Publicerat November 11, 200520 yr Mitt namn är Tobias och jag bor vid norra änden på Vättern. Jagar helst allehanda predatorer såsom mink, mård räv och grävling med mina hundar. Bedriver även fällfångst rätt aktivt. Den mesta jakten har enligt mig sin tjusning dock är ju jakten efter den röde ngt som får hjärtat att bulta extra. Har haft borderterriers i huset i snart 15år. Letar just nu med ljus och lykta efter en lämplig rävstövare. Lutar åt finskstövare.
Publicerat November 11, 200520 yr Mitt namn är Tobias och jag bor vid norra änden på Vättern. Jagar helst allehanda predatorer såsom mink, mård räv och grävling med mina hundar. Bedriver även fällfångst rätt aktivt. Den mesta jakten har enligt mig sin tjusning dock är ju jakten efter den röde ngt som får hjärtat att bulta extra. Har haft borderterriers i huset i snart 15år. Letar just nu med ljus och lykta efter en lämplig rävstövare. Lutar åt finskstövare. Tjenare! Lutar åt finskstövare...Helt rätt!!! Välkommen
Publicerat December 11, 200520 yr Helt rätt....ska man jaga räv ska de va me finsk stövare...å terrier..helst fox...Varifrån har du tänkt skaffa valp?
Publicerat December 11, 200520 yr Det har pendlat lite. Har mest undersökt hundar bakåt i tiden med dokumenterat rävintresse. Intressantaste kombinationen jag sett planerad hittils var med en finsk hanhund: Pomo och en svensk tik Sanna. Ägare till tiken var Tommy Öshlund. Har dock inte varit i närmare kontakt och vet därför inte på vilket stadium planeringen infunnit sig i. Har du några intressanta tips? Verkar vara svårt att hitta föräldradjur med rävintresse i flera generationer?
Publicerat December 12, 200520 yr Det har pendlat lite. Har mest undersökt hundar bakåt i tiden med dokumenterat rävintresse. Intressantaste kombinationen jag sett planerad hittils var med en finsk hanhund: Pomo och en svensk tik Sanna. Ägare till tiken var Tommy Öshlund. Har dock inte varit i närmare kontakt och vet därför inte på vilket stadium planeringen infunnit sig i.Har du några intressanta tips? Verkar vara svårt att hitta föräldradjur med rävintresse i flera generationer? Jag har själv en Finnstövare.. avkomma undan KXX Pomo...Far är Pomo och mor är Mäksin Mimmi ...hon heter Stenåsens Ronja...I henne stammtavla är det bara rävhundar i dom senaste generationerna.Här i Finland finns det mycket bra rävhundskombinationer att välja mellan...speciellt på våren. Den undan Pomo och Sanna ser ju oxå intressant ut.
Publicerat December 12, 200520 yr Det har pendlat lite. Har mest undersökt hundar bakåt i tiden med dokumenterat rävintresse. Intressantaste kombinationen jag sett planerad hittils var med en finsk hanhund: Pomo och en svensk tik Sanna. Ägare till tiken var Tommy Öshlund. Har dock inte varit i närmare kontakt och vet därför inte på vilket stadium planeringen infunnit sig i.Har du några intressanta tips? Verkar vara svårt att hitta föräldradjur med rävintresse i flera generationer? Pomo&Sanna är nog en intressant kombination..mkt bra stam på båda två. I januari väntas hon löpa vad jag vet... Men sen finns det mycket mer...tror nog att både jag och Foxkiller(han har nog ännu mer koll och kontakter än jag) kan tipsa om lite i Finland till våren.
Publicerat December 12, 200520 yr Men sen finns det mycket mer...tror nog att både jag och Foxkiller(han har nog ännu mer koll och kontakter än jag) kan tipsa om lite i Finland till våren. Det låter intressant, verkar som att det finns en bred stam rävhundar i Finland. Läste någonstand att Pomo var flerfaldig vinnare av Rävkilpa är det någon motsvarighet till Sverigres Räv Sm?
Publicerat December 12, 200520 yr ? Det låter intressant, verkar som att det finns en bred stam rävhundar i Finland. Läste någonstand att Pomo var flerfaldig vinnare av Rävkilpa är det någon motsvarighet till Sverigres Räv Sm? Inte vinnare...däremot har han kvalificerat sig dit flera ggr i rad...och han har mkt imponerande provresultat måste jag säga. Man kan väl säga att Rävkilpa är som Stövar-SM i Sverige....vårat Räv-SM är inte stort nog för att kunna jämföras med RävKilpa...
Publicerat December 12, 200520 yr Inte vinnare...däremot har han kvalificerat sig dit flera ggr i rad...och han har mkt imponerande provresultat måste jag säga. Man kan väl säga att Rävkilpa är som Stövar-SM i Sverige....vårat Räv-SM är inte stort nog för att kunna jämföras med RävKilpa...Tror knappast det finns någon rävhund som kan visa upp sådana resultat på rävprov...Här är Pomos alla provresultat... Pris ,Poäng ,Ort Datum, Huvuddomare KLY KEAJ-1 87,25 KANKAANPÄÄ 22.1.2005 KRUSBERG MAURI KLY KEAJ-1 93,50 KANKAANPÄÄ 6.1.2005 PUKKILA TAPANI KLY KEAJ-1 87,70 KRONOBY 21.11.2004 LIEDES ANTTI KLY KEAJ-1 89,28 KANKAANPÄÄ 24.1.2004 KRUSBERG MAURI KLY KEAJ-1 98,00 KOKEMÄKI 14.12.2003 RANTANEN REIJO KLY KEAJ-1 86,25 KOKEMÄKI 13.12.2003 RANTANEN REIJO KPY KEAJ-2 71,00 PARKANO 29.11.2003 HEIKOLA TEUVO KPY KEAJ-2 60,25 MALAX 23.11.2003 VIKLUND JOHAN KLY KEAJ-1 97,50 KANKAANPÄÄ 25.1.2003 PUKKILA TAPANI KLY KEAJ-1 80,16 KANNUS 15.12.2002 HEIKOLA TEUVO KLY KEAJ-1 83,32 KANNUS 14.12.2002 HEIKOLA TEUVO KLY KEAJ-0 46,75 PÖRTOM 1.12.2002 KORPELA PERTTI KLY KEAJ-1 92,00 KRUUNUPYY 24.11.2002 SÖDERGÅRD LARS-GÖRAN KEAJ AVO0 20,50 OUTOKUMPU 16.12.2001 VIERULA TAPIO KEAJ AVO0 12,00 OUTOKUMPU 15.12.2001 VIERULA TAPIO KEAJ AVO1 94,00 SEINÄJOKI 1.12.2001 KUITUNEN ANTERO KEAJ AVO1 94,00 MALAX 25.11.2001 SMEDS INGMAR KEAJ AVO0 20,00 LAPUA 13.1.2001 KIVINIEMI SEPPO KEAJ AVO1 94,00 KRUUNUPYY 30.12.2000 KUHLBACKA BÖRJE KEAJ AVO0 32,00 NÄRPIÖ 26.11.2000 SÖDERGÅRD LARS-GÖRAN
Publicerat December 12, 200520 yr Nej det stämmer det var jag som hade blandat till det angående Rävkilpa. Minnet är kort men intensivt.Angående provresultaten måste jag säga att de var imponerande. Det blir till att läsa stamtavlor och provresultat fram till våren. Finns det någon bra sida med finska hundar?
Publicerat December 13, 200520 yr Nej det stämmer det var jag som hade blandat till det angående Rävkilpa. Minnet är kort men intensivt.Angående provresultaten måste jag säga att de var imponerande. Det blir till att läsa stamtavlor och provresultat fram till våren. Finns det någon bra sida med finska hundar? http://www.ajokoirajarjesto.fi/ ...är en sida som bara har finnstövare.Där kommer också dom planerade valparna fram.(alla jaktchampioner på räv har benämningen Kxx framför sitt namn tex. Kxx Pomo) det finns nog en ännu bättre sida... om man vill se just på någon viss hund...tex.hur det gått på prov och utställning...densidan heter...http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx