Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenolja?

Featured Replies

Publicerat

Har läst en del diskussioner om vapenvård, och tror mig nu ha förstått att man inte ska olja in hagelbössan innan man ställer in den i skåpet. Men hur gör man med studsaren när man varit ute en sväng i regnet med den?

Ska man bara torka av den och låta den ligga framme och torka ett par timmar innan man ställer in den, eller ska man skruva bort kolven och torka noga under den så att träet inte sväller, låta torka ordentligt och lägga ett tunt lager fett på bössan innan man ställer in den? Finns så många olika sätt man skulle kunna göra så jag har blivit lite villrådig.. ^_^

Och sen en sak till, hur rengör man slutstycket? Hörde nånstans att man bör plocka isär och rengöra slutstycket nån gång per säsong, men har inte kommit på hur det är uppbyggt än.. Och vad smörjer man slutstycket med sen? Olja? Fett?

MVH Erre, som iaf har förstått att man inte ska vårda bössan på samma sätt som traktorn :D

Publicerat

se till att stocken är välinsmord innan jakten och att pipan ligger fritt, mina studsare är plastbäddade med god marginal mellan pipa och framstocken. så att även i regnväder så ligger pipan fri.

jag brukar låta den torka inne ett tag innan ja pysslar om den. rengör pipan, lämna en tunn oljefilm om du inte ska använda den på ett tag, dra ur innan jakt.

skruva inte isär allt om du ska jaga dagen efter, träffläget kan ändra sig.

slutstycket kan du blåsa rent med tryckluft sen smörja in med en fin olja typ symaskinsolja, ska du jaga vintertid i sträng kyla så kan en massa fett ställa till det. ta inte isär slutsycket själv om du inte vet hur den ska sättas ihop....

Publicerat

varför skulle du inte olja in hagelbössan innan du ställer undan den??, pipan kan ju ha för sig så att inte olja rinner ned

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren ;)

varför skulle du inte olja in hagelbössan innan du ställer undan den??, pipan kan ju ha för sig så att inte olja rinner ned

Just det ja, så var det :D