Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Albecom Pro-fighter V3 eller Icom ProHunt F34?

Featured Replies

Publicerat

Nu ska jag äntligen investera i en riktig radio, men jag har lite svårt att bestämma mig för vilken av modellerna ovan.

I jaktlaget i Jämtland har alla Icom, en blandning mellan F34 och den gråa Icom radio man köpte för dyyyra pengar för ca 12 år sedan som jag inte kan namnet på (men som tydligen fungerar utmärkt med nytt batteri). Alla som köpt nya radio i laget hittills har köpt Icom igen.

När jag sökt på forumen hittar jag mycket positivt om de båda modellerna, men jag har svårt att bestämma mig. För några dagar sedan var jag övertygad om att det skulle bli en Icom, men efter att ha börjat titta mer och mer på Albecom så lutar det ditåt för tillfället.

Jag kommer att köpa radio + torrbatt.pack. Batterikapacitet är viktigt, då det under älgjakten kan dröja ett par dagar innan jag har möjliget att ladda.

Är det någon som har direkt erfarenhet av de båda modellerna, eller någon av dem, som kan dela med sig av nyttiga erfarenheter eller fakta som underlättar mitt beslut?

Vänligen

Aron

Publicerat

Har själv en Icom F34. Funkar klockrent. Farbrorn och några till har den eller föregående modell.. Att det blev Icom beror väl som i ditt jaktlag på att det köptes in en LADDNING med "den grå" radion för länge sen och dessa har funkat klockrent!

Batteritiden på Icomen är riktigt bra tycker jag. Tror inte jag behöver ladda mer än en gång på en normal älgjaktsvecka. 3 dagar brukar inte vara några problem.. Men det beror ju på hur glapp man är i käften iofs... :P;)

Skogsantenn är ett måste. Men det tycker jag det är på alla radioapparater. Du får en grym radio med den på.

Albecom har jag inte varken sett eller hört så den kan jag inte säga nånging om. Verkar vara dåligt med den modellen här uppåt landet.

Publicerat

Albecom brukar vara bra, för tillfället har jag en Icom och den är jag väldigt nöjd med. Om det är svårt att välja köp den billigare av de två....

/Håkan H

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren. Beställde en Albecom nu på förmiddagen, ser fram emot att få ta med den upp på septemberjakten i Jämtland och jämföra lite med F34:orna.

Precis som du skriver Kråkan så verkar Albecom vara ganska ovanlig norrut, i alla fall i de kretsar där jag jagar, min erfarenhet är att de flesta där använder Icom av diverse årsmodell. Har i ärlighetens namn aldrig sett en Albecom live, men å andra sidan så brukar jag inte kroppsvisitera alla passare inför jakten :P .

Skitjakt & trevlig helg

Vänligen

Aron