Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliber till trädskällarjakten

Featured Replies

Publicerat

Ska få åka iväg med en kompis och prova på att jaga med trädskällare. Då jag har funderat på att skaffa en egen fågelhund. Men jag vet inte om det blir en finnspets eller stående fågelhund. <man måste ju prova för att få veta om det skulle vara nåt för mig ^_^

Jag har bara två bössor att välja på antingen min 270. eller pappas 222. och 270. n känns lite väl overkill på en liten fågel på 30 meter. Så det får nog bli 222:an

Men vad jagar ni med?

Publicerat
Ska få åka iväg med en kompis och prova på att jaga med trädskällare. Då jag har funderat på att skaffa en egen fågelhund. Men jag vet inte om det blir en finnspets eller stående fågelhund. <man måste ju prova för att få veta om det skulle vara nåt för mig ^_^

Jag har bara två bössor att välja på antingen min 270. eller pappas 222. och 270. n känns lite väl overkill på en liten fågel på 30 meter. Så det får nog bli 222:an

Men vad jagar ni med?

hade nog valt 222an, eller hagel.

Publicerat
  • Författare
hade nog valt 222an, eller hagel.

Jag har nog inte så mycket att välja på det blir 222an

Publicerat

Nu är det sällan att jag jagar med trädskällare numera, jämten gillar att skälla träd..ibland.. ^_^

Men i alla fall, mitt val blir 22 Horneten av dom bössor jag har, alternativt 357 Magnumen.

Publicerat

Har du bara dessa val är 222an fungerande, men bör laddas med långsammaste ammunitionen du kan hitta. Jag använder 22wmr och 7mmbr och tycker bägge är riktigt bra för denna jakt och ska du jaga med en kompis så funkar det säkert att låna geväret också och bara turas om att smyga på skallen.

Hoppas verkligen din kompis har en bra skällare för då kommer tankar på någon annan ras för fågeljakt att helt försvinna då det inte finns något som kan mäta sig med att jaga med en riktigt vass trädskällare på både upplevelse och resultat ^_^

Publicerat
  • Författare
Har du bara dessa val är 222an fungerande, men bör laddas med långsammaste ammunitionen du kan hitta. Jag använder 22wmr och 7mmbr och tycker bägge är riktigt bra för denna jakt och ska du jaga med en kompis så funkar det säkert att låna geväret också och bara turas om att smyga på skallen.

Hoppas verkligen din kompis har en bra skällare för då kommer tankar på någon annan ras för fågeljakt att helt försvinna då det inte finns något som kan mäta sig med att jaga med en riktigt vass trädskällare på både upplevelse och resultat B)

Jag har funderat på att skaffa en 22 wmr men då jag redan har en 22 lr blir det inte så stor skillnad, tror jag.

jag vill ju gärna ha kvar 22lr till ripjakten.

Efter vad jag har hört så låter det jättespännande och vem vet jag kanske blir såld på trädskällare :rolleyes::)

(och så e dom ju söta finnspetsarna)

Publicerat
Jag har funderat på att skaffa en 22 wmr men då jag redan har en 22 lr blir det inte så stor skillnad, tror jag.

jag vill ju gärna ha kvar 22lr till ripjakten.

Efter vad jag har hört så låter det jättespännande och vem vet jag kanske blir såld på trädskällare :rolleyes::)

(och så e dom ju söta finnspetsarna)

vill bara berätta att de är ganska markant skilland på 22lr och 22 wmr. Och varför inte jaga ripa med 22wmr? Den tål ju blåst lite bättre iaf.

Publicerat
  • Författare
vill bara berätta att de är ganska markant skilland på 22lr och 22 wmr. Och varför inte jaga ripa med 22wmr? Den tål ju blåst lite bättre iaf.

Men jag vill inte skjuta sönder fågeln då jag tycker det e helt onödigt skjuta en ripa för att sen måsta skära bort halva bröstet. Jag har ingen erfarenhet av ripa och 22wmr men ju kraftigare kaliber desto värre köttförstöring.

Publicerat
Men jag vill inte skjuta sönder fågeln då jag tycker det e helt onödigt skjuta en ripa för att sen måsta skära bort halva bröstet. Jag har ingen erfarenhet av ripa och 22wmr men ju kraftigare kaliber desto värre köttförstöring.

Varför skjuta ripa i bröstet? Int bätter och skjuta dem i halsen/skallen?