Publicerat Augusti 19, 200917 yr Jag har inte så stor erfarenhet av alla bågar men förstår att de skiljer sig åt en del. Själv har jag provat på Darton singelcam och Bowtec-Guardian + några budgetbågar. Har en känsla av att "ungdomen" satsar på "muskler" medan gamla "rävar" föredrar en tyst lätt smidig båge. Men sedan ? Roger har en Bowtec The General. Varför just den ? Någon här har en Liberty. Väldigt kort båge. Utbudet här är stort men jag ser inte många Hoyt ? Vad jag undrar över är varför ni valde den/de bågen/arna ni har ? Var det slumpen, eller kompisarna ? Läste ni på och valde ut något ni ville ha ? Hur klarar sig PSE i Jaktsammanhang? Någon som skjuter med icke aggressiva cammar, (mjukare)? (min rygg har pajat igen så jag har långtråkigt)
Publicerat Augusti 20, 200917 yr Jag har inte så stor erfarenhet av alla bågar men förstår att de skiljer sig åt en del.Själv har jag provat på Darton singelcam och Bowtec-Guardian + några budgetbågar. Har en känsla av att "ungdomen" satsar på "muskler" medan gamla "rävar" föredrar en tyst lätt smidig båge. Men sedan ? Roger har en Bowtec The General. Varför just den ? Någon här har en Liberty. Väldigt kort båge. Utbudet här är stort men jag ser inte många Hoyt ? Vad jag undrar över är varför ni valde den/de bågen/arna ni har ? Var det slumpen, eller kompisarna ? Läste ni på och valde ut något ni ville ha ? Hur klarar sig PSE i Jaktsammanhang? Någon som skjuter med icke aggressiva cammar, (mjukare)? (min rygg har pajat igen så jag har långtråkigt) Mitt val baseras på i första hand användbarheten för jakt. All utrustning som sikten, avtryckare m.m anpassas just för jakten och den erfarenhet jag hunnit samla på mig under åren. Hoyt gör fina bågar och är en stor tillverkare. Dock anser jag dem en aning överprisade sett till vad du får för pengarna. Jag har ägt några Hoyt bågar genom åren och varit ganska nöjd med dem. En icke agressiv båge är Bear Truth2. Mjuk i sitt drag och trots det bra prestanda. PSE är världens största bågtillverkare och har på senare år ryckt upp sig rejält och bjuder på många fina bågar i sitt sortiment. PSE är också gammal i branschen och genomsyras av god kvalitet. Då ska man titta på deras pro bågar och inte "dussin" modellerna. Jag väljer båge först och främst genom egna preferenser som prestanda och stränghöjd. Jag är mycket märkesobunden och hoppar vilt mellan olika märken. På detta sätt samlar jag på mig en hel del kunskap om olika bågar. Den gemensamma nämnaren är dock att alla bågar gör sitt jobb. Djuret bryr sig inte vilken båge som skickat iväg pilen. Just för jaktbruk tittar jag på en utrustning som är tyst. Jag kommer aldrig att uppnå de högsta hastigheterna då jag alltid skjuter en tyngre pil än vad de testas med på fabrik för att uppnå hög hastighet. De flesta bågar jag ägt har jag också hunnit med att jaga och fälla vilt med. Vissa köper en båge för att den är snabb och ser bra ut. Sen märker de att bågen kanske inte alls var vad de sökte när de börjar ta ut den på jakt.
Publicerat Augusti 20, 200917 yr Jag har gått igenom några bågar också, dock inte på långa vägar samma antal som JS.. Bladerunner: Min första båge, jag gillade den, men den var på tok för tung för mig. Liberty 1: Min andra båge, köptes egentligen som reservbåge vid utlandsjakt, men den vart snabbt en favorit då den var mycket trevlig att skjuta med, såldes då jag helt plötsligt hade 4 st bågar.. Darton Magnum Extreme: lite äldre båge men trevlig och mjuk att skjuta, just mitt ex har varit i Sydafrika och dräpt, dock inte med mig bakom handtaget. Står i valet och kvalet om jag ska sälja den eller behålla den som reserv.. Bear Truth2: Min huvudbåge, den har jag väldigt svårt att tänka mig att jag gör mig av med. Den vart införskaffad under lite lustiga former, det kan JS och ThomasMamre intyga.. Bytte båge mitt i IBEPkursen... Nu när jag har lärt mig vad jag vill ha i bågväg, så tycker jag att jag hamnat rätt. Jag tittar inte speciellt mycket på farten som bågen presterar, tycker det är ganska ointressant egentligen, utan mer på hur väl jag skjuter med den, hur mycket orkar jag skjuta med den i olika ställningar och i olika temperaturer, hur tyst den är osv. Där ligger mina parametrar när jag väljer båge, och nu har jag hittat den som passar mig bra, och då ser jag ingen anledning att byta, även om det kommer ut nya modeller varje år.. Valet av båge/bågar för mig har baserats på mina kamraters erfarenheter och vad jag läst mig till, sedan hur bågen fungerat för mig när jag väl fått hem den.
Publicerat Augusti 20, 200917 yr Som herrarna redand sagt gäller från min sida med, jag har alltid skjutit Hoyt och har aldrig haft ett enda problem med dem, jag blev "övertalad" att testa en General och gjorde det mest för att testa något nytt, märket fick redan i början en liten förtroende törn pga lemm problemen dock ställde Bowthech upp bra och det löste sig fint, efter det har jag inte haft några bekymmer. Generalens aggresiva kammar är ovant för en Hoyt skytt och kräver en viss drag teknik, när man lärt sig detta är bågen väldigt snäll att skjuta med, totalt rekylfri och väldigt tyst. 80% let off är trevligt, dock ska man veta att höga lett off ställer också krav på skytten och släppet, de är som lite känsligare för det. Även finnishen ( färgen) de använder är trevlig, den dämpar eventuell metall klang från stocken om man råkar slå i den med något, inte helt men bättre än många andra märken. Byter jag båge igen, går jag nog tillbaka till Hoyt, kanske Mathews men inte för att jag inte gillar Bowtech utan för att jag är lite av en märkes trogen person och att Hoyt nu har bågar med samma prestanda som min General, men det får tiden utvisa ( och lädret )
Publicerat Augusti 20, 200917 yr . 80% let off ärtrevligt, dock ska man veta att höga lett off ställer också krav på skytten och släppet, de är som lite känsligare för det. Det där.. Ja.. man lär sig nytt alla dagar.. Kan du förklara detta? Förresten så undrade du vad letoffen var på min båge, det är 75%. Men varför blir det känsligare med högre letoff? Borde inte det också vara en faktor till i det hela isåfall, dvs hur kort dalen är? Ser fram emot svaret på detta
Publicerat Augusti 20, 200917 yr Till ämnet. Jag har väl inte så mkt erfarenhet. Men jag har testat olika bågar av olika märken och har helt enkelt fastnat för APAs speedbows som trots hastigheten o stränghöjden är simpelt sagt lättskjutna om man har skjutit lite förut. Till råge på att dom skjuter "rakt" , så har dom även ett handtag som gör den smidigare att bära än en "vanlig" båge. En krok, så man kan hänga bågen var som helst. mindre viktiga: Nockvridare, knivskärpare, spetsdragare. Kan tyckas som onödigt fjomp men ju mer man använder dessa grejer ju mindre klarar man sig utan dom. mvh