Publicerat Augusti 18, 200916 yr Lovade ju att skriva lite om ännu ett misslyckande. Vid 21.45 i söndags kväll ringde kompisen och frågade om jag kunde hänga med som backup på ett eftersök och det säger man ju inte nej till. När vi var på plats fick vi veta att killen skjutit på en ensam "halvstor" gris som gått en stund i havren. Vid skottet hade den varit ca 30m från tornet och han hade skjutit med brenneke. Han hade inte sett någon reaktion på skottet och han hade hört att en gris hoppat i ån som ligger knappt 50m bort. Men han hörde även att det gick fler grisar i skogen mellan ån och åkern efter skottet. Vi kollade skottplatsen och hittade ingenting förutom språngspåren. Kompisen tog jämten i spårlinan och lät henne söka. Hon tog ett varv i havren och började sedan följa åkerkanten för att sedan tvärvinkla ner i skogen. Vi följde spåret ca 100m i vassarna intill ån. Men det kändes inte som det var rätt spår så vi gick tillbaka. Satte jämten på språngspåren igen och släppte henne. Gick spikrakt ned till ån men hon gick inte över utan följde den 150m norrut för att sedan gå ut på åkrarna igen. Vi är rätt övertygade om att grisen gått rakt ned och över ån där jämten gick. Vi beslöt då att köra runt och försöka ta oss ned på andra sidan ån. Visade sig vara helt omöjligt. Vi höll på i över en timme att försöka komma ned där men med gamla odlingsmossar, diken och gungfly överallt så gick det bara inte. Försökte även att släppa Lina men eftersom hon inte hade något att gå på så gick hon inte heller ut där. Så vi fick ge upp. Som en sista chansning så gick vi tillbaka till skottplatsen med Lina för att se vad som hände. Gick spikrakt ned till ån men hon är ju lite "badkruka" så jag fick inte henne till att gå över. Möjligt att hon gjort det om hon fått prova direkt men nu var ju spåren säkert över 3,5 timme gamla. Problemet är ju att det troligtvis inte löst någonting om hon gått över ån för det hade säkert aldrig gått att ta sig ut på ett ståndskall ändå utan att drunkna. Tråkigt när det blir så här men är inte mycket att göra åt. Får väl trösta sig med att vi åtminstone inte sett någonting som tyder på att grisen var träffad. Skulle nog tro att Lina hade simmat över om hon känt att det var en skadad gris. Hon har helt olika beteende på friskt och skadat. Kan även säga att jag nog aldrig sett ett så bra område för gris. Höga vassar och helt omöjligt att ta sig ut i när det inte är fruset. Där víll jag prova i vinter.
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Alltid tråkigt. Men bu behöver nog mer utrustning.. Typ uppblåsbar gummibåt eller åtmindstonde en flytväst Kan grisen sjunkigt i ån ? eller drivit iväg med strömmen?
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Författare Kan grisen sjunkigt i ån ?eller drivit iväg med strömmen? Tror inte det. Vi såg botten på de flesta ställena. Men tyvärr så bar den inte att gå över på. Var mest slam. Och strömmen var väldigt svag. Så jag tror nog grisen gått över.