Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kuljaktstigar

Featured Replies

Publicerat

Var på mitt livs första kuljaktstig förra helgen och fick snabbt smak för denna fantastiskt roliga skytteform så nu undrar jag är det nån som vet om det anordnas nåra fler i småland,östergötland eller västergötland

Publicerat
Var på mitt livs första kuljaktstig förra helgen och fick snabbt smak för denna fantastiskt roliga skytteform så nu undrar jag är det nån som vet om det anordnas nåra fler i småland,östergötland eller västergötland

Korsberga den 23/8 mer info kommer.

/Lasse

Publicerat

Eftersom trådtiteln är så pass vidlyftig frågar jag om det finns någon i norrbottens kustland?

Publicerat
Här finns en del, fast de flesta är passerade i tiden: http://www.jaktstigar.se/kuljaktstigar.htm

Och inte ens en sådan i Jämtland... :lol:

Publicerat

Och ingen i norrbotten. Kan någon berätta lite mer om utförandet på en sådan stig? Vore kul att veta mer =)

Publicerat
Och ingen i norrbotten. Kan någon berätta lite mer om utförandet på en sådan stig? Vore kul att veta mer =)

Kan berätta om en av de jag varit på. Det var 6 stationer och man skjuter 4 skott på varje station. Vi sköt två och två och det var ingen tidsbegränsning.

Station 1. Hjortfigur på ca. 100 meter. Här kunde man låna en skjutkäpp (rundstav) om man ville.

Station 2. Grisfigur på ca. 60-70 meter (alltid lika klurigt med 10-ringade grisfigurer...)

Station 3. Björnfigur på ca. 60 meter. Här kunde man låna en skjutkäpp (rundstav) om man ville.

Station 4. Älgfigur på 110 meter.

Station 5. Älgkalv på ca. 70 meter.

Station 6. Rådjursfigur på ca. 80 meter. Här kunde man låna en skjutkäpp (rundstav) om man ville.

Detta var stigen i Varberg. Veckan därpå var det en stig i Härryda och den är lite roligare då målen står mer i naturlig miljö i skogen, och dels så var det två stationer med rörliga mål. På den ena stationen sköt man två skott ner i en mosse på en björnfigur som åkte åt vänster, och sen två skott på en björnfigur framifrån (skulle väl simulera anfall kanske). Sista stationen var fyra enkellöp på älgbanan. Även på stigen i Härryda var det 4 skott per station, men här sköt man en person i taget.

Det är de två jag varit på. Allt skytte har varit i stående. Man kan nog variera målbilder och hitta på lite grejer för att göra det både svårare och roligare.

Publicerat
  • Författare
Korsberga den 23/8 mer info kommer.

/Lasse

Har du nån mer info om när och var, vägnr tex

Publicerat
Har du nån mer info om när och var, vägnr tex

japp ringde just :D

Kl 9 till 12 på korsberga skjutbana endast kl 1 vapen.

väg 31 söder ut från Vetlanda. sväng av vänster vid "blå boden" följ grusvägen ca ett par km ^_^ och sedan vänster in på en mindre grusväg . Det är skyltat.

Hittar du inte så ring mig..

/Lasse

Publicerat
  • Författare
japp ringde just :D

Kl 9 till 12 på korsberga skjutbana endast kl 1 vapen.

väg 31 söder ut från Vetlanda. sväng av vänster vid "blå boden" följ grusvägen ca ett par km B) och sedan vänster in på en mindre grusväg . Det är skyltat.

Hittar du inte så ring mig..

/Lasse

Heders

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat
  • Författare

KULJAKTSTIGAR

30 aug 09.00-13.00 Målilla/Järnforsen JSK Stensryd

13 sept 08.00-12.00 Vimmerby JSK Trekanten tel.0492-60060

20 sept 08.00-12.00 Gamleby JSK Gamleby

26 sept 09.00-13.00 Vikbolandets LJ Vikbolandet

Publicerat

Hur gick det, kom du till Korsberga idag?

Själv sköt jag normalt skulle jag nog kalla det, klantade tyvärr till det på avfånget och höll lågt ;)

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Hur gick det, kom du till Korsberga idag?

Själv sköt jag normalt skulle jag nog kalla det, klantade tyvärr till det på avfånget och höll lågt ^_^

/Lasse

Jodå jag var där. Hela 50 poäng det enda som gick bra var fasan och mink i övrigt så var det blandad kompott

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

Nån som har koll på kuljaktstigar i år?

Publicerat

Brukar dyka upp lite på denna sidan.

jaktstigar.se

Publicerat

Det går flera stycken i Norrbotten varje år. I alla fall sen 1983 när jag gick min första i Kallaxgropen.

De flesta runt Kalix, men ifjol var det en på Knöppelåsen som jag var med på.

Det brukar vara 5 st med i varje patrull och sen ska man skjuta 5 skott på varje figur på 1 min. 8 figurer, dvs 40 skott totalt.

De flesta skjuter med kal .22.

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Nån som vet när kulstigen i Korsberga är?Har fått höra både 22 och 28 aug.

Publicerat
Nån som vet när kulstigen i Korsberga är?Har fått höra både 22 och 28 aug.

Kommer du den 28 så är det tomt :lol:

22 är det, jag kommer att åka dit men eftersom det är dagen efter en liten jaktlagsfest så vet jag inte riktigt vilken tid jag anländer :D

9-12 har jag för mig att tiderna är.

//

Publicerat
  • Författare
Kommer du den 28 så är det tomt ;)

22 är det, jag kommer att åka dit men eftersom det är dagen efter en liten jaktlagsfest så vet jag inte riktigt vilken tid jag anländer :D

9-12 har jag för mig att tiderna är.

//

Tack för det :lol:

/Fredrik

• 1 month later...
Publicerat

25 eller 26 sept är det Vikbolandet.

Den ska jag åka på.