Publicerat Augusti 18, 200916 yr Nu har jag laddat och skjutit en hel del med min 9,3x57. En sak som inträffar några gånger är att hylsan inte tätar ordentligt i patronläget och det läcker krutgaser bakåt. Först när det inträffade så slutade jag helkalibrera, med tanken att om jag halskalibrerar så är det lättare att täta om det bara är hylshalsen som behöver utvidgas igen. -nu inträffar samma sak med enstaka halskalibrerade hylsor. det är en helt normal laddning, Norma 201, 44,5Gr, Norma helmantel 15g. Borde inte ställa till bekymmer alls. Vad kan jag göra annorlunda? är det farligt?
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Nu har jag laddat och skjutit en hel del med min 9,3x57.En sak som inträffar några gånger är att hylsan inte tätar ordentligt i patronläget och det läcker krutgaser bakåt. Först när det inträffade så slutade jag helkalibrera, med tanken att om jag halskalibrerar så är det lättare att täta om det bara är hylshalsen som behöver utvidgas igen. -nu inträffar samma sak med enstaka halskalibrerade hylsor. det är en helt normal laddning, Norma 201, 44,5Gr, Norma helmantel 15g. Borde inte ställa till bekymmer alls. Vad kan jag göra annorlunda? är det farligt? du är ju bara ett halvt grain från min, prova gå upp ett halvt snäpp Andreas
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Författare du är ju bara ett halvt grain från min, prova gå upp ett halvt snäppAndreas Jag har också tänk på den möjligheten, att ladda hårdare. Om jag förstått det rätt så har dessa gamla husqvarnor ökänt rymliga patronlägen. Jag kan inte påminna mig att det har hänt med de 150 jaktmatch jag skjutit, hur hårt laddade är de?
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Jag har också tänk på den möjligheten, att ladda hårdare. Om jag förstått det rätt så har dessa gamla husqvarnor ökänt rymliga patronlägen. Jag kan inte påminna mig att det har hänt med de 150 jaktmatch jag skjutit, hur hårt laddade är de? en kronograf ger dig svaret Andreas
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Författare en kronograf ger dig svaret Andreas Hmmm, ja det står på önskelistan men jag har inte tagit mig råd att köpa någon än.
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Hmmm, ja det står på önskelistan men jag har inte tagit mig råd att köpa någon än. Har du ingen du kan låna av? du skulle fått låna min om du bara bodde närmare Andreas
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Författare Har du ingen du kan låna av? du skulle fått låna min om du bara bodde närmareAndreas Tack, det var hyggligt Nää, jag känner faktiskt ingen som har. Men jag har funderat allvarligt på att köpa själv. Det är ju bara en dryg lusentapp
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Tack, det var hyggligt Nää, jag känner faktiskt ingen som har. Men jag har funderat allvarligt på att köpa själv. Det är ju bara en dryg lusentapp betalade 995 för min Andreas
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Hur ser hylsorna ut efter skjutning vad gäller sot? Sot på halsen är ok, men går det ner över bröstet och hylsans kropp så brukar laddningen vara i svagaste laget.
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Författare Hur ser hylsorna ut efter skjutning vad gäller sot? Sot på halsen är ok, men går det ner över bröstet och hylsans kropp så brukar laddningen vara i svagaste laget. Sotet går ner över hylsbröstet och lite på kroppen, ca en tredjedel av omkretsen. Jag vet inte om det är på samma ställe i patronläget varje gång men det sotar lite på slutstyckets under- och högersida. Du är inne på samma sak, att jag borde pytsa i lite mer krut?
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Utan att veta nått om hur högt du laddat osv vill jag inte ge nått råd men det brukar so msagt vara det som är orsaken, men jag har sällan varit med om de t själv om man legat innanför ladd datans min-max.
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Utan att veta nått om hur högt du laddat osv vill jag inte ge nått råd men det brukar so msagt vara det som är orsaken, men jag har sällan varit med om de t själv om man legat innanför ladd datans min-max. min 44- max 46 enligt normas sida med 201
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Författare Utan att veta nått om hur högt du laddat osv vill jag inte ge nått råd men det brukar so msagt vara det som är orsaken, men jag har sällan varit med om de t själv om man legat innanför ladd datans min-max. Jag har ju bara laddat ett år så jag håller mig alltid inom ramarna för de laddata jag har, (Norma och Ladeboken), i det här fallet så är jag i det lägre spannet av krutmängden, så jag har ju en del mer att hämta, jag har nog närmast tänkt att spara hylsornna genom att ladda lätt till övning men ska kanske tänka om där om det är så att min bössa inte håller tätt med de lite lättare laddningarna. EDIT: Har nu refererat min laddlogg, jag har laddat 18,5g Oryx och S&B strax under maxladdning och dessa har vad jag kan minnas aldrig läckt några krutgaser så det ser ut som att det är det som är lösningen, mer krut;)
Publicerat Augusti 18, 200916 yr kanske skulle prova att mjuka upp halsen och hylsbröst genom att glödga den om du laddar om hylsorna många gånger, jag gör det var 5:e gång, det hjälper lite är jag säker på. mina 8x57 läckte lite innan jag gjorde det på Blyströms inrådan och det blev bra sedan, det är inte dyrt att prova om du inte vill gå upp i laddning. om detta är nytt fenomen på samma hylsor har det ju hänt något. är det andra hylsor än de som tätat innan kanske det är materialet som hylsorna är gjorda av, tjocklek på gods mm som spelar in. en tunn hylsa kräver mindre kraft att expandera och täta snabbt. /Kalle