Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

grythunds beteende...

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har en fråga angående ett knepigt beteende på en grythund som vi jagar med .. den har en enorm jakt lust å kan vara på gränsen till lite för hård ..men....om man kollar ett gryt med honom som visar sig att de e tomt så kommer inte hundskrället ut ..då lägger han sig inne i en gång å stirrar?????

spränger vi något för han kan det sluta med att vi får gräva ut han för han kan stanna nere i grytet i timmar annars..

Han kan komma ut ett par gånger i början om han har kontakt med byte med ca 5 -15 min mellanrum sen kan de dröja timmar innan man ser han:-(

ärdet ett gryt med en ingång bara med räv i då måste vi gräva ut hund å räv för han lägger sig å vilar en bit från räven innan han öser på igen kommer inte ut hur än vi gör . kan tilllägga att annars e det mycket bra inkallning på hunden:-)

Publicerat
Hej!

Jag har en fråga angående ett knepigt beteende på en grythund som vi jagar med .. den har en enorm jakt lust å kan vara på gränsen till lite för hård ..men....om man kollar ett gryt med honom som visar sig att de e tomt så kommer inte hundskrället ut ..då lägger han sig inne i en gång å stirrar?????

spränger vi något för han kan det sluta med att vi får gräva ut han för han kan stanna nere i grytet i timmar annars..

Han kan komma ut ett par gånger i början om han har kontakt med byte med ca 5 -15 min mellanrum sen kan de dröja timmar innan man ser han:-(

ärdet ett gryt med en ingång bara med räv i då måste vi gräva ut hund å räv för han lägger sig å vilar en bit från räven innan han öser på igen kommer inte ut hur än vi gör . kan tilllägga att annars e det mycket bra inkallning på hunden:-)

tysk?

Publicerat

Låter ju väldigt ovanligt :D ....det jag tycker är att bla lydnade inte kan vara det bästa då !!! ^_^

Publicerat
tysk?

Nej det är en Jackrussel.. Från min tidigare uppfödning..:-)

Publicerat
Nej det är en Jackrussel.. Från min tidigare uppfödning..:-)

ok, undrade bara för att har jagat med några tyskar som hållit på sådär inte alltid men ibland. bla en som vi fick hämta grävmaskin å gräva upp låg där å lura bara när vi kom ner,pejlade hunden på ca 4meter inga skall å han låg still trode givetvis det hänt nåt men icke....

Publicerat

Hm låter konstigt det där.........kanske det har nåt med näsan att gjöra som typ noskvalster...el ingen aning, men har sett ett fåtal hundar som går in i gryt och helt enkelt inte hittar ut och är så lata så dom lägger sig och väntar på husse för dom VET att gräver fram mig snart ändå...

Kan tillägga att mina hundar tycker om att rota igenom varenda vrå många gånger om i grytet, för det kan ju va en räv el grävling nästa vända hehe, och de brukar ta en bra stund men för el senare så tröttnar dom... Och vill inte in något mer på grund av att grytet är ointressant. Men den ena tiken visar direkt att här är det ingen hemma, lite mer rutin på henne...

Så gräv inte ut hunden någongång i onödan det gjör så hunden lägger sig till med olater som man absolut inte vill ha, utan låt den hitta ut på egen hand om det så tar två timmar. Nästa gång så går det snabbare..+ med lite pejlkunskap ser man om hunden jobbar med räv/grävling om man inte hör något ljud. Men klart man ska gräva fram hunden minsta lilla man misstänker att det har hänt nåt. Och alla grythundar tycker iallafall jag att till varje pris ska kunna "tvångsbrytas" det tränar jag iallafall intensivt på i provgryten.Förliggare el sprängare har ingen betydelse för den sakens skull tycker jag.

Publicerat

Hur gammal är hunden och hur mkt har det jagat?

Publicerat
Hur gammal är hunden och hur mkt har det jagat?

Han är 3 nu å jagat sedan 1 års ålder.. det har blivit många grytnu det jagas mycket med honom. trots hans olater:-)

Publicerat

Har bara ett enda tips, sluta gräv upp honom. Varje gång du gör det befäster du hans beteende. Givetvis är det en jobbig sak att lämna hunden kvar där nere och vänta ut f-nskapet, men kanske kan det vara värt det i långa loppet?