Publicerat Augusti 20, 200916 yr Vilken teknik skall man välja? Hittade en sida som tyckte att single cam var bästa... Vad säger ni? http://www.maipiaowang.com/se/valja-ratt-c...w-MTMyMTQw.html
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Vilken teknik skall man välja? Hittade en sida som tyckte att single cam var bästa...Vad säger ni? http://www.maipiaowang.com/se/valja-ratt-c...w-MTMyMTQw.html Det där var i princip oläsligt, konstig översättning....finns den på Engelska ? Men svaret är att detta är som baken, delat mest en fråga om tycke och smak och högst personligt man får testa sig fram under åren tror jag. Man ska också undersöka vem som skriver, dvs har personen rätt erfarenhet osv innan man tar deras råd på allvar, bara för att det "står på nätet" betyder inte att de har rätt alla gånger
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Författare Det där var i princip oläsligt, konstig översättning....finns den på Engelska ?Men svaret är att detta är som baken, delat mest en fråga om tycke och smak och högst personligt man får testa sig fram under åren tror jag. Man ska också undersöka vem som skriver, dvs har personen rätt erfarenhet osv innan man tar deras råd på allvar, bara för att det "står på nätet" betyder inte att de har rätt alla gånger Tror inte den finns på eng. Lite jobbigt skrivet... Inte lita på allt på nätet har du rätt i! Därför frågar jag er som har koll. Orsaken till frågan är att jag blivit sugen på Martin archerys båge Mystic och den hade dual cam
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Singlecam är oftast om inte alltid mjukare att dra o lättare att hantera än twincams. Skulle jag inte vara ett sånt speedfreak skulle jag nog välja en med Singlecam för att dom är troligtvis roligare att jaga med då dom är mera lättskjutna. Med detta menar jag inte att twincammarna är särskilt svårskjutna heller, men en viss skillnad är det. Istället för att fastna för en modell direkt. Testa flera olika o se vad du gillar. Gå inte efter utseendet på en båge. Singlecam: Mjuuuuka o fina men liiite långsammare. Twincam: Dagens bågar är ofta mjuuka o fina här också, men i slutet kommer det ett litet "knyck" som du ska över vilket kan tyckas obekvämt innan man vant sig. But you got the power! svisch säger de om pilarna..
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Btw.. va e de för jävla tomte som skrivit dedär? Ett väldigt bra tips. Hör runt bland era svenska försäljare. Det finns 3 st seriösa som vet vad dom snackar om. www.bagjaktskatalogen.se ? PSE, APA, Dartonmfl.. www.scandinavianbowhunting.com ? (Rätta min adress någon om jag skrev fel) Det kan vara "*.se "också. Hoyt, bowtech mathews.. www.kiharchery.se / .com Tror det är detta ställe som har Martin om jag inte missminner mig? Är lite osäker på dom två sista adresserna men de ska va typ nåt såntdära.
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Författare Btw.. va e de för jävla tomte som skrivit dedär? Ett väldigt bra tips. Hör runt bland era svenska försäljare. Det finns 3 st seriösa som vet vad dom snackar om. www.bagjaktskatalogen.se ? PSE, APA, Dartonmfl.. www.scandinavianbowhunting.com ? (Rätta min adress någon om jag skrev fel) Det kan vara "*.se "också. Hoyt, bowtech mathews.. www.kiharchery.se / .com Tror det är detta ställe som har Martin om jag inte missminner mig? Är lite osäker på dom två sista adresserna men de ska va typ nåt såntdära. Helt klart de 3 bästa! Väntar på pris på Mystic från KIH Archery men de verkar inte kolla mail så ofta. Men de verkar inte ha ngn butik ännu tyvärr
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Författare http://www.huntersfriend.com/bowselection.htm/s Läste denna sida först o tyckte den verkade mer seriös men sedan blev jag osäker när jag läste att de tyckte single cam var bäst.
Publicerat Augusti 21, 200916 yr ´Sidan är nog bra och tycks vara någorlunda opartisk iallafall. Singlecam är ofta ett bättre val då den är lättare att dra o skjuta o är mera förlåtande. Sanningen är nog sådan.
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Författare ´Sidan är nog bra och tycks vara någorlunda opartisk iallafall. Singlecam är ofta ett bättre val då den är lättare att dra o skjuta o är mera förlåtande. Sanningen är nog sådan. Hmm kollade vad jag skrev o det blev lite fel...Jag menade att jag läste sidan Hunters friend först o där stod inte direkt att single cam var bättre. Sedan googlade jag på val av compoundbåge o fick fram den andra sidan där de lovordade single cam till himlen. Det jag fick fram av hunters friend var att det var mer förlåtande att ha en stor brace height o långt mellan axel till axel. Sedan gillar jag designen av compoundbåge där den liknar en traditionell båge. Resultatet av detta blir en Martin Archery Mystic. Igentligen så vill jag ha en hoyt men det var lite för dyra. http://www.martinarchery.com/mystic.php Vad tror du om det dem kallar furious X? De tar bort cable carden o skjuter igenom strängarna?
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Hmm kollade vad jag skrev o det blev lite fel...Jag menade att jag läste sidan Hunters friend först o där stod inte direkt att single cam var bättre. Sedan googlade jag på val av compoundbåge o fick fram den andra sidan där de lovordade single cam till himlen.Det jag fick fram av hunters friend var att det var mer förlåtande att ha en stor brace height o långt mellan axel till axel. Sedan gillar jag designen av compoundbåge där den liknar en traditionell båge. Resultatet av detta blir en Martin Archery Mystic. Igentligen så vill jag ha en hoyt men det var lite för dyra. http://www.martinarchery.com/mystic.php Vad tror du om det dem kallar furious X? De tar bort cable carden o skjuter igenom strängarna? Som nybörjare ska du fokusera mest på att få tag på en utrustning som inte har alltför agressiva cammar. Välj även en med lite högre stränghöjd. De är något lättare att skjuta. Men läs först och främst den enkla köpguiden som finns under säljes i bågjaktstråden.
Publicerat Augusti 21, 200916 yr +1 med JS. Gör inget förhastat heller. Du har möjlighet att prova olika bågar före. Gå inte efter utseende säger jag återigen. Välj en snäll båge åtminstone som första båge annars är risken att du bara tröttnar när allt går åt helvete. mvh C-A
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Författare +1 med JS. Gör inget förhastat heller. Du har möjlighet att prova olika bågar före. Gå inte efter utseende säger jag återigen. Välj en snäll båge åtminstone som första båge annars är risken att du bara tröttnar när allt går åt helvete. mvh C-A Köpte en hobbexbåge med 55lbs o sköt sönder axeln efter 60 skott....fick den sänkt till 43 av en bågskytteklubb på hisingen. Kom på att jag drog bågen lite felaktigt vilket ledde till onödig påfrestning. Blir inte denna båga ganska förlåtande? Mystic Speed: 315-320 FPS (70#, 30”, 350 gr.) Let-Off: 65% Draw Weights: 50#, 60#, 70# Draw Length: 24”-32.5” Brace Height: 7.5” Weight: 4.2 lbs. Axle Length: 39 1/4” Tänkte att jag skulle åka till KIL Archery för att känna på den men de hade ju ingen butik o svarar inte på mail...
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Jag tycker cammarna på den bågen ser håra ut men vad vet jag? .. Kan du berätta varför du fastnat för just denna?
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Nu vet jag inte vad du ska använda bågen till. Men som det står i texten för just den bågen: den är utvecklad för tavelskytte! Ska du använda den för jakt så förebrar åtminstone jag en betydligt kortare båge. Men som du säger så blir den ju förlåtande: hyfsat hög stränghöjd + längden på bågen. Fast korta bågar med samma stränghöjd är med dagens teknik minst lika förlåtande! Allmänt om hastighet: Sen ska man ju inte stirra sig blind på farten som står skriven. Har du till exempel 28 tums draglängd så förlorar du ca 20 fps direkt med samma vikt på pil och samma dragvikt. Ska du sedan jaga med bågen så kommer du "förlora" ännu mera i fart då man måste ha en betydligt tyngre pil vid jakt! Sedan kanske man ska ha peep och andra tillbehör på strängen vilket gör att farten minskar ännu mera. Detta faktum har väldigt många svårt att förstå! Bågtillverkarna anger för det mesta farten med strängen helt ren från strängdämpare etc.. Vilket kan bli en besvikelse för köparen när man inte kommer upp i samma farter som i reklamen. Let off: Denna båge har en väldigt låg % i let off. Vilket gör att den blir lite snabbare men den är lite jobbigare/tyngre att hålla uppspänd. En bågjägare väljer hellre en båge med 75-80% let off! Lycka till med valet! Köpte en hobbexbåge med 55lbs o sköt sönder axeln efter 60 skott....fick den sänkt till 43 av en bågskytteklubb på hisingen. Kom på att jag drog bågen lite felaktigt vilket ledde till onödig påfrestning. Blir inte denna båga ganska förlåtande? Mystic Speed: 315-320 FPS (70#, 30”, 350 gr.) Let-Off: 65% Draw Weights: 50#, 60#, 70# Draw Length: 24”-32.5” Brace Height: 7.5” Weight: 4.2 lbs. Axle Length: 39 1/4” Tänkte att jag skulle åka till KIL Archery för att känna på den men de hade ju ingen butik o svarar inte på mail...
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Nu vet jag inte vad du ska använda bågen till.Men som det står i texten för just den bågen: den är utvecklad för tavelskytte! Ska du använda den för jakt så förebrar åtminstone jag en betydligt kortare båge. Men som du säger så blir den ju förlåtande: hyfsat hög stränghöjd + längden på bågen. Fast korta bågar med samma stränghöjd är med dagens teknik minst lika förlåtande! Allmänt om hastighet: Sen ska man ju inte stirra sig blind på farten som står skriven. Har du till exempel 28 tums draglängd så förlorar du ca 20 fps direkt med samma vikt på pil och samma dragvikt. Ska du sedan jaga med bågen så kommer du "förlora" ännu mera i fart då man måste ha en betydligt tyngre pil vid jakt! Sedan kanske man ska ha peep och andra tillbehör på strängen vilket gör att farten minskar ännu mera. Detta faktum har väldigt många svårt att förstå! Bågtillverkarna anger för det mesta farten med strängen helt ren från strängdämpare etc.. Vilket kan bli en besvikelse för köparen när man inte kommer upp i samma farter som i reklamen. Let off: Denna båge har en väldigt låg % i let off. Vilket gör att den blir lite snabbare men den är lite jobbigare/tyngre att hålla uppspänd. En bågjägare väljer hellre en båge med 75-80% let off! Lycka till med valet! + 1
Publicerat Augusti 22, 200916 yr haha, jag trodde det var sågon sorts webcamera för singlar som ni pratade om .. Andreas
Publicerat Augusti 22, 200916 yr haha, jag trodde det var sågon sorts webcamera för singlar som ni pratade om .. Andreas Så kan det gå när man inte hänger med i utvecklingen. Bågen har utvecklats mer de senaste 40 åren än vad bössorna gjort på 120 år!
Publicerat Augusti 22, 200916 yr haha, jag trodde det var sågon sorts webcamera för singlar som ni pratade om .. Andreas :lol: man kanske skulle fixa till en båge med det!..