Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur vet man om de är för skarpa eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Det är skönt att vara så novis inom grytlådor, grytjakt och grythundar som jag är för då kan man få ställa så underliga frågor;) *S*

Jag funderar lite. Har testat min lilla Tyska i lådor vid två tillfällen. Båda gångerna gick hon igång rejält från första sekund och tog sig an uppgiften med mkt liv och lust. Milt uttryckt,.. hon behövde INTE stöd eller uppmuntran alls.

Första gången så såg vi att hennes enda tanke var "DÖDA" och det syntes och hördes rejält. Hon fick gå från ena sidogången två gånger och var blixtsnabbt framme vid kitteln och gav sig på gallret rätt rejält... innan vi avslutade hennes första möte med "den grå i lådorna".

Andra gången,.. en månad senare ungefär så fick hon prova lite mer men i en annan låda,.. med mjukare galler för kitteln,.. och hon gick igång på samma sätt nu. Snabbt framme vid kitteln och attackerade gallrena rejält för att försöka komma in till grävlingen,.. Efter en stund stängde man den luckan för kitteln och hon for snabbt runt till andra sidan helt på egen hand och gick loss på gallret på andra sidan av kitteln,.. Efter en stund stängde man även den luckan och nu for hon ner i mittengången (fanns ett stopp för att gå förbi mittengången) och hittade fram till kitteln snabbt igen och skällde och skrek åt grävlingen igen med mkt tryck på gallrena... allt på egen tass och mkt snabbt precis som om hon visste exakt vart hon skulle.

Tog ut henne och man stoppade i det där "nålsögat" och så släppte jag ner henne och hon for in blixtsnabbt igen utan att bry sig om att gången nu var smalare vid den ingången.

Sen tog vi bort henne och jag var väl mest överraskad över att hon gjort allt så snabbt och självständigt utan att någonsin tränat sig för uppgiften förr...

Jag hade ju tänkt att jag med denna hund skulle få "lära mig allt om hur man tränar upp grythundar" men hon verkar nu veta lite mer än mig om vad hon ska göra i lådorna så jag får mest stå och se på... och i gengäld försöka titta på andras hundar och så fråga så många jag bara kan om HUR man tränar grythundar osv osv och inte minst,.. fråga om allt som rör praktisk jakt i gryt för,.. ja,.. jo, jag får nog erkänna att jag är lite sugen på riktig grytjakt också....

Men. Praktisk jakt då.

HUR ser man eller,.. hur vet man hur hundarna kommer fungera på "riktigt" sen efter att ta tränat och provat de i lådgryt? Jag kan ju rätt lätt anta att min hund kan vara "åt det lite skarpa hållet" men hur mkt säger egentligen dessa lådor om hundarnas verkliga jaktliga egenskaper?

OM man som jag nu har en sådan här hund,.. Vad speciellt bör man då tänka på när man,.. OM man vill börja jaga med hunden i riktiga gryt?

Antar att jag bör vara helt 100 på att det finns räv i grytet,..? Men går det att vara helt 100??

Så här heta hundar som min tik verkar kunna vara,.. hur vanligt är det att de är FÖR heta och skarpa om och när de möter grävling på riktigt?

Hm,.. jag börjar med dessa frågor. Det kan nog komma en hel massa fler frågor framöver :D

Vad säger ni erfarna grytjägare?

Mvh PW

Publicerat

Det är skönt att vara så novis inom grytlådor, grytjakt och grythundar som jag är för då kan man få ställa så underliga frågor;) *S*

Jag funderar lite. Har testat min lilla Tyska i lådor vid två tillfällen. Båda gångerna gick hon igång rejält från första sekund och tog sig an uppgiften med mkt liv och lust. Milt uttryckt,.. hon behövde INTE stöd eller uppmuntran alls.

Första gången så såg vi att hennes enda tanke var "DÖDA" och det syntes och hördes rejält. Hon fick gå från ena sidogången två gånger och var blixtsnabbt framme vid kitteln och gav sig på gallret rätt rejält... innan vi avslutade hennes första möte med "den grå i lådorna".

Andra gången,.. en månad senare ungefär så fick hon prova lite mer men i en annan låda,.. med mjukare galler för kitteln,.. och hon gick igång på samma sätt nu. Snabbt framme vid kitteln och attackerade gallrena rejält för att försöka komma in till grävlingen,.. Efter en stund stängde man den luckan för kitteln och hon for snabbt runt till andra sidan helt på egen hand och gick loss på gallret på andra sidan av kitteln,.. Efter en stund stängde man även den luckan och nu for hon ner i mittengången (fanns ett stopp för att gå förbi mittengången) och hittade fram till kitteln snabbt igen och skällde och skrek åt grävlingen igen med mkt tryck på gallrena... allt på egen tass och mkt snabbt precis som om hon visste exakt vart hon skulle.

Tog ut henne och man stoppade i det där "nålsögat" och så släppte jag ner henne och hon for in blixtsnabbt igen utan att bry sig om att gången nu var smalare vid den ingången.

Sen tog vi bort henne och jag var väl mest överraskad över att hon gjort allt så snabbt och självständigt utan att någonsin tränat sig för uppgiften förr...

Jag hade ju tänkt att jag med denna hund skulle få "lära mig allt om hur man tränar upp grythundar" men hon verkar nu veta lite mer än mig om vad hon ska göra i lådorna så jag får mest stå och se på... och i gengäld försöka titta på andras hundar och så fråga så många jag bara kan om HUR man tränar grythundar osv osv och inte minst,.. fråga om allt som rör praktisk jakt i gryt för,.. ja,.. jo, jag får nog erkänna att jag är lite sugen på riktig grytjakt också....

Men. Praktisk jakt då.

HUR ser man eller,.. hur vet man hur hundarna kommer fungera på "riktigt" sen efter att ta tränat och provat de i lådgryt? Jag kan ju rätt lätt anta att min hund kan vara "åt det lite skarpa hållet" men hur mkt säger egentligen dessa lådor om hundarnas verkliga jaktliga egenskaper?

OM man som jag nu har en sådan här hund,.. Vad speciellt bör man då tänka på när man,.. OM man vill börja jaga med hunden i riktiga gryt?

Antar att jag bör vara helt 100 på att det finns räv i grytet,..? Men går det att vara helt 100??

Så här heta hundar som min tik verkar kunna vara,.. hur vanligt är det att de är FÖR heta och skarpa om och när de möter grävling på riktigt?

Hm,.. jag börjar med dessa frågor. Det kan nog komma en hel massa fler frågor framöver <_<

Mvh PW

Enligt mig kan man inte fullt ut avgöra vad man har för hund endast genom dess arbete i provgryt. Det krävs några jobb i naturgryt först & främst. Men visst kan man få en rätt så klar bild av hundens egenskaper trots allt. Det som kan vara svårt att se i provgrytet med gallret i vägen är väl om hunden har vett eller ej.

Tycker absolut att du ska testa på grytjakt med Jullan. Men att undvika grävling i början behöver nog inte vara en så dum idé kanske.

Publicerat

Hm,.. jag börjar med dessa frågor. Det kan nog komma en hel massa fler frågor framöver :P

Mvh PW

Lådproven säger igentligen inte särskilt mycket om hur hunden skulle agera i en verklig situation. Jag har jagat med hundar som sett väldigt fega ut i lådgrytet men har varit riktigt skarpa när de kommer ut i naturen. Har också jagat med hundar som varit väldigt kaxiga och "skarpa" på låda men som visat sig vara väldigt måttliga när de väl kommer ner 2meter under jorden. Sedan är det ju f-n så märkligt att folk snackar om hur mycket snällare en räv är än en grävling. Den hunden som jag har sett bli mest skadad var en som låg och rullade med en räv i 3 timmar, den hunden fick ägaren dessvärre ta bort pga för stora/allvarliga skador. Min erfarenhet är att grävlingen sällan gör några oprovocerade attacker, om hunden har fått mycket stryk av en grävling så brukar det vara för att den ligger på tokhårt. Om man ska jaga i gryt men inte vill släppa på grävling så ser jag det som meningslöst att hålla sig med en grythund då jakttillfällena på räv för mig lätt kan räknas på ena handens fingrar. Få hundar är för skarpa för grytjakt, däremot så tenderar skadorna att bli fler pga färre grytjaktstillfällen. OM man misstänker att hunden är skarp så släpp då med erfarna jägare i ett lätt(grundare) gryt.

Finns en hel del människor som dömmer ut grythundar efter prestation eller brist på prestation i lådgryt, dessa "experter" ger jag inte mycket för. Jag menar inte att din hund INTE skulle vara skarp jag menar bara att det är omöjligt att avgöra dett enbart genom lite lådträning.

Publicerat
  • Författare
Enligt mig kan man inte fullt ut avgöra vad man har för hund endast genom dess arbete i provgryt. Det krävs några jobb i naturgryt först & främst. Men visst kan man få en rätt så klar bild av hundens egenskaper trots allt. Det som kan vara svårt att se i provgrytet med gallret i vägen är väl om hunden har vett eller ej.

Tycker absolut att du ska testa på grytjakt med Jullan. Men att undvika grävling i början behöver nog inte vara en så dum idé kanske.

Tack för svar. Förstår att det kan vara svårt att säga hur de är till fullo bara genom att testa hunden i lådorna. Hon är ju en het liten dam men om ja tänker på hur hon visat sig vara på tex vildsvin hitills så verkar det trots allt finnas en hel del förstånd och även förmåga till att känna respekt mitt i all hetta och hon verkade vara mkt rörlig och kunna tänka av sig själv när hon jobbade i lådan sist. Hoppas det håller i sig.

Vet inte varför jag tvekar när det gäller riktiga gryt med tanke på att jag ändå inte tvekar att se hundarna i tuffa arbeten annars men,.. gryt känns så mkt värre,.. fler faror som man inte själv kan se osv. Kanske bara det faktum att man stå ovan jord och hunden är nere i mörka okända hålor som gör att det känns mer "farligt"...

Är dock sugen. Ska fortsätta att testa henne lite lagom och försöka skaffa mer bra kunskap om grytjakt så kanske jag vågar prova henne sen.

Publicerat
  • Författare
Lådproven säger igentligen inte särskilt mycket om hur hunden skulle agera i en verklig situation. Jag har jagat med hundar som sett väldigt fega ut i lådgrytet men har varit riktigt skarpa när de kommer ut i naturen. Har också jagat med hundar som varit väldigt kaxiga och "skarpa" på låda men som visat sig vara väldigt måttliga när de väl kommer ner 2meter under jorden. Sedan är det ju f-n så märkligt att folk snackar om hur mycket snällare en räv är än en grävling. Den hunden som jag har sett bli mest skadad var en som låg och rullade med en räv i 3 timmar, den hunden fick ägaren dessvärre ta bort pga för stora/allvarliga skador. Min erfarenhet är att grävlingen sällan gör några oprovocerade attacker, om hunden har fått mycket stryk av en grävling så brukar det vara för att den ligger på tokhårt. Om man ska jaga i gryt men inte vill släppa på grävling så ser jag det som meningslöst att hålla sig med en grythund då jakttillfällena på räv för mig lätt kan räknas på ena handens fingrar. Få hundar är för skarpa för grytjakt, däremot så tenderar skadorna att bli fler pga färre grytjaktstillfällen. OM man misstänker att hunden är skarp så släpp då med erfarna jägare i ett lätt(grundare) gryt.

Finns en hel del människor som dömmer ut grythundar efter prestation eller brist på prestation i lådgryt, dessa "experter" ger jag inte mycket för. Jag menar inte att din hund INTE skulle vara skarp jag menar bara att det är omöjligt att avgöra dett enbart genom lite lådträning.

Publicerat

Enda sättet att ta reda på om hunden är för skarp är att jaga...inte bara en gång...utan flera gånger.En gång är ingen gång....

Numera med galler i konstgryt kan du inte riktigt avgöra skärpan där...tyvärr.En hund som är osäker kan känna gallret som en trygghet å vågar gå på mer...en hund med bra skärpa är det inte säkert att den går igång riktigt riktigt när den har galler emellan..så den kan upplevas lite loj.Så....jaga på och bedöm hunden efter ett flertal jakter istället.

Publicerat
  • Författare

Tack för många råd.

Intressant det där med räv kontra grävling. Visste inte att räv ens kunde ha viljan att stanna i flera timmar för att slåss med en hund,.. Det verkar ju inte vara helt lätt att veta vart och om det verkligen finns räv i gryten och så finns det väl nästan alltid grävling även i gryt där rävar bor i alla fall så det blir kanske svårt att undvika även av den orsaken?

Man kan alltså säga att OM man ska jaga i gryt så bör man göra det regelbundet? En hund som inte går i gryt så ofta kanske lättare missar och felbedömer situation osv,.. vilket iof är rätt lätt att förstå när det handlar om en sådan jakt. De bör väl kanske både vara vana och vältränade på flera sätt för att göra sitt bästa i gryten.

Mkt att fundera över. Jag kommer absolut ta kontakt med mer erfarna grytjägare OM och när jag får för mig att släppa Jullan i ett riktigt gryt. Innan ska jag nog fundera på att OM,.. så ska jag även bestämma mig för om det är tillräckligt ofta vi ska jaga i gryt att det är värt att ens börja.

Publicerat
  • Författare
Enda sättet att ta reda på om hunden är för skarp är att jaga...inte bara en gång...utan flera gånger.En gång är ingen gång....

Numera med galler i konstgryt kan du inte riktigt avgöra skärpan där...tyvärr.En hund som är osäker kan känna gallret som en trygghet å vågar gå på mer...en hund med bra skärpa är det inte säkert att den går igång riktigt riktigt när den har galler emellan..så den kan upplevas lite loj.Så....jaga på och bedöm hunden efter ett flertal jakter istället.

Mmm,.. börjar förstå att det krävs några jakter innan man vet hur hunden är osv. Vi får väl se hur mkt nyfikenheten tar över under hösten/vintern,...;)

Publicerat
  • Författare

En annan fråga,...

Hur vanligt är det att en hund som används på grytjakt även går ner av sig själv när man vill jaga ovan jord? Att en hund lätt kan hamna i gryt om det första spåret den får upp är av en grävling förstår jag men,.. om hunden väl är ute och jagar klövvilt och kanske släpper,.. hur vanligt är det att den då går ner i gryt istället?

En sak jag märkt på tyskan nu efter bara två gånger i gryt är att hon är mkt mer intresserad av grävlingspår,... och,.. hon är plötsligt MKT mer intresserad av alla tänkbara hål hon får syn på,.. som tex rör och brunnar mm... vilket gör att jag får känslan av at man bör ha viss koll,.. vette fasen vad som händer om hon får för sig att dra ner under en väg osv,... frågan är om man kan kalla upp henne,...

Publicerat
En annan fråga,...

Hur vanligt är det att en hund som används på grytjakt även går ner av sig själv när man vill jaga ovan jord? Att en hund lätt kan hamna i gryt om det första spåret den får upp är av en grävling förstår jag men,.. om hunden väl är ute och jagar klövvilt och kanske släpper,.. hur vanligt är det att den då går ner i gryt istället?

En sak jag märkt på tyskan nu efter bara två gånger i gryt är att hon är mkt mer intresserad av grävlingspår,... och,.. hon är plötsligt MKT mer intresserad av alla tänkbara hål hon får syn på,.. som tex rör och brunnar mm... vilket gör att jag får känslan av at man bör ha viss koll,.. vette fasen vad som händer om hon får för sig att dra ner under en väg osv,... frågan är om man kan kalla upp henne,...

De hundar jag har/haft har enbart en av dessa hundar gått i gryt under vanlig drevjakt. Vid det tillfället hade hunden sökt i över en timme utan att hitta något att driva (viltfattiga småländska marker) då hittade hunden plötsligt ett gryt som var bebott och sedan blev det grytjakt ;) Säkert är det individuellt men jag tror att de flesta hundar lär sig när det ska jagas i gryt och när det INTE ska jagas i gryt. Olika utrustning, spett och spadar, andra kläder hos föraren än vid drevjakt, annan pejl mm. Och givetvis är det helt naturligt för en tysk att intressera sig för gryt,grävlingar, räv, hålor, vägtrummor osv. Det är ju en grythund även om den driver med skall så är grytegenskaperna något som ligger starkt rotat i tyskarna, ofta vare sig husse eller matte vill det eller inte...

Publicerat
  • Författare
De hundar jag har/haft har enbart en av dessa hundar gått i gryt under vanlig drevjakt. Vid det tillfället hade hunden sökt i över en timme utan att hitta något att driva (viltfattiga småländska marker) då hittade hunden plötsligt ett gryt som var bebott och sedan blev det grytjakt :wub: Säkert är det individuellt men jag tror att de flesta hundar lär sig när det ska jagas i gryt och när det INTE ska jagas i gryt. Olika utrustning, spett och spadar, andra kläder hos föraren än vid drevjakt, annan pejl mm. Och givetvis är det helt naturligt för en tysk att intressera sig för gryt,grävlingar, räv, hålor, vägtrummor osv. Det är ju en grythund även om den driver med skall så är grytegenskaperna något som ligger starkt rotat i tyskarna, ofta vare sig husse eller matte vill det eller inte...

Härligt att höra! Stämmer mkt väl in på vad fler kunniga på grytjakt sagt till mig gällande den biten hitills vilket känns bra. Och ja,.. vare sig husse eller matte vill det eller inte så ja nog är det en grythund i de allt, det kan man inte ungå att märka,..

Lite känner jag det som så att har jag nu skaffat mig en tysk så får jag ta allt som kommer med på köpet och,.. efter att ha sett hennes otroliga intresse för den typen av arbete så,.. ja, varför inte prova även den delen av jakten. När jag skaffade lilla hunden så var jag helt inställd på att aldrig jaga i gryt med henne men nu,.. ja, vette fasen men jag tror att det kan bli riktigt intressant det med faktiskt. Vore så himla intressant att se vad hon tycker om det när det är på riktigt:))

Vi ska fundera lite till och fråga er andra ännu mer om ett och annat så får vi se vad som sker sen;)

Publicerat

Läst igenom inläggen i den här tråden och kom o tänka på en sak

Om du tänker att du ska använda din hund i gryt och hon i konstgryt visar att det är en tjej med tryck

och hon visar så mkt rörlighet o spontant "kan det här med gryt" - låt henne då inte gå för mkt i låda

så att hon bygger upp ett stort falskt självförtroende. Det kan kosta när du väl släpper i gryt sen.

Grytjakten är en spännande jaktform och ack sååå kul det är!! <_<

För mig som har hundar som är "rena" grythundar är det en fröjd att se dom jobba med det

dom verkligen är framavlade att göra!

Publicerat

Om du tänker att du ska använda din hund i gryt och hon i konstgryt visar att det är en tjej med tryck

och hon visar så mkt rörlighet o spontant "kan det här med gryt" - låt henne då inte gå för mkt i låda

så att hon bygger upp ett stort falskt självförtroende. Det kan kosta när du väl släpper i gryt sen.

Grytjakten är en spännande jaktform och ack sååå kul det är!! :D

För mig som har hundar som är "rena" grythundar är det en fröjd att se dom jobba med det

Ett mycket klokt svar, falsk självförtroende kan vara dödligt, sett mer en en hund som fått en riktig AHA upplevelser och riktigt med stryk då dom mött riktiga grisar efter alltför många möten med tama hägngrisar.

Publicerat

Skönt att se att det inte bara är jag som är livrädd att förlora min tyska i grytet ^^ Bra frågor bra svar i denna tråd! Speciellt dedär om hunden drar ner i gryt på rådjursjakten o man inte vet var.. o så är hon inte tillbaka på 12 timmar.. snacka darrig underläpp..

Publicerat

Men. Praktisk jakt då.

Hm,.. jag börjar med dessa frågor. Det kan nog komma en hel massa fler frågor framöver :mellow:

Mvh PW

det jag tycker du kan göra e att låta henne träffa en grävling som e tagen i gallerfälla det ger en lite mer live situation på det hela , för hur som helst så e dom grävlingar i konstgryten mer van vid hundar å människor än dom vilda det är en stor skillnad på en vild, å en" grim" i fångenskap ,sen ska du nog om du sjölv tror att hon e hård avvakta tills du har ett gryt med räv i å inte grimbart... räven flyr om den kan de gör inte grävlingen å vad du än gör se till å ha en pejl på fröken innan du släpper henne i natur gryt ... utifall något skulle hända ..då hittar du henne snabbt.. sen en sak till i konstgryt .. kan du få kontakt med tiken då hon skäller på grävlingen då e hon inte så hård men får du ingen kontakt så vet du vad de innebär :-) Lycka till!!

Publicerat

hej hej detta var mycket intressant läsning är inne i samma situation själv, kört min tjt tik i låda bara hittills med gått resultat. men efter denna läsning blir det nog gryt jakt framöver...

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Grytjakten är en spännande jaktform och ack sååå kul det är!! :D

Låter verkligen sunt i mina öron.

Nu har hon gjort första proven!

Gick "fullt" i grytet för fltanlagsprovet med 92p MEN,.. jag kunde även kalla ut henne! Hehehe,.. ja,.. säger man till mig som inget vet att -"nu får Du kalla ut henne" när de 8 minutrarna gått (de körde full tid på detta prov) så gör jag det och som tur var så lyckades det.

Kanske inte hade gått om det var första dagen som vi var på plats men nu hade hon gått rätt hårt i 4 dagar på både fältprov, i gryt och i vildsvinshägn så hon var väl rätt följsam efter de här dagarna då när själva grytprovet gjordes sista dagen;)

Mäkta stolt över henne är jag iaf och därmed är hennes GA-prov klart:))

Publicerat
  • Författare
Skönt att se att det inte bara är jag som är livrädd att förlora min tyska i grytet ^^ Bra frågor bra svar i denna tråd! Speciellt dedär om hunden drar ner i gryt på rådjursjakten o man inte vet var.. o så är hon inte tillbaka på 12 timmar.. snacka darrig underläpp..

Precis. De tar en så hårt om hjärtat dessutom dessa små hundar att man är rädd att förlora de oavsett hur,.. men ändå. De ska göra det de är födda till liksom och inget slår ju att se deras intensitet ute i markerna.

Men gryt är jag fortfarande liiiite för harig för;)

Vi får se hur det blir. Efter 4 dagar bland en massa andra TJT-ägare samt en del andra rasers ägare så har jag iaf fått mkt mer kunskap om detta samt,.. tack vare alla bra svar i denna tråd.

Med tiden kan jag nog ta beslut om hur vi ska göra:)

Publicerat
  • Författare
det jag tycker du kan göra e att låta henne träffa en grävling som e tagen i gallerfälla det ger en lite mer live situation på det hela , för hur som helst så e dom grävlingar i konstgryten mer van vid hundar å människor än dom vilda det är en stor skillnad på en vild, å en" grim" i fångenskap ,sen ska du nog om du sjölv tror att hon e hård avvakta tills du har ett gryt med räv i å inte grimbart... räven flyr om den kan de gör inte grävlingen å vad du än gör se till å ha en pejl på fröken innan du släpper henne i natur gryt ... utifall något skulle hända ..då hittar du henne snabbt.. sen en sak till i konstgryt .. kan du få kontakt med tiken då hon skäller på grävlingen då e hon inte så hård men får du ingen kontakt så vet du vad de innebär :-) Lycka till!!

Ytterligare mkt givande svar! :D Hmm,.. med tanke på att jag kunde kalla ut henne ur grytet på provet så kanske hon inte är fullt så hård... vore ritkigt skönt faktiskt MEN,.. när jag gjorde det så var hon riktigt trött. hade gått 4 dagar i olika prov osv.

Men om jag ser hur hon är med vildsvin så blir jag kanske lite bekymrad igen för fy jäklar vad hon hade kraft i det arbetet när vi testade i hägn i torsdags! Hon valde ut Galten och såg till att motionera runt honom rejält. Det var ingen idé att han försökte fronta. Hon var honom tätt i hasorna och då TACK O LOV att hon hela tiden valde bakdelen,.. Hon till och med knuffade ner honom i en damm,... hela tiden med kraft i skall osv.

Kan man ana sig till hur de är under jord om man tittar på hur de tex arbetar med just vildsvin?

DEN dagen,.. första dagen på en liten lägervecka var hon fortfarand emkt pigg och där kunde jag inte kalla in henne under pågående arbete. Jag kunde dock bryta och kalla in henne när galten till slut räddade sig in i deras lilla lya,... då Jullan iaf var klok nog att inte gå in till grisarna som då stod där...

Publicerat
  • Författare

Nu kanske folk tycker att man resonerar underligt när man låter hunden arbeta på grisjakt utan tvekan men är lite rädd för naturgryten men,.. det beror liksom på att ovan jord känns det som att man har mer koll och fortare vet vad som skett OM något går fel... I gryten är de ju liksom,.. "under jord" helt ensamma och det kan ta enorm tid att ens lokalisera de,...

:D

Publicerat
Men om jag ser hur hon är med vildsvin så blir jag kanske lite bekymrad igen för fy jäklar vad hon hade kraft i det arbetet när vi testade i hägn i torsdags! Hon valde ut Galten och såg till att motionera runt honom rejält. Det var ingen idé att han försökte fronta. Hon var honom tätt i hasorna och då TACK O LOV att hon hela tiden valde bakdelen,..

Utan att ha sett din hund så tyder det på att hon väljer bakdelen på grisen på viss självbevarelsedrift. Detta kan ses som en indikation på att hon kanske tar med sig denna självbevarelsedrift ner i gryt när hon möter en grävling. Det är bara att testa och se om det blir åka av :D

Publicerat
  • Författare
Utan att ha sett din hund så tyder det på att hon väljer bakdelen på grisen på viss självbevarelsedrift. Detta kan ses som en indikation på att hon kanske tar med sig denna självbevarelsedrift ner i gryt när hon möter en grävling. Det är bara att testa och se om det blir åka av :D

Hoppas att Du har rätt i det fallet. Alltid bra med en klok jycke :D

Publicerat
Hoppas att Du har rätt i det fallet. Alltid bra med en klok jycke ;)

Nu missuppfattade du mig. Jag tror inte att du har en klok jycke för det var väl en tysk jaktterrier du hade va? :P:D

Publicerat
  • Författare
Nu missuppfattade du mig. Jag tror inte att du har en klok jycke för det var väl en tysk jaktterrier du hade va? ;):D

Nuuuu,.. förstår jag inte aalls vad Du menar...:P *S* :D