Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rudis på det här med jaktarrende

Featured Replies

Publicerat

Hejsan,

"nyutexaminerad" jägare och lite osäker på en del regler. Jag har äntligen hittat en markägare som har cirka 50 ha skogsmark fördelat på tre fastigheter som sitter ihop, inget större med andra ord - men en start. Jag vill att detta blir rätt så nu till frågorna, ledsen om frågorna redan dryftats men jag har inte lyckats hittat något runt detta ännu.

1) Jag har naturligtvis laddad ned avtal om upplåtelse av jakt från Jägareförbundets hemsida, men där står det att ... kan i förekommande fall vara beroende av viltvårdsområdesföreningens godkännande ...

Hur vet jag om fastigheterna ingår i ett VVO ? Markägaren trodde inte det, men eftersom hela avtalet är vilkorat med detta så vill jag att det blir rätt. Ingår som regel en fastighet alltid i ett VVO, eller är detta för litet för att det skall göra det ?

2) Är ute efter småvilt, men markägaren var inte olycklig om någon älg även kunde skjutas pga skador. Som jag förstått detta så är det länsstyrelsen som delar ut licenser. Men med ett sådant litet område, är det ens möjligt att få en licens för detta ? Ifall detta ingår i ett VVO är väl inte detta något problem, eller ?

3) Något annat jag bör tänka på ?

Tack på förhand,

Tomas

Publicerat

Kolla med länsstyrelsen - de registrerar såväl VVO som älglicenser.

• 3 weeks later...
Publicerat

En följdfråga som jag inte lyckats hitta några bra svar på. Om någon av skiftena gränsar till planlagt område finns det några gränser för hur nära dessa planlagda områden man får jaga. Samt vilka avstånd gäller för avstånd till bostadshus ?

Tack på förhand,

Tomas

• 2 weeks later...
Publicerat

Nej -det finns inga formella gränser för jakt och avstånd från hus. Endast regeln att jakten skall bedrivas så inte människor och egendom inte kommer till skada.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.