Publicerat Augusti 14, 200916 yr Hej! Har nu haft min HDF Titan II 30-06 i 5 år (jag som bara skulle ha den ett tag ...), men nu är jag grymt sugen på att byta bössa. Den duger bra till älgjakt, men den skjuter väl inte så fasansfullt bra, så jag är nu ute efter en annan bössa med bättre precision som jag också kan ha till ex toppfågeljakt. Tanken är väl att ha en bössa till både älgjakt, toppjakt och ev. rådjursjakt, men jag skulle kunna tänka mig att behålla min HDF till älg, och komplettera med en till i ex .222 el 6.5 för resterande. Blir det en bössa till allt så bör den helst vara 30-06, alt. .308. Kanske även en 7mm skulle kunna funka? Så nu till min fråga: Vad finns det för bössor med bra träffbild med fabriksladdad ammo(både nya och beg)? Jag är ju medveten om att det kan vara svårt med en såpass generell fråga, men ändå? Sen är det ju bra om man slipper sälja bort några vitala organ för att kunna ha råd med den också . - Samuel
Publicerat Augusti 14, 200916 yr mina tankar går direkt till tikka, mycket precision för pengen överlag.
Publicerat Augusti 14, 200916 yr min tikka m65 blir eventuellt till salu, laddrecept för norma GT 130 gr medföljer då =) väntar bara på svar om en STR 200. Vill egentligen inte sälja den, men skåper är fullt =/ Andreas
Publicerat Augusti 14, 200916 yr Sako AI Hunter eller Sako Vixen i .222rem bör vara ett säkert kort =)
Publicerat Augusti 14, 200916 yr mina tankar går direkt till tikka, mycket precision för pengen överlag. +1
Publicerat Augusti 14, 200916 yr +1 +.. 4? Kan bara hålla med. När jag läste precision poppade Tikka och Sako upp på synhinnan...
Publicerat Augusti 14, 200916 yr +.. 4? Kan bara hålla med. När jag läste precision poppade Tikka och Sako upp på synhinnan... +5 då...............Har en Tikka m/65 Continental som skjuter bra med det jag testat hittils, till på köpet samskjuter den bra med olika ammo, bra trycke,frästa spår(på gott och ont). Kostade hiskeliga 4600:-
Publicerat Augusti 14, 200916 yr min tikka m65 blir eventuellt till salu, laddrecept för norma GT 130 gr medföljer då =)väntar bara på svar om en STR 200. Vill egentligen inte sälja den, men skåper är fullt =/ Andreas en str, trevligt.
Publicerat Augusti 15, 200916 yr Författare Ojsan, här var det många svar, tack så mycket! Verkar ju bra att ni är överens iaf, blir ju lättare för mig att bestämma mig . asm: Hmm, låter ju bra ... Vad är det för kaliber? Du kan ju höra av dig då/om det är dags få se vad plånboken säger. Hur är M65 gällande slutstycksgång och övrigt? Var in i Piteå och kände på en Varberger 717, och i tråden om Varberger så var de ju någon som hävdade att det var bra precision på denna också, hur är den jämfört med ex. M65?
Publicerat Augusti 15, 200916 yr Ja de är ju Tikka och Sako vad annars Min Tikka 65 i 6,5 skjuter då ledigt å lätt 15-20 mm på 100 meter med allt jag hittills testat i den. Säkert skjuter den lite bättre än så, för nu pratar vi inskjutning i ranglig bänk, myggor som surrar å biter en hela tiden. Jag har haft totalt 3st Tikka 65 och samtliga har skjutit som gudinnor. Men HVA 1640 kan skjuta riktigt fint de med
Publicerat Augusti 20, 200916 yr jag säger att du ska ha en varberger har en själv och den skjuter otroligt fint:).
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Kan rekommendera Remington VTR kaliber .308! Har en sån och den skjuter hål i hål med Lapua Mega. Billig är den också under 10000 kr.
Publicerat Augusti 23, 200916 yr SAKO 75/85 VARMINT cal 308 ny el begagnad så är det ett precisionsvapen av rang....med fabriksammo el handladdat.
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Jag har Sako 75 finnlight 7mm rem mag. Jag jagar älg med oryx. (Skjutit på ca 350m perfekt träff, även på 20 m, aldrig skurit bort mer än 2 köttbullar i skadat kött, inga genomskott än....) Skjuter fågel med helmantel.(Funkar bra upp till ca 200m, tjäder går nog att knäppa på lite längre håll med bra stöd, av ca 30 fåglar bara 2 med "stora" skador. En där jag sköt genom kvistar och kulan tippade, slog in i tjädertuppen med bredsidan. En tog jag fel kula(oryx) och sköt bort ryggen på en orrtupp, men fileérna var oskadade) Svårt att tänka mig en bättre allround bössa.(Med rätt kula för ändamålet förstås) Laddar själv.