Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny fick-kamera.

Featured Replies

Publicerat

Jag har haft en gammal Panasonic cybershoot med zeiss lins fram till nu.

Den har börjat att äta batterier om en gris och är lite sprucken så det är dags för ett byte.

Den tar enligt mig grymt klara bilder under rätt förutsättningar.

Jag gillar fasta motiv val, då jag inte kan/orkar ställa in saker och ting.

Samt ska nästa kamera va slimmare. Denna är ca 5-6cm tjock. = klumpig.

Nå vad ska jag välja ?

Har tittat lite på Nikon´s små modeler de verkar bra. Sen finns ju nya modeler av den Panasonic jag har i dag.

Men ni som testat och kan lite mer vad finns att välja på i denna kategori.

/mvh.

Publicerat

Den har börjat att äta batterier om en gris och är lite sprucken så det är dags för ett byte.

Nå vad ska jag välja ?

Har tittat lite på Nikon´s små modeler de verkar bra. Sen finns ju nya modeler av den Panasonic jag har i dag.

Men ni som testat och kan lite mer vad finns att välja på i denna kategori.

/mvh.

Ricoh CX1, är den du ska välja! Har fått översvallande betyg i pressen. Nu är väl jag lite jävig, då jag säljer just denna kamera, men ändå en otroligt bra kamera. Ricoh har hoppat av Megapixelrejset och istället satsat på att ha bra utrustning i kameran. Det spealr ingen roll hur många Megapixlar du har i kameran om inte det som ska ta hand om bilden är vettigt....

http://webshop.carllamm.se/m4n?info=1&...;prodid=1087972

//Erik

Publicerat

Givetvis en Panasonic LUMIX DMC-LX3! Detta är ett resultat av Panasonics samarbete med Leica. Samma kamera men med lite annat chassi och programvara finns med beteckningen Leica men då nästan dubbelt så dyr.

Hustrun har en sådan kamera och jag har en som tjänstekamera om mitt tjänsteutövande inte kräver den något större Nikon D90´n. Den absolut största fördelen med LUMIXen jämfört med många andra kameror är att den har extremt ljusstark optik. Det går mao att fota i skymnings- och månljus utan att man behöver använda blixt. Å andra sidan är den dubbelt så dyr som det andra tipset, men inte dyrare än ett OK kikarsikte.

Jag är supernöjd med LUMIXen!

Publicerat

har en canon ixus 700 :) tycker den är väldigt bra me tanke hur gammal den är. skulle jag köpa ny idag skulle jag nog köpa en nyare version :)

Publicerat
Ricoh CX1, är den du ska välja! Har fått översvallande betyg i pressen. Nu är väl jag lite jävig, då jag säljer just denna kamera, men ändå en otroligt bra kamera. Ricoh har hoppat av Megapixelrejset och istället satsat på att ha bra utrustning i kameran. Det spealr ingen roll hur många Megapixlar du har i kameran om inte det som ska ta hand om bilden är vettigt....

http://webshop.carllamm.se/m4n?info=1&...;prodid=1087972

//Erik

Uppdatering

CX2 kommer komma snart. Den största ändringen är att det numera kommer vara 10Xzoom istället för 7xzoom som CX1 har.

//E

Publicerat
  • Författare

Verkar va bra kamreor. Ingen som provat Nikons kompaktare.

Känns som det sticker i väg lite när priset blir 5000 och där över.

Publicerat

Vad behöver du i funktionsväg? T.ex.

-Snabbhet? (från tryck till bild, samt för kameran att ladda ner bilderna till minnet efter tryck)

-Zoomomfång?

-Ljusstyrka på optiken?

Svaret på dessa och liknande frågor styr vilka kameror du bör kika på. Nu vet vi att din ekonomiska gräns ligger under 5000 kr.

• 2 months later...
Publicerat

När jag varit i din situation har jag gått till en foto affär av seriöst slag och bett att få känna på några olika, frågat om skillnaderna, och frågat vilken de föreslår som kan passa mina krav. Själv har jag handlat en del hos Scandinavian Photo och är mycket nöjd med deras service :P Eftersom de bara sysslar med fotorelaterade saker bör de ju kunna det lite bättre än t.ex. El-giganten och liknande som håller på med allt från barnmat till datorkomponenter.. B)

Publicerat

http://www.cyberphoto.se/

rekommenderas... vettiga priser och bra service hittills iaf... har bra och läsvänlig info i mitt tycke iaf... sen om du hittar något som gör så det kliar i fingrarna, leta upp lite fler recensioner på samma modell så bör du komma ganska långt...

Publicerat

Håller med en tidigare talare - Gå till eller kontakta Scandinavian Photo - Där har dom koll oavsett prisklass.

Publicerat

Nå vad ska jag välja ?

Jag kan rekommendera denna (vattentät och stötsäker):

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...?article=M6010G

Publicerat

Inbillar mig lite att idag spelar det mindre roll vilken kamera man köper, dom är alla så pass bra att en amatör klarar sig. Nu pratar jag inte nåra kinapuffar till kameror(om det nu finns såna) men pixlar hit o dit, vill man ha en kamera som man ska ha med sig på jakt tex så är det för mig i alla fall viktigast med ordentlig zoom. 3 x, ja menar hallå. Även om det går att dra upp dom i datorn så vill man ju se motivet då man tar bilder, inte chansa.

Bara mina 2 cent i frågan(som säkert är helt galna ;) )

Publicerat

Jag glömde en sak tidigare, om du väljer mellan ett fåtal kameror som är ganska likvärdiga, prova att gå in i menyer osv och leta efter inställningar och grejer, för det kan vara stor skillnad mellan olika tillverkare och modeller hur användarvänliga menyer de lyckats åstadkomma. Och den dagen du måste komma åt en inställning vill du inte behöva ta fram stora instruktionsboken och börja leta, utan bara knappa dig in i menyn och förstå vad du ska trycka på med hjälp av vad som visas på skärmen.

Lycka till <_<