Publicerat Augusti 12, 200916 yr Ett vädligt märkligt problem!! Hjälper en kompis med hans bössa. Började med att han köpte ett MeoptaArtemis 2100. Satt på det och skulle skjuta in det. Träffbilden blev lite underlig. Första skotten satt där han siktade. Andra skottet 10 cm under. Tredje skottet satt där han siktade. Ok, det bar iväg pch köptes nya baser och ringar, Leupold QR Ringar + Hel skena! Sen bar det iväg för att skjutas igen. Samma sak igen!!!??? Ok Siktet var inte skottfast. Skickade tillbaka det och fick ett nytt. Samma problem igen. Vad är det som kan vara fel!!! Allt sitter som fast som F**. Bössan är en halvautomat Browning kaliber 308. Vi har gjort allt vi kan, ändå skjuter det vartannat skott mellan 5-8 cm under där man siktar.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Och bössan i sig har alltid varit skottfast eller är den ny? Måste väl vara den, fästen och glugg är ju utbytta. Han laddar inte själv och har fått hjälp att spilla i krut i hylsorna? Mvh!
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Författare Och bössan i sig har alltid varit skottfast eller är den ny?Måste väl vara den, fästen och glugg är ju utbytta. Han laddar inte själv och har fått hjälp att spilla i krut i hylsorna? Mvh! Bössan är några år gammal och den var skottfast med det gamla siktet! det var sen vi satt på det nya och fick ett nytt som är likadant det. Kan det vara QR Fästena som spökar??? eller kan det vara gängorna i lådan som är utmattade.Men samtidigt sitter ju skenan fast riktigt ordentligt.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Hade varit så mycket lättare om det varit en normal repeterbössa.. Hade ni inte bytt fästen förövrigt? Mvh!
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Hur långt skjuter ni på? En automat har inte så bra precision oftast.. Men 5-10cm på 80m är väl mycket om det nu är det avståndet ni skjutit på. Kolla anläggning i framstock å sånt och att alla delar i bössan sitter som dom ska.. Inte bara kikarn som kan spöka!!
Publicerat Augusti 13, 200916 yr och kikarsiktet sitter fasst ? satt ni tejp mellan ringarna och tuben ? min bössa gled siktet innan jag satt svart elekttejp och nu sitter den fasst som den skall. + slipper du skråmor på din bössan när du tar bort den.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr och kikarsiktet sitter fasst ? satt ni tejp mellan ringarna och tuben ? min bössa gled siktet innan jag satt svart elekttejp och nu sitter den fasst som den skall. + slipper du skråmor på din bössan när du tar bort den. Går även att slipa in ringarna rejält och lägga liquisole mellan ringarna och tuben. Mvh.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Är det konsekvent samma mönster och hur många skott har ni testat? Jag gissar att felet finns i montaget eller kikaren halvautomater är rätt elaka mot dessa, men är det alltid så att enbart andra skottet droppar känns det skumt
Publicerat Augusti 13, 200916 yr En tanke är att det är som med en del halvauto pistoler. de låser aldrig upp på samma sätt med/inför första skottet dvs nr 1 slår inte lika med resten, fenomenet kan motverkas i delar med att man laddar även första skottet från magasinet och att man verkligen slår igen systemet. Då ni har ändrat på alla ingångsvärden är det svårt, läs jobbigare att felsöka. /Christian
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Författare Hade varit så mycket lättare om det varit en normal repeterbössa.. Hade ni inte bytt fästen förövrigt? Mvh! Hej. Jo det är helt nya fästen. har varit och hämtat ut nya ringar idag. Provade för övrigt att sätta dit en zeiss som låg o skräpade. använde mig av samma bas men satte på ett par 1 tums ringar och sköt tre serier. alla satt hål i hål. med uteslutnings metoden verkar det vara antingen ringarna eller är även det ny reklamerade siktet även det kass!!???
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Författare Är det konsekvent samma mönster och hur många skott har ni testat? Jag gissar att felet finns i montaget eller kikaren halvautomater är rätt elaka mot dessa, men är det alltid så att enbart andra skottet droppar känns det skumt Ja det är konsekvent samma mönster. har nog skjutit upp 50 skott i ren frustration