Hoppa till innehåll

wildcats??? och ombyggnad av CG63


Fredde_piteå

Recommended Posts

lite frågor angående wildkissar... Finns denna: 6x55 (6,5x55 nedstrypt till 6mm)...och i sånna fall, vad heter den?

                                                             

funderar på att köpa en .243 win till nästa sesong...men så tändes en osram 60 wattare...jag har ju en CG 63 kal 6,5x55(föredetta fältskytte bössa) som man kanske kunde göra nå kul av...kan ju inte vara dyrare än att köpa en ny Tikka eller Sako?? byte trycke, "plast"stock och ompipning...

användnings området blir räv, rådjur, och toppfågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför strypa från 6,5 till 6mm ???

Dels går den ner i klass 2 sen är väl fartökningen minimal.

CG-63 har väl 96-låda så det är väl inte nån större ide att riva om den till nåt vassare.

Borra fast en fin kikare o du har en kanonbössa till nämnda vilt, tycker jag i alla fall( störs inte av lite tyngre vapen).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför strypa från 6,5 till 6mm ???

Dels går den ner i klass 2 sen är väl fartökningen minimal.

CG-63 har väl 96-låda så det är väl inte nån större ide att riva om den till nåt vassare.

Borra fast en fin kikare o du har en kanonbössa till nämnda vilt, tycker jag i alla fall( störs inte av lite tyngre vapen).

jo...jag vill ha ned den till klass två, eftersom min mark ligger så pass nära bebyggelsen så är jag lite orolig för att kulan ska kraschlanda mitt i byn...och kunna använda en lite lättare kula som inte flyger så långt efter en träff i en fågel. också skulle det va kul att ha nått som ingen annan har ;). och så finns det lite lättare kulor i fall man vill ha en kråksprängare t,ex en 55gr varmint kula ;)

och bössan i sig är "ny gammal"...då jag köpte den var den i stort sett oanvänd.förra ägaren hade köpt den som ny från nån militär utförsäljning och sen provskjutit den och ställt undan den...så jag tycker att det vore synd att sälja den för en 500:ing när man kan göra nått spännande av den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo...jag vill ha ned den till klass två, eftersom min mark ligger så pass nära bebyggelsen så är jag lite orolig för att kulan ska kraschlanda mitt i byn...och kunna använda en lite lättare kula som inte flyger så långt efter en träff i en fågel. också skulle det va kul att ha nått som ingen annan har ;). och så finns det lite lättare kulor i fall man vill ha en kråksprängare t,ex en 55gr varmint kula ;)

och bössan i sig är "ny gammal"...då jag köpte den var den i stort sett oanvänd.förra ägaren hade köpt den som ny från nån militär utförsäljning och sen provskjutit den och ställt undan den...så jag tycker att det vore synd att sälja den för en 500:ing när man kan göra nått spännande av den.

Ah då förstår jag, men det finns ju 85grainare till 6,5:an.

Har dom själv laddade till ca 1000m/s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah då förstår jag, men det finns ju 85grainare till 6,5:an.

Har dom själv laddade till ca 1000m/s.

jaha det finns ändå så pass lätta kulor till 6,5...jaaa...jag har ju ända till i sommar nån gång till att fundera på vad jag ska göra med bössan...tål ju att funderas på att ha kvar den i 6,5x55. blir ju lite billigare iaf....men då är de ju det...jag har en .308 som jag för tillfället använder till allt möjligt...och det känns som att steget mellan .308 och 6,5 inte är så stort...

Kom hemskt gärna med förslag på vad man kan göra...och som ni säkert vet...bilder skadar aldrig ;D

MVH Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

... :D jag känner till en. Den heter 6mm Lindström Express...

Litet träffbilder, skjutna på 100-meter

lindexp3.jpg

Ett par olika varianter...

lindexp2.jpg

nu blev de ju jävligt intressant ;D...bygger den på 6,5x55...hade tänkt ha hylsan från 6,5x55 för att slippa byta slutstycke...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kari Lindström

Ja, den bygger på 6,5x55...nerstrypt till 6mm och har rätats ut i kroppen och fått en 40 graders bröstvinkel. Hylsvolymen är strax under 30-06. Bössan existerade ett par år i slutet på 90-talet. Pipan som satt på var en Border 1-8" och som kulor använde jag Berger 105 VLD. Som kaliber var den jobbig...känslig och kinkig...svårt och få skjuta bra. Gick kanon ena dagen ock skit en annan. Jag känner inte till någon vildkatta som baseras på 6,5x55 och som gått stabilt. Alternativen är 243 alt 6-06, 6x284 samt den som bygger på 7x57...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till någon vildkatta som baseras på 6,5x55 och som gått stabilt. Alternativen är 243 alt 6-06, 6x284 samt den som bygger på 7x57...

jaha...äsch då... Jag hade tänkt byta CG:n och 222:an mot en nyare Tikka/Sako eller en sprillans Ruger i just .243,

men kom då på tanken att bygga nå kul av CG:n....men om det är svårt att få dom att gå bra så får det nog vara :'(

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låt du bössan vara, inte alls någon vidare god ide att förse 96 mekanismen med en modern högtryckspatron.

MVH Håkan

jo..det lutar nog åt det i nuläget. 

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fick en till vision igårkväll...behålla bössan i 6,5x55...plaststock som lackeras vit....kikare och nytt trycke...Toppfågel bössa alltså...tittade lite på den idag och ett fel såg jag och ett annat kom jag att tänka på....1: det satt en diopter (heter " Elit") på den och när jag tog bort den blev det liksom en grop...eller vad man då kan kalla den...som att det var urfräst från fabrik för att montera denna diopter...och när "gropen" är där är det nog svårt att montera klackar...så min fråga är, kan man fylla igen den med svetsen?...eller slår sig lådan då?

2: på licensen på bössan står det "endast för målskjutning" där jakt skulle ha stått...geväret står på min far nu, och när man skriver över den på mig, kan man då göra om så att det blir ett jaktvapen och inte ett målskutningsvapen? har hört att det inte ska gå...typ en gång måskjutning alltid målskutning...

nu kanske jag är jobbig med alla mina frågor och velningar fram och tillbaka... :-

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är bilder på bössan...dålig kvalite på kameran tyvärr :-[..

gropen är inringad med rött:

och en kortning av pipa kanske vore på sin plats ;): jämförd med en sopborste ;D

post-202-1132082126_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att TIG:a igen hålet men det kan nog andra uttala sig bättre om.

Att ändra från målskjutning till jakt är inga som helst problem om bössan är av rätt typ och det är ju din.

Jag lät bygga en toppfågelbössa för många år sen i just 6,5 och jag valde pipläng 60cm för att få bra prestanda,vid senare testskjutning i kronograf så fick jag högre V0 än vad som var angivet på askarna,modet idag är korta vapen med korta pipor,korta lådor med korta hylsor. 6,5:an laddas med tröga krut och kommer till sin rätt med långa pipor.

Inga frågor är jobbiga, bara roliga. Brottas med mig själv varje dag om vad som saknas i min garderob,för närvarande så känner jag att livet är meningslöst ;) utan en drilling,frågan är bara var jag ska få pengarna ifrån.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att TIG:a igen hålet men det kan nog andra uttala sig bättre om.

Att ändra från målskjutning till jakt är inga som helst problem om bössan är av rätt typ och det är ju din.

Jag lät bygga en toppfågelbössa för många år sen i just 6,5 och jag valde pipläng 60cm för att få bra prestanda,vid senare testskjutning i kronograf så fick jag högre V0 än vad som var angivet på askarna,modet idag är korta vapen med korta pipor,korta lådor med korta hylsor. 6,5:an laddas med tröga krut och kommer till sin rätt med långa pipor.

Inga frågor är jobbiga, bara roliga. Brottas med mig själv varje dag om vad som saknas i min garderob,för närvarande så känner jag att livet är meningslöst ;) utan en drilling,frågan är bara var jag ska få pengarna ifrån.

/Micke

Tack för svaret Micke...jag lägger nog igen gropen antingen med TIG:en eller gassvetsen...sen ser ni på bilden är det en kant där vars dioptern satt...se bifogad bild...hur gör man med den när man ska montera en klack?...måste man svetsa på ännu mer...eller fräser man bort den?...slutstycks handtaget måste ju också göras nått åt...borde gå med gassvetsen att glödga och sen bocka till som man vill ha den....en liten fråga till...framtill på lådan står de stämplat "Huskvarna va......" och slutligen 1907...

är 1907 året då bössan tillverkades?

har ni nått bygge på en 96:a so vill jag hemskt gärna att ni visar nån bild...för inspiration :D

Mvh Fredde

post-202-1132149056_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Hej

Först skall du nog skaffa glasögon, för inte står det Huskvarna utan Carl Gustaf.

Sen tycker jag att du skall glömma allt svetsande, det är en sätthärdad låda och den lämpar sig INTE för svetsande om man inte har synnerligen stor erfarenhet av svetsning av härdat.

Skall du montera kikare så låt nuvarande hål och spår vara och skruva dit klackar bara.

Men kostnaden för mecket på den bössan kommer förmodligen att överstiga kostanden för en hyffsad begagnad HVA 1640.......

Det enda som kan göra det till ett ekonomijobb är om du gör jobbet själv.

Det du måste göra är att såga bort slutstyckeshandtaget och svetsa/löda dit ett nytt. Jag rekomenderar lödning då det har större chans att hålla om du inte är väl förtrogen med verktygssvetsning.

Sen bör du byta trycket och montera dit ett nytt trycke med sidosäkring, och borra hål för kikarklackar.

När bössan är färdig är den ändå värd under en tusenlapp så frågan är om det då är värt att satsa 3000 kr i arbeten på den?

Men det avgör du och det borde bero på hur bra bössan skjuter idag och hur stort affaktionsvärde den har för dig.

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först skall du nog skaffa glasögon, för inte står det Huskvarna utan Carl Gustaf.

ooppsss ;D...

japp...hade tänkt göra allt utom att borra hålen för klackarna själv...en kille som jag känner är vapensmed, så det får han göra...

svetsning har jag både utbildning och grejer för att göra....och om det går åt h-vete så kostade bössan mig bara 500:- en gång i tiden....så det är ingen stor förlust... stocken blir en billig "Ram- Line syntech" stock...

så det blir ett äkta "low budget" bygge

det här är ett sånt där projekt som får gå lite som det vill...har bössor till toppfågel om inte detta går som man tänkt...och så tyckte jag att det är onödigt att bössan står längst in i skåpet och samlar damm...man får ju inget för dom när man säljer dom...så då tyckte jag att det är lika bra att göra nå kul av bössan...funkar det inte får man väll skrota den.

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu blev ju denna tråd en som handlar om kulvapen istället för " Ammunition &Handladdning" ::) ...så kanske nån snäll moderator flyttar den åt mig.

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När bössan är färdig är den ändå värd under en tusenlapp så frågan är om det då är värt att satsa 3000 kr i arbeten på den?

Men det avgör du och det borde bero på hur bra bössan skjuter idag och hur stort affaktionsvärde den har för dig.

MVH Håkan

Pudelns kärna som det heter ;)

Egentligen är det väl så att alla som bygger ett vapen utifrån egna användningsområden och önskemål/ kostnader gör det för sin egen skull,inte för ett ev andrahandsvärde.

De 5000:- jag lagt ner på min Hva 649 lär jag aldrig kunna sälja den för,men däremot så har jag en bössa som jag stortrivs med.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håkan.

Jag är nyfiken på varför du har valt 1600-serien till dina jaktvapen,misstänker att du tycker konstruktionen är "sundare" i något avseende gentemot M98?

Fördelar?

Nackdelar?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pudelns kärna som det heter ;)

Egentligen är det väl så att alla som bygger ett vapen utifrån egna användningsområden och önskemål/ kostnader gör det för sin egen skull,inte för ett ev andrahandsvärde.

De 5000:- jag lagt ner på min Hva 649 lär jag aldrig kunna sälja den för,men däremot så har jag en bössa som jag stortrivs med.

/Micke

EXAKT...så tänker jag med. Jag kan ju gå å köpa en annan bössa...men...Precisionen i CG:n har ju räckt till resultat på tävlingar...så nog räcker den för att droppa nån orre eller tjäder...åsså är det ju en liten utmaning också ;)...för å inte tala om att det är himla kul att ha nått "eget"...nått man har fått "designa" efter det egna behovet...

projektet här kommer nog att bli långdraget...till årets sesong hinner jag nog inte...men till nästa ska det vara klart.

ske se om man inte kan övertala släkten att ge mig en "plast"stock till jul istället för alla mjuka paket som man annars får ;):D

vad tror ni det kan kosta att borra hålen till klackarna... det är det enda jag låter nån annan som har mer erfarenhet göra...

jag såg att på dom här Ram - Line stockarna stod det "bedding required"...men får man bäddmassan att fastna på plast...plast brukar ju vara ett ganska "fett" material...måste man rugga upp ytan rejält?

och tillbaka till tillverknings år på Carl Gustaf (inte husqvarna -sorry Håkan) är 1907 året då det är tillverkat?

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag ska lägga detta projektet på hyllan ett tag...anledning...grannen (samma gubbe som jag köpte 308:an av) har ju en Tikka M70 12/222R som jag skulle behöva till vakjakten på räv...tror att det är ganska praktiskt med en kombi vid den sortens jakt...ska gå över nån dag för att titta på skapelsen och diskutera pris 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
Jag tror jag ska lägga detta projektet på hyllan ett tag...anledning...grannen (samma gubbe som jag köpte 308:an av) har ju en Tikka M70 12/222R som jag skulle behöva till vakjakten på räv...tror att det är ganska praktiskt med en kombi vid den sortens jakt...ska gå över nån dag för att titta på skapelsen och diskutera pris 8)

Hur gick det med CG63'an?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett hårt men ärligt inlägg ang din cg63

skjuter den bra och du är nöjd med den? Behåll den som den är, lägg inte ner pengar på den!

köp en ny bössa i stället. du kn få en just bössa för >5000 som sako, varberger, eller dyl.

varenda krona du lägger på cg63an är ren förlust.

hoppas detta var till hjälp

mvh

Jimmy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...