mycket vilja..

Men inte dit som en 6 kg tjt tik :)

• 4 weeks later...
Ok, vad har hon för mått idag då?

Ursäkta om svar dröjt men jag behövde göra fältanlagsprovet innan jag fick svar själv på den frågan. Hon är nu inmätt och är:

37cm hög/47cm bröstomfång.

Men inte dit som en 6 kg tjt tik <_<

6kg tjt tik? Är ju knappast någon vanlig vikt på en tysk, denna hund håller inte rasstandard va?

Den minsta tysk jag sett 2009 är runt 31 i mankhöjd, vikt/bröstomfång okänt dock är jag säker på att den hunden väger mer än 6kg. Hunden du beskriver måste vara bra mycket mindre än den jag såg.

6kg tjt tik? Är ju knappast någon vanlig vikt på en tysk, denna hund håller inte rasstandard va?

Den minsta tysk jag sett 2009 är runt 31 i mankhöjd, vikt/bröstomfång okänt dock är jag säker på att den hunden väger mer än 6kg. Hunden du beskriver måste vara bra mycket mindre än den jag såg.

Hon e' 33 cm, har bra proportioner e' inte sas klen har fått sert kvalifikation. Kanske vikten var exakt 6,5 kg. Men va den hunden (nu 14 år och pensionerad) åstadkom och klara av kommer jag inte att uppleva ofta i framtiden, tror jag....

Min tjt tiks match vikt ligger på ca 6-6,5 kg och hon har mätt in på 33-43. tjt är väl inget undantag utan tyvär går väl dom oxå mot större och större hundar ;)

Min tjt tiks match vikt ligger på ca 6-6,5 kg och hon har mätt in på 33-43. tjt är väl inget undantag utan tyvär går väl dom oxå mot större och större hundar :D

Japp, visst är det så att de flesta tyskar ligger i spannet 38-40 snarare än 33-36. Speciellt en del hanar verkar vara i största laget. En hund på 6-6,5kg 33-43 låter som en perfekt storlek för grytjakten, funkar tiken bra i gryt? Har du parat henne någon gång? Hur stora avkommor har hon lämnat?

Japp, visst är det så att de flesta tyskar ligger i spannet 38-40 snarare än 33-36. Speciellt en del hanar verkar vara i största laget. En hund på 6-6,5kg 33-43 låter som en perfekt storlek för grytjakten, funkar tiken bra i gryt? Har du parat henne någon gång? Hur stora avkommor har hon lämnat?

ja min nu 9 mån hane är 41 hög och ca 10-11 kg lite väl stor för gryt kanske ? men har inte för avsikt att trycka ner honom i gryt utan kommer mest att jaga ovan mark ,, om jag och inte hunden får bestämma

• 2 weeks later...

Har inte jagat mycket med hon i gryt än men förhoppningsvis blir det mer i vinter om stövaren gör sitt <_< Hon gick som en raket i det finska provgrytet iaf, tyckte det syntes väl där vilket handikapp dom lite större hundarna har i arbetet mot räven.

Parade hon med blitz och valparna är 5,5 månad nu och tiken som är i skåne vet jag inte men hanen ligger på ca 34-35 nu och 6,5 kg och andra tiken ca 33 och inte vägd men lättare än hanen B)

• 1 month later...
skogsjägarn

Min tjt Tiks matchen vikt ligger på ca 6-6,5 kg och hon har mått i på 33-43. tjt är väl inget Undantag utan tyvär går väl dom oxå mot Större och Större hundar: mellow:

[/ quote]

Brukar inte tyskarna säga gryt eller gris terrier efter storleken?

Hej

Min Tjt är nu fem månader och växer så det knakar!

Han är i nuläget ca: 38.5 cm i manken, 48 cm runt bröstet och väger 9 kg(!)

Eftersom rasstandard är mac 40 i höjd och 10 kg tycker jag att detta upplevs som väl stort vid 5 månader??

Är grytjakten ett minne blott tro? Nu står jag väl inte och faller med det om så skulle vara men det hade ju onekligen varit synd då man förlänger jaktsäsongen rejält om man kan jaga lite gryt också!

//Mac

Vill inte bli hatad av er tjt vänner .har själv tänka skaffa en förut men börjar ramla över på Fox terrier. känns som att många har upptäckt tjt som drivande hund.

Vilket jag blir lite räd över att man riktar aveln på högbenta individer och där med blir tjt större i allmänheten kan det vara så? Att vi kommer att se mer ”högbenta” Tyskar ?