Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lösa hundar

Featured Replies

Publicerat

Har hört rykten om att det springer 2 st hundar runt om i grannskapet. I går såg jag dom med egna ögon, en svart vit drever och en slank labbeliknande hund.

Båda tillräckligt skygga för att det inte skulle gå att fånga in dom, inte lätt i alla fall.

I går kväll när jag satt ute på bockarna hörde jag en hund köra och svågersonen som var frågade om man fick jaga med hund nu?

Varför kan inte folk hålla koll på sina hundar................?

/Lasse

Publicerat
Har hört rykten om att det springer 2 st hundar runt om i grannskapet. I går såg jag dom med egna ögon, en svart vit drever och en slank labbeliknande hund.

Båda tillräckligt skygga för att det inte skulle gå att fånga in dom, inte lätt i alla fall.

I går kväll när jag satt ute på bockarna hörde jag en hund köra och svågersonen som var frågade om man fick jaga med hund nu?

Varför kan inte folk hålla koll på sina hundar................?

/Lasse

De är ju surt..

Men det finns ju laglig möjlighet att släppa nu, tex grävling osv.

Skulle kunna va ett eftersök ?

Fast det är nog troligare att de som du säger handlar om lösa hundar.

Publicerat
  • Författare
De är ju surt..

Men det finns ju laglig möjlighet att släppa nu, tex grävling osv.

Skulle kunna va ett eftersök ?

Fast det är nog troligare att de som du säger handlar om lösa hundar.

jag är ganska säker på att det är som jag tror, de hundarna har ofta varit syunliga hela året.

Min personliga funderinga är att han tror att han ska håla grisarna borta om han har hundarna lösa i tid och otid.

Grannen påstod sig höra hur de(kan ju ha varit vilken hund eller räv som helst) tog ett kid i våras, själv tror jag mer det var gris han hörde för de har varit mycket bakom hans ladugård i skogen men han har inte varit där o sett det.

Tråkigt är det i alla fall ;)

Jag ska höra med en tjej på eftersökskursen för jag tror det är hennes fars hundar :D

/Lasse

Publicerat

usch vilken kletig situation,

för egen del har jag ringa förståelse för lösspringande hundar i skog och mark,

men du klarar säkert ut det hela med lite finkänsliga förfrågningar och påpekanden om vad som är lämpligt.

/Christian

Publicerat
  • Författare
usch vilken kletig situation,

för egen del har jag ringa förståelse för lösspringande hundar i skog och mark,

men du klarar säkert ut det hela med lite finkänsliga förfrågningar och påpekanden om vad som är lämpligt.

/Christian

Finkänsligt o finkänsligt, tror jag kör ett allmänt upprop om att de hundarna har setts hemma och att det inte är lämpligt att de springer lösa, så få rvi se vad som händer därifrån.

Om det nu är som jag tror att den tjejens far äger hundarna kanj ag ju be henne tala med sin far om problemet, hennes syster är inst på brukshundklubben och har god koll på lagar o förordningar.

/Lasse

Publicerat

Lasse- det är väl finkänsligt,

på många andra platser låter man bilen eller pangen göra jobbet och så gräver man eller kör hem resterna,

det är ju ändå hundägarens strikta ansvar för hundhållningen vi talar om.

Jag tycker att du är återhållsam som det är.

/Christian

Publicerat
  • Författare

på många andra platser låter man bilen eller pangen göra jobbet och så gräver man eller kör hem resterna,

/Christian

Eller konflikträdd vilket man vill ;)

Ser ingen anledning att brusa upp som en tok, det finns så många andra som gör det så jag slipper.

/Lasse

Publicerat

/Christian

Härliga uttalanden. ;) Hoppas inte du tycker att man ska göra på det sättet. :D

Publicerat
Härliga uttalanden. <_< Hoppas inte du tycker att man ska göra på det sättet. :angry:

Jag tror att du vet vad jag går för,

för egen del låter jag inte en hund lida för att ägaren är en mindre begåvad person,

jag noterar och återger vad som har hänt runt om där jag har bott och på en, 1 plats där jag har jagat.

Vi har fått en av våra rymlingar ihjälkörd på ett sanslöst suspekt sätt, visst han rymde hela tiden den hunden o for till skogs för att leta efter grävlingar att slåss med, jo hans slogs mer med dem än något annat.

Vidare har jag varit med om hur hundar har försvunnit för att aldrig mera komma åter, en sista hund jag känner till, grannens boxer återfanns på våren i en å med ett nät om fötterna, jag har lite svårt att tro att det skedde som en olycka,

Därav mina svar.

Jag noterar ovan att mitt inlägg var öppet för tolkning varpå jag känner mig manad att göra följande utläggning.

För egen del har jag på grund av egna uttalanden om "lösa hundar" och vad jag anser är god hundhållning kommit att känna det nödvändigt att lämna/ta time out från en annat forum,

jag höll hårt på linjen att inte angripa/skylla på hundarna utan ägarna, därav hamnade jag i blåsväder.

Min uppfattning är fortfarande den att det är ägarens ansvar.

Du Musköt, har inte du hört om och sett hantering av hundar som får dig att rysa, både från ägare och från sådana som reagerar på lösa hundar?

Notera frånvaron av språkförbättrande smilisar, jag tycker att det här är skitjobbigt och en svår situation som Lasse har hamnat i och jag avundas honom inte alls för dem.

Ett underliggande bekymmer med lösa hundar är att de kommer att jaga på otillåtna tider och även att eventuellt förvildas om det tillåts fortgå oförhindrat men det hör inte till saken.

Återigen, Lasse visar stor återhållsamhet i detta bekymmer som jag ser det en nödvändighet för att lösa bekymret på ett sätt som alla kan vara nöjda med.

/Christian

Publicerat

Ber om ursäkt Christian. Missuppfattade dig helt. :angry:

Har man problem med lösspringande hundar så gör man precis som Lasse. Snackar med hundägaren och påpekar problemet först. Går inte det får man väl gå vidare med det.

Men att ta ut det på hundarna som en del gör är ju bara ovanligt korkat. <_<

Publicerat

Musköt,

det är ingen fara, är man så slarvig med orden som jag var, så får man ta på sig att svara åter.

ta hand om dig och hundarna, nu gör ett så otroligt imponerande arbete.

/Chris