Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur översätts "viltvård" respektive "viltåker" till engelska?

Featured Replies

Publicerat

Jag försöker skriva en engelsk sammanfattning till en text jag författat men kommer inte på rätt engelska termer för ord som viltvård respektive viltåker. Någon som vet?

Publicerat
Jag försöker skriva en engelsk sammanfattning till en text jag författat men kommer inte på rätt engelska termer för ord som viltvård respektive viltåker. Någon som vet?

tror att viltvård är gamekeeping , är inte säkert, och jag tror att viltåker inte alls finns i engelskan :/

närmaste jag kan tänka mig viltåker är typ Feedingfield/feedfield.

Publicerat

viltåker kan även vara "cower crops" men då talar vi om fasaner och deras uppfödning,

game keeping, game management, game protection.

/Chris

Publicerat
viltåker kan även vara "cower crops" men då talar vi om fasaner och deras uppfödning,

game keeping, game management, game protection.

/Chris

är det inte cover crops ? ;)

Publicerat

Cover crops är egentligen ett agrart uttryck som beskriver en över vintern grön gröda, dvs en insådd av gräs i befintlig spannmåls gröda för att förhindra jorderosion av vind och vatten över vintern. Denna gröda är naturligtvis populär hos viltet oxå så det kanske funkar som uttryck, har inget bättre förslag.

Benefiting crops - field sawn with this and that in order to benefit the population of.... ;)

Publicerat

Föreslår att du använder 'game managment' och 'game crops'

Visst funkar fånggrödor (cover crops) för viltet, men alla viltgrödor är som MKJ påpekar inte fånggrödor.

Publicerat
Föreslår att du använder 'game managment' och 'game crops'

Visst funkar fånggrödor (cover crops) för viltet, men alla viltgrödor är som MKJ påpekar inte fånggrödor.

Hoppas du ursäktar att jag är lite petig Fredrik. <_< Cover crops är termen för en täckgröda vars rötter skall binda jorden mellan skörd och nysådd (gräs). Catch crops är termen för fånggrödor som har som primär uppgift att fånga upp näringsämnen som annars riskerar att urlakas med avrinningen av ytvattnet. Där används ofta Crucifera arter som senap och rättika på hösten då de är de ända som har en praktisk upptagningsförmåga av lättillgängligt kväve på hösten/vintern. Tillika har dom en sanerande effekt på nematoder i bet och potatis dominerade odlingssystem, varför dom är populära i England bl.a.

Annars håller jag med om att game crops torde funka bäst som "kortuttryck" :angry:

Publicerat

skall vi vara petiga så skall vi det :Pbetyder inte ordet crop skörd. game crop skulle annars bli då som vilt skörd. aka skör för vilt ?

så att man skall bäst förstå ordet viltåker kanske "game feeding field/game crop field " vara nåt ?

Publicerat
Hoppas du ursäktar att jag är lite petig Fredrik. <_< Cover crops är termen för en täckgröda vars rötter skall binda jorden mellan skörd och nysådd (gräs). Catch crops är termen för fånggrödor som har som primär uppgift att fånga upp näringsämnen som annars riskerar att urlakas med avrinningen av ytvattnet. Där används ofta Crucifera arter som senap och rättika på hösten då de är de ända som har en praktisk upptagningsförmåga av lättillgängligt kväve på hösten/vintern. Tillika har dom en sanerande effekt på nematoder i bet och potatis dominerade odlingssystem, varför dom är populära i England bl.a.

Annars håller jag med om att game crops torde funka bäst som "kortuttryck" :angry:

Se där! Böjer mig gärna när det gäller catch/cover. Har nyligen sått litet foderoljerättika som viltgröda; skall bli spännande att se hur populärt det blir. Med tanke på de kraftiga pålrötterna tror det kan vara ett riktigt bra alternativ när man försöker restaurera en gammal åker som inte varit i bruk på ett tag. Skall dessutom vara extremt konkurrenskraftig, vilket minskar problemen med ogräs. Inte minst viktigt för oss som odlar ekologiskt...

Publicerat
skall vi vara petiga så skall vi det :Pbetyder inte ordet crop skörd. game crop skulle annars bli då som vilt skörd. aka skör för vilt ?

så att man skall bäst förstå ordet viltåker kanske "game feeding field/game crop field " vara nåt ?

Crop = gröda

Skörd= Harvest eller yield om vi pratar kvantité.

Publicerat

Viltvård är Wildlife management (vilket kan innebära game keeping, wildlife conservation och pest control)

Viltåker är inte direkt översättningsbart. Era gissningar är lika bra som mina här.

Ni kanske kan hitta någon matnyttig information här.

http://www.wildlifetrusts.org/

Publicerat
Inte minst viktigt för oss som odlar ekologiskt...

Där fick du till det <_<

Bortsett från betad raps är mina också ekologiska, ett år som detta behövs inget mer då allt kom i gång direkt och höll ner ogräset. Gå hellre upp i utsädedes mängd än kluddar på smååkrar med sprutor, även om jag har bra tillgång till adekvata medel.

Dock härjar kolfjärilens larver i ett par åkrar just nu, störtskurarna ger en billigare och mer ekologisk lösning dock då dom ramlar av och förhoppningsvis får svårt att klättra tillbaka, men jag står stand-by med ryggspruta, dom har sopat rent förut på bara några dagar och det sker inte igen.

Publicerat

Tja Wizard,

definitionen på "vilt" är förvisso alla fåglar och däggdjur, vilket översätts med "wildlife". Jaktbart vilt heter "game", och om man i första hand avser åtgärder som syftar till att gynna jaktbart vilt, låt vara genom att även gynna annat vilt, så används normalt "game management".

Jag hävdar fortfarande att "game crops" är det bästa uttrycket. En källa till mycken kunskap är GCWT:

http://www.gwct.org.uk/

Testa att söka på game crops...

Publicerat
Där fick du till det :angry:

Bortsett från betad raps är mina också ekologiska, ett år som detta behövs inget mer då allt kom i gång direkt och höll ner ogräset. Gå hellre upp i upp i utsädedes mängd än kluddar på smååkrar med sprutor, även om jag har bra tillgång till adekvata medel.

Dock härjar kolfjärilens larver i ett par åkrar just nu, störtskurarna ger en billigare och mer ekologisk lösning dock då dom ramlar av och förhoppningsvis får svårt att klättra tillbaka, men jag står stand-by med ryggspruta, dom har sopat rent förut på bara några dagar och det sker inte igen. <_<

Sådde själv rackarns sent, pga vårflod mitt i sommaren bland annat, och sedan har det stått och stampat i torkan. Inga lokala skurar hos mig, nej! Nu till slut har det dock kommit igång, men det drar onekligen runt vita moln av kålfjärilar över fälten... Hör av mig när jag eventuellt har något att visa fram. Har testat litet nya grödor, men sått sent som sagt...

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen!

Det är frågan om en vetenskaplig artikel där en light-version redan finns publicerad (Viltvård & fornlämningar i Svensk Jakt 2008:6). Artikeln kommer att vara open access så jag länkar den när den granskats och godkänts av redaktörer och referenter.

Publicerat
Sådde själv rackarns sent, pga vårflod mitt i sommaren bland annat, och sedan har det stått och stampat i torkan. Inga lokala skurar hos mig, nej! Nu till slut har det dock kommit igång, men det drar onekligen runt vita moln av kålfjärilar över fälten... Hör av mig när jag eventuellt har något att visa fram. Har testat litet nya grödor, men sått sent som sagt...

Både vin och vatten (bildligt) här också. De fläckar som normalt lider av torka ser bäst ut. Igår måste Vendel fått regn också iaf?

Åkerbönorna är fantastiska, tror också dom har stjälkstyrkan att klara sig en bra bit in på vintern vilket var meningen också.

Jag kommer gärna och kikar nån dag.

Publicerat
Både vin och vatten (bildligt) här också. De fläckar som normalt lider av torka ser bäst ut. Igår måste Vendel fått regn också iaf?

Åkte ner till Öster Malma igår, men det är mycket möjligt. Min 8-årige son ringde i alla fall mycket upphetsad då han igår kväll hittat pappas systemkamera på gräsmattan bakom huset efter söndagens barnkalas. Den var tydligen inte torr... och regnade det igår så har det då regnat fler ggr på den. Skall bli spännande att titta på den ikväll... :lol: !

Publicerat
Tack för hjälpen!

Det är frågan om en vetenskaplig artikel där en light-version redan finns publicerad (Viltvård & fornlämningar i Svensk Jakt 2008:6). Artikeln kommer att vara open access så jag länkar den när den granskats och godkänts av redaktörer och referenter.

Låter intressant!