Publicerat Augusti 21, 200916 yr Ni får hålla tilgodo med lite bilder så får jag återkomma frammåt eftermidddagen..
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Författare Va alltså på andjakt på Öland i morse. Sköt lite ankor o tiken apporterade bra.. Förutom att hon knallapporterar, jagade harar o hade väldigt kul.. Får väl skylla på att de blåste friskt så hon hörde mig nog inte hela tiden… 2-3 änder hade vi ju aldrig hittat utan hund, därav tänkte jag att den delen kunde ju passa här i eftersöksarean. Vid 5.30 ringer mobilen o de va visst en gris påkörd, de ville ha lite hjälp men jag avböjde o rekommenderade annan kille som spårade rätt på grisen som låg död. Jag har ju en 10 mil hem eller nått. 07.04 ringer det igen o det är en kille som ringer från Danmark. Han hade kompisar som jagade sydväst om där jag huserar. Hjälpte dem med en gris för nått år sen. Kände att jag inte kunde bryta andjakten då men va iofs nästan på väg hem. Skickade dem till en polare som fixade den biten. Bocken va visst buksjuten sent igår kväll. Lite strul där för de hade lullat omkring en del på skottplatsen och förmodligen fått vom på skorna o sabbat spåret men det reddes ut av den wachteln. Hur god den bukskjutna bocken är i grytan kan man ju fundera på…. Så ringer mobben igen…. 07.20. En kille jag brukar hjälpa när det skiter sig. Han hade benskjutit en bock vid 06.00. Ringer polaren men korthårsvorthern Gazza, gammal är hon men än kan hon jobbet. Min Wachtel Alice hade ju varit igång sen 03.30 o donat… Kan va bra o ha en utvilad hund på benskjutet. Satte Alice på spåret, hittade rörben längs löpan. Chrille med Gazza gick 15m bakom ihop med skytten, bägge utan vapen. Jag hade ”tjugan” i näven. Spårandet gick bra o vi kom av hygget o in i ett kärr. 50 m in så far bocken upp 1 m till vänster om mig, svingar med o bocken sticker rakt bakåt mot Chrille, hund o skytt, jag ser dem inte då men vet att de är bakom de där buskarna i mina spår. Går ju lixom inte skjuta då… Efter 15 m så vinklar bocken 90 grader ut från killarna o precis när den ska försvinna ur synhåll för mig så sveper jag ifatt med pangen o släpper en tjuga 3:or. Ser inte om det tar men då släpper chrille Gazza som har bocken direkt i strupen. Alice är framme i spårlinan o får lugga lite också. Jag är ju där också o stack bocken tvärt. Enl Chrille så gick bocken omkull i smällen men levde men kom ju ingenstans för då va Gazza o sen Alice på plats. Den bocken gick ca 150 m från skottplats. Sköt att allt flöt på så bra på alla håll för en gång skull.