Publicerat Augusti 19, 200917 yr Hur mycket ändrar sig träffbilden om en kikare inte är skottfast?? Min bössa med ny kikare har börjat flytta träffbilden ca 10cm i skjutbänk Enligt vad jag har hört så ska dom flytta ca en halvmeter hela tiden om dom ej är fasta, är det påståendet riktigt?
Publicerat Augusti 19, 200917 yr Skottfast är just det skottfast, dvs ingen variation, 10 cm på 100 meter i bänk är mycket, har du uteslutit dig själv som felkälla? Om du inte har en erkänd kvalitetstub och har kontrollerat allt annat, stockskruvar, ringar/baser och fästen samt ammon så ja din optik kan vara kass. Vad är det för idiot till kännare som har sagt att det måste vara 50 cm i variation för att räknas? Kan du inte lita på att vapnet träffar som avsett inom ramen för din skjutskicklighet ja då är något felaktigt. /Christian
Publicerat Augusti 19, 200917 yr Vad är det för kikare? Kollat att den sitter ordentligt fastskruvad ? Det ska dras hårt som fan om man har en snärtigare kaliber än 222.. Hade detta problem på min 308remington automat för några år sen. Där flyttade sig kikaren liite liite varje skott.. Med just som träff-förändringar du beskriver. Så skjuter man in på nytt.. o så flyttar det iväg igen sakta mak.. Detta problem lyckades INGEN på denna ö lösa, så det slutade med att jag bytte ut bössan o sen dess har jag inte haft problem Kolla detta genom att dra med en nål på kikarsiktet längs med fästet. Ett streck alltså, som om det försvinner eller flyttar sig utåt ifrån fästet.. Ja då vet du om det är det problemet. mvh C-A
Publicerat Augusti 19, 200917 yr Författare en zeiss Conquest 3-9X50 Han som utalade sig om detta var han som sålde det Var det mindre en en halvmeter så är det bössan jag själv eller fästen som var fel Så dåligt skjuter jag inte! montaget har jag kollat det verkar bra dock säger du att jag ska dra utav bara helv. kanske det kan vara så att den är lite lös då! Är det ingen risk att man drar sönder tuben?
Publicerat Augusti 19, 200917 yr Var det ett nytt sikte? Om inte så förefaller det finnas anleding att fundera på säljarens integritet och kunskap och även om det var det så känns det hela på din beskrivning som suspekt. /Christian
Publicerat Augusti 19, 200917 yr en zeiss Conquest 3-9X50Han som utalade sig om detta var han som sålde det Var det mindre en en halvmeter så är det bössan jag själv eller fästen som var fel Så dåligt skjuter jag inte! montaget har jag kollat det verkar bra dock säger du att jag ska dra utav bara helv. kanske det kan vara så att den är lite lös då! Är det ingen risk att man drar sönder tuben? Alltså man ska ju inte dra SÅ hårt. Men det ska verkligen nypa till. Testa det med knappnålen. Du får se direkt om det är det problemet. Ge det 5 skott.
Publicerat Augusti 19, 200917 yr Författare kan det vara spänningar i montaget som har gjort det?? såg att den bakre ringen satt olika långt ner på sidorna! men det merkliga är ju att det är mest höjden
Publicerat Augusti 19, 200917 yr Ja ett inkorrekt montage kan förstöra/störa funktionen hos vilket sikte som helst. Det finns massor med trådar på forumet om hur ett väl monterat fäste skall sitta och vara. Ett tips i all välmening är att du tar med pangen till en vapenfirma/verkstad så fixar de detta åt dig, det är ändå så att du kommer att få betala för det här i tid eller pengar innan det är löst, klargjort vad som är fel. /Chris
Publicerat Augusti 19, 200917 yr kan det vara spänningar i montaget som har gjort det?? såg att den bakre ringen satt olika långt ner på sidorna!men det merkliga är ju att det är mest höjden Det kan det ju också vara. Men då ska det inte flytta sig sådär.. Hur är det med bössan nu då.. När du far o skjuter, vad händer sedan? Berätta allt.. Efter hur många skott händer vad? Då gör du vad? Vad händer sen nästa gång du skjuter med samma inställningar? EDIT: Nästa gång du far o skjuter alltså.. Jag har funderat lite på dehär och vi har fortfarande inte uteslutit värmespridning..?
Publicerat Augusti 19, 200917 yr ett sätt att prova va det kan vara är att sätta dit ett annat sikte som du vet funkar i dina fästen och bara skjuta en serie och se spridningen. det kan vara ett problem med ditt vapen med. ligger kikaren mot bössan någonstans, har du avlagringar i pipan, flyttar sig pipa och låda i stocken, stocken klämmer om pipan det jag vill ha sagt är att om du inte provar med ett annat sikte tror jag det kan bli famlande i mörker. det är inte bara kikare som kan fela.' uttalandet om 50 cm: man är rätt dum i huvet om man säger en sån sak faktiskt, kan det alltså inte vara ett litet fel på saker och ting? jo det kan det. /Kalle
Publicerat Augusti 19, 200917 yr Använd maskeringstejp som målarna använder istället för att ritsa med en nål. Så slipper du få märken i onödan framförallt om du kanske behöver byta. Tejpa framför och bakom ringarna så ser du om kikaren rör sig. A
Publicerat Augusti 19, 200917 yr Använd maskeringstejp som målarna använder istället för att ritsa med en nål. Så slipper du få märken i onödan framförallt om du kanske behöver byta. Tejpa framför och bakom ringarna så ser du om kikaren rör sig.A Nagellack. Spricker nagellacket har det rört sig.
Publicerat Augusti 20, 200917 yr Författare Löste sej jag monterade om ringarna så nu har jag en träffbild på en krona på 80 meter.(troligen spänningar) Så det verkar skottfast!! Ska ut i morgon igen å kolla så allt är som det ska! studsaren måste man ju lita på till hundra tycker jag! Tackar alla för hjälpen!
Publicerat Augusti 20, 200917 yr Löste sej jag monterade om ringarna så nu har jag en träffbild på en krona på 80 meter.(troligen spänningar)Så det verkar skottfast!! Ska ut i morgon igen å kolla så allt är som det ska! studsaren måste man ju lita på till hundra tycker jag! Tackar alla för hjälpen! Jag har varit med om folk som har "omdragit" sina ringar och blivit kvitt spänningen i gluggen. MEN vid flera tillfällen har dessa bössor börjat spöka med ändrade träffbilder efter x antal skott! Slipa alltid in gluggen i ringarna!!!!! (Det är så jäkla lätt o kräver så lite jobb, så det ska man absolut inte "fuska" med )
Publicerat Augusti 22, 200917 yr Författare Jag har varit med om folk som har "omdragit" sina ringar och blivit kvitt spänningen i gluggen. MEN vid flera tillfällen har dessa bössor börjat spöka med ändrade träffbilder efter x antal skott! Slipa alltid in gluggen i ringarna!!!!! (Det är så jäkla lätt o kräver så lite jobb, så det ska man absolut inte "fuska" med ) jag har slipat in ringarna! Dock tror jag att dom nya skruvarna till ringarna jag monterade inte kom rätt i försänkningen på ringarna (måste vara så)