Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur mycket mark behövs som minst?

Featured Replies

Publicerat

hej,

hur stor markareal behövs som minst om jag som jägare vill skapa ett högst personligt "jaktparadis" och kunna skjuta ett knippe änder och fasaner för hund och kanske något rå och gris varje år? tänker mig ur perspektivet "kunna köpa utan att hela lönen går till ränta" och satsa på en mycket aktiv viltvård (viltvatten med rätt biotop för fåglar, betesvallar anpassade för vilt, fällfångst av predatorer, sätta ut olika fåglar etc.) :angry:

Publicerat
hej,

hur stor markareal behövs som minst om jag som jägare vill skapa ett högst personligt "jaktparadis" och kunna skjuta ett knippe änder och fasaner för hund och kanske något rå och gris varje år? tänker mig ur perspektivet "kunna köpa utan att hela lönen går till ränta" och satsa på en mycket aktiv viltvård (viltvatten med rätt biotop för fåglar, betesvallar anpassade för vilt, fällfångst av predatorer, sätta ut olika fåglar etc.) :angry:

50 ha?

Publicerat

man kan aldrig ha för mycke;)!

Publicerat
hej,

hur stor markareal behövs som minst om jag som jägare vill skapa ett högst personligt "jaktparadis" och kunna skjuta ett knippe änder och fasaner för hund och kanske något rå och gris varje år? tänker mig ur perspektivet "kunna köpa utan att hela lönen går till ränta" och satsa på en mycket aktiv viltvård (viltvatten med rätt biotop för fåglar, betesvallar anpassade för vilt, fällfångst av predatorer, sätta ut olika fåglar etc.) ^_^

Själv skulle jag minst vilja ha 50ha skog och 50ha åkermark ;) Men de är minimum kravet.

Publicerat

ju mera desto bättre:P

Publicerat

jag vet inte om jag skulle blanda 50/50, men jag är då verkligen ingen expert.

Kanske lite mer åt skog, typ 60/40. Perfekt vore ju om sjön låg i gräns mellan åker/skog, men gissning =)

• 3 months later...
Publicerat

Jag tycker och tror att att 50 ha kan räcka. Men som många andra sagt desto mer desto bättre.

Ett par tips när du fått tag i marken.

1. Blandskog ska man främja, främst Ek. Bra blandskog med mycket Ek främjar allt vilt. Tänk på att eken behöver mycket ljus.

2. Ett annat tips till åkrarna för att djuren ska gilla läget och trivas är vitklöver och rödklöver. Båda är fleråriga och även vintergröna, vilket brukar uppskattas.

3. Rigga fällar. Att med hjälp av fällor och fällfångst minimera rovdjursantalet är ett underskattat sätt att få till "jaktparadiset"

4. Om möjligt plantera fruktträd. Gamla äppelträd i markerna är guld värda ur viltvårdssynpunkt.

Lycka till!

Publicerat

vid inskaffning av fruktträd så måste du hägna in dom rejält dom första 5-15 åren om dom är på skogen annars kommer både älg och rådjur döda dom snabbt iofs är jag en avart som alltid har maxad otur

men till markstorleken så 20ha funkar men tillåter inte speciellt mycket jakt på rådjur kanske ett djur per år beroende på om du har en bra biotopmark från början annars är 50 till 100 ha bäst