Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inte eftersök precis...

Featured Replies

Publicerat

Klockan 4 i morse blev jag uppringd av en granne som har eftersöksansvaret för omgivningarna hemikring, han hade blivit uppringd av nästa, närmsta eftersöksekipage som blivit uppringt av polisen då de inte fick tag på rätt ansvarig. Lång kedja var det så olyckan som inträffat var inte precis runt hörnet.

Min granne hade ingen möjlighet att åka ut men ringde till mig då det i princip bara handlade om att fånga av en trafikskadad älg. Så, 4 på morgonen innan jag ens fattat vad som hänt så var jag i bilen på väg mot olycksplatsen. Kommer fram till en lätt skärrad bilförare som trots allt klarat sig bra och heller inga värre skador på bilen och en pinntjur som sitter i ett dike och spanar förskräckt, oförmögen att resa sig. Jag fångar av älgen och ringer polisen för att höra om de hittat på någon jakträttsinnehavare.

Vakthavande undrar om det är nå't att ta reda på och vad jag kan se så verkar älgen OK förutom att den var förlamad och enligt bilföraren så har han träffat älgen vid frambenen så jag säger att det verkar slösaktigt att bara lämna älgen. Vakthavande låter då meddela att någon jakträttsinnehavare har inte hittats och att polismyndigheten för övrigt hade annat för sig än att lägga massor av tid på slika saker, han frågar om jag vill ha älgen och jag tackar förstås ja! Vakthavande beslutar då på stående fot eller möjligen på sittande arsele att älgen tillfaller mig.

Jag ringer nu i min tur min jaktkompis före 5 på morgonen och meddelar glatt att vi fått oss en älghalva var bara han kommer med en släpkärra. Så, jaktårets första älg hänger nu så fint i väntan på styckning. Älgens skador var verkligen lindriga om än förlamande, ett framben av och några revbensfrakturer som lett till en blödning som gått upp i ryggraden men på det hela taget en mycket fin slaktkropp.

Publicerat
Klockan 4 i morse blev jag uppringd av en granne som har eftersöksansvaret för omgivningarna hemikring, han hade blivit uppringd av nästa, närmsta eftersöksekipage som blivit uppringt av polisen då de inte fick tag på rätt ansvarig. Lång kedja var det så olyckan som inträffat var inte precis runt hörnet.

Min granne hade ingen möjlighet att åka ut men ringde till mig då det i princip bara handlade om att fånga av en trafikskadad älg. Så, 4 på morgonen innan jag ens fattat vad som hänt så var jag i bilen på väg mot olycksplatsen. Kommer fram till en lätt skärrad bilförare som trots allt klarat sig bra och heller inga värre skador på bilen och en pinntjur som sitter i ett dike och spanar förskräckt, oförmögen att resa sig. Jag fångar av älgen och ringer polisen för att höra om de hittat på någon jakträttsinnehavare.

Vakthavande undrar om det är nå't att ta reda på och vad jag kan se så verkar älgen OK förutom att den var förlamad och enligt bilföraren så har han träffat älgen vid frambenen så jag säger att det verkar slösaktigt att bara lämna älgen. Vakthavande låter då meddela att någon jakträttsinnehavare har inte hittats och att polismyndigheten för övrigt hade annat för sig än att lägga massor av tid på slika saker, han frågar om jag vill ha älgen och jag tackar förstås ja! Vakthavande beslutar då på stående fot eller möjligen på sittande arsele att älgen tillfaller mig.

Jag ringer nu i min tur min jaktkompis före 5 på morgonen och meddelar glatt att vi fått oss en älghalva var bara han kommer med en släpkärra. Så, jaktårets första älg hänger nu så fint i väntan på styckning. Älgens skador var verkligen lindriga om än förlamande, ett framben av och några revbensfrakturer som lett till en blödning som gått upp i ryggraden men på det hela taget en mycket fin slaktkropp.

Nått skall man väl ha för att man går upp kl. 04.00...

Hoppas älgen kommer att smaka bra!!

Burgundisk köttgryta på älg sitter ju inte fel.

//Niclas

Publicerat

et var väl härligt att du fick något för att vara den ende som kom dit. hoppas det smakar, jag hade gärna bytt plats med dig.

/Kalle

Publicerat
  • Författare
Nått skall man väl ha för att man går upp kl. 04.00...

Hoppas älgen kommer att smaka bra!!

Burgundisk köttgryta på älg sitter ju inte fel.

//Niclas

Ska skära ur en filé till kvällen... Färsk älgfilé i augusti måste slå färska kräftor med hästlängder!

Publicerat

Grattis till steken ^_^

En tanke bara..

Se till att ha namnet på vakthavande och ärendenummret nerskrivet.

I normalfall ska jakträttsinnehavaren eller markägaren ha älgen.

Blir det tjabb så har du ju då någon o hänvisa till.

Polisens uppgift är inte o ha reda på vem som har jakträtten.

Det är ju den person som polisen har på eftersökslistan som ska ha lokalkännedommen o veta vem eller åtmindstonde vart han ska få reda på vem som älgen tillfaller.

Varenda marksnutt i landet är det någon som äger.

Lite annorlunda om det är statligmark, kommunmark osv.

Oftast får man viltet som kompensation på de markerna.

Men det är alltid bra o ha både hägnslen o livrem, som man brukar säga.. :D

Publicerat
  • Författare
Grattis till steken ^_^

En tanke bara..

Det är ju den person som polisen har på eftersökslistan som ska ha lokalkännedommen o veta vem eller åtmindstonde vart han ska få reda på vem som älgen tillfaller.

Men det är alltid bra o ha både hägnslen o livrem, som man brukar säga.. :D

Likt ringar på vattnet kom polisen längre och längre ifrån olycksplatsen i sitt sökane efter någon som kunde avliva älgstackar'n så dom hade nog gjort allt man kan begära för att om möjligt få tag på en lagfaren ägare till älgen. Nu TROR jag att det var en stor markägare i vart fall (vem som har jakträtten har jag inte en aning om) som blev blåst på en älg så det drabbade nog ingen fattig. Har alla uppgifter om ärendet i tryggt förvar och kommer att skänka vakthavande befäl en tacksamhetens tanke för dennes resoluta myndighetsutövande då jag sätter tänderna för första gången i augustiälgen. :D

Publicerat
Grattis till steken :D

En tanke bara..

Men det är alltid bra o ha både hägnslen o livrem, som man brukar säga.. ;)

Stämmer inte NS

Med stöd av 10 § jaktlagen, där denna hänvisar till 25 § jaktlagen ang statensvilt samt i

40 § nvv föreskrifter ang statens vilt

Med stöd av dessa så kan myndigheten (polisen) gör exakt som nu har skett.

//B

Publicerat
Stämmer inte NS

Med stöd av 10 § jaktlagen, där denna hänvisar till 25 § jaktlagen ang statensvilt samt i

40 § nvv föreskrifter ang statens vilt

Med stöd av dessa så kan myndigheten (polisen) gör exakt som nu har skett.

//B

Länge sen BJ....

Va är det som inte stämmer ?

Tror inte jag påstått att polisen gjort fel.

Bara att det ä bra o ha klart vem som gav killen älgen o vilket händelsenummer det är.

Ifall aktuell markägare blir sur.