Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämförelse Norma Jaktmatch och 21.1g Oryx

Featured Replies

Publicerat

Efter regelrätt break-in på 100+ jaktmatch så tänkte jag skruva in bössan ordentligt inför bockpremiären. (jag GILLAR att skjuta :lol: )

(innan någon påpekar att 21.1 g Oryx är olämplig för bockjakt kontrar jag med att vi har tämligen gott med gris på samma mark!)

Hur som haver, pangar treklöver på 100 meter utan problem med bössan och nu var det dags att skjuta in mina Oryx för billiga 41 kr/st. ( :lol: )

15 cm underslag mot Jaktmatchen!!!

Hade räknat med 8 cm ungefär (laddningsamatör som jag är), men inte 15.

Är det normalt med en så stor skillnad mellan 15 g och 21.1 g?

Bössan har en rate of twist på 14"

Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha koll på olika laddningar då jag även tittar på Naturalis eller Barnes Solid som alternativammo...

Hmmm.... Måste boka in Stocken en helg för lite laddgenomgång...

Publicerat
Efter regelrätt break-in på 100+ jaktmatch så tänkte jag skruva in bössan ordentligt inför bockpremiären. (jag GILLAR att skjuta :lol: )

(innan någon påpekar att 21.1 g Oryx är olämplig för bockjakt kontrar jag med att vi har tämligen gott med gris på samma mark!)

Hur som haver, pangar treklöver på 100 meter utan problem med bössan och nu var det dags att skjuta in mina Oryx för billiga 41 kr/st. ( :lol: )

15 cm underslag mot Jaktmatchen!!!

Hade räknat med 8 cm ungefär (laddningsamatör som jag är), men inte 15.

Är det normalt med en så stor skillnad mellan 15 g och 21.1 g?

Bössan har en rate of twist på 14"

Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha koll på olika laddningar då jag även tittar på Naturalis eller Barnes Solid som alternativammo...

Hmmm.... Måste boka in Stocken en helg för lite laddgenomgång...

Har ingen koll på hur mycket som är normalt på en 9,3a, min 30-06 slog ca 6-7 cm lägre med Oryx en med jaktmatch.

Om du tittar på kostnader så är nog inte Naturalis mitt första val, satan vad dyra dom är.

/Lasse

Publicerat

Vet att mina 350gr kulor laddade till ca 700m/s sjönk väldigt jämfört med 250gr TBBC i 375H&H, kör nu med 9,3 mega 18,5g och den slår väldigt nära sakos övn ammo på 15g, jaktmatchen slår till vänster i 15g, har en 50cm pipa.

Publicerat
  • Författare

Någon som känner till någon mjukvara som kan jämföra två laddningar?

Det hade varit guld om man kunde göra det på norma.cc :D

Har laddat hem lite olika gratisversioner av program men inte riktigt hittat det jag vill ha.

Det är lite enklare om man kan räkna ut hur många klick man skall skruva på kikaren för olika avstånd mellan olika ammunitionstyper.

Inser att någon faktiskt kanske har knåpat ihop detta i excel och det skulle fungera mer än utmärkt också!

Tack på förhand!

Edit: Hittade Excelark som jag tittar på nu...

Publicerat

Det går inte bara att jämföra två kulor i ett ballistikprogram och sen utgå från att det skiljer si och så många klick mellan kulorna.

Jag har haft bössor där en tyngre kula slog högre på 100 meter än en lättare. Pga pipsvängningar och noder etc. så kommer kulorna att slå olika på tavlan, och det är nåt du måste prova dig fram till. Det kan även skilja i sida mellan olika kulor och även olika laddningar.

Så att istället för att kolla i tabeller så skulle jag göra som du gjort: prova grejerna i verkligheten och konstatera att "så här det". Då vet du hur mycket det skiljer.

Publicerat
Det går inte bara att jämföra två kulor i ett ballistikprogram och sen utgå från att det skiljer si och så många klick mellan kulorna.

Jag har haft bössor där en tyngre kula slog högre på 100 meter än en lättare. Pga pipsvängningar och noder etc. så kommer kulorna att slå olika på tavlan, och det är nåt du måste prova dig fram till. Det kan även skilja i sida mellan olika kulor och även olika laddningar.

Så att istället för att kolla i tabeller så skulle jag göra som du gjort: prova grejerna i verkligheten och konstatera att "så här det". Då vet du hur mycket det skiljer.

och det är mycket roligare :D

/lasse

Publicerat
  • Författare

Självklart kommer jag att testa det praktiskt. Jag brukar normalt hitta på alla möjliga ursäkter för att skjuta som ofta jag bara kan och detta kan nog bidraga till att jag skjuter ännu mer, men jag blev nyfiken på det teoretiska bakom detta.

Mina kunskaper inom trigonometri talade om för mig att skillnaden på dessa ovanstående laddningar inte borde vara mer än runt 8 cm och när det slog så mycket började jag fundera. En kombination av teori (för att förstå hur det fungerar) och sedan praktik (som oftast skiljer sig från teorin) kan ge mig en fingervisning hur jag får min nya bössa att fungera på alla avstånd mellan 20 och 200 meter.

Och skulle det i sämsta fall inte stämma alls mellan teori och praktik så har jag fått skjuta en massa extra, och det är inget fel med det heller :D

Publicerat

Jag har också "kunskaper i trigonometri", men tyvärr inkluderar den läran inte pipsvängningar :D

Publicerat
  • Författare
Jag har också "kunskaper i trigonometri", men tyvärr inkluderar den läran inte pipsvängningar :P

Nej, det är enklare att räkna på hagelpipor och olika hagelladningar :D

Publicerat

Jag skjuter 21,1g Oryx med Blaser R93 laddad till 670m/s då har jag ca 20 mm överslag med jaktmatchen det räcker för mig och det skyttet jag bedriver.

Om man inte räknar hylsorna laddar jag mina för 14 kr tycker dina låter dyrt eller är det finammo (fabriksladdade).

Publicerat
  • Författare
Jag skjuter 21,1g Oryx med Blaser R93 laddad till 670m/s då har jag ca 20 mm överslag med jaktmatchen det räcker för mig och det skyttet jag bedriver.

Om man inte räknar hylsorna laddar jag mina för 14 kr tycker dina låter dyrt eller är det finammo (fabriksladdade).

Jag har "finammo", dvs fabriksladdade då jag ännu inte har bevandrat mig ner i laddträsket... ;)

20mm låter som ett trevligt överslag jämfört med mina 150mm, men det skall nog handladdas lite här i de södra regionerna så jag får lite mer samskjutande ammo tids nog.

• 4 weeks later...
Publicerat

Mina handladdade övningsskott gick ca 8-10cm högre än mina 18,5g oryx. 18,5 g går ca 8-10cm högre än 21,1g. Nu ska tilläggas att jag inte laddar några patroner till max laddning. Övningsskotten är på gränsen till för löst laddade. Maxdatan på 21,1g oryx var 55gr 203-B på norma.cc och jag laddade dom med 54gr 203-B. Det som skiljer mellan 15g övning och Oryxarna är att övning tog lite i sida jämfört med de bägge Oryxkulorna.

Skjuter Blaser R93 prof. och tycker inte samskjutningen är nåt att bry sig om. bara skruva, skjuta en smäll å kolla så det stämmer å så UT I SKOGEN! ^_^

Till mindre än älg och Björn har man ju en 6,5*55 pipa att leka med :lol::P