Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pejlens halsband

Featured Replies

Publicerat

Hej

Det närmar sig årets första släpp och första med Garmin Astro pejlen.

Hur tight sätter ni åt halsbandet på hunden? Vill ju inte riskera att han fastnar någonstans

och blir hängande/fast.

Halsbandet är rejält för långt i dag, hur har ni löst det, bara att kapa och värna till ändarna eller har ni nått smart sätt att stoppa undan tampen?

Publicerat

jag brukar dra åt halsbandet rätt spännt, men mottot är dock så att man utan problem får fingren under mellan halsbandet och nacken.

Publicerat

Jag har inte beställt astron ännu. Men har funderat på detta redan.

Har resonerat som så. Vet ej om det är bra. Men det är en tyskterrier.

Att jag inte vill ha det så spänt att hon inte får pejlen av sig om hon behöver backa bort från någon ev kvist hon fastnat i. Hon ska under alla omständigheter komma lös. Att hon inte går o hänger sig i skogen.

Å andra sidan kan jag tänka mig att risken är större för att hon ska fastna nånstans om man har det för löst spänt. + att den kanske börjar trilla av om man inte har den tillräckligt spänd..

Frågan är ju då. Ska man ha den spänd. Så att kvistarna(eller vad det måhända kan vara) får svårare att tränga in mellan halsbandet o halsen, MEN om det händer så blir det lika svårt för henne att komma loss.

Eller ska man ha det så löst så att det med våld lossnar?

Publicerat

Har ni någonsin hört talas om en hund som fastnat i pejlhalsbandet?Inte jag.

Dra åt halsbandet så att du rymmer några fingrar emellan...å jaga sen som tusan....

Publicerat

Får väl köra på det då :D

Publicerat

Om det är halsbandet du är rädd om lär du ju hitta det... :D

Publicerat
Får väl köra på det då :D

samt att du vet ju exakt var hunden är...bara traska dit och se va den håller på med :D

Publicerat

Som sagt fingrar imellan halsband & nacke, klipp av & bränn .

Tyvärr så har halsbandet lite tendens att flisa trots att det är bränt (Flätningen) .

Under de kanske femton år jag jagat med olika pejlar så har ingen hund fasnat inte ens när de har dykt i gryt.

Lasse

Publicerat
Som sagt fingrar imellan halsband & nacke, klipp av & bränn .

Tyvärr så har halsbandet lite tendens att flisa trots att det är bränt (Flätningen) .

Under de kanske femton år jag jagat med olika pejlar så har ingen hund fasnat inte ens när de har dykt i gryt.

Lasse

Skönt o betryggande att höra! Man e ju lite rädd om hunden att den inte går o stjälper nånstans pga att man som dumhuvud satt fast ett halsband felaktigt :D

Publicerat

Förlåt om jag kapar tråden lite...

Behöver man ha ett extra halsband till hunden eller går det bra att koppla i pejlhalsbandet.

Publicerat
Förlåt om jag kapar tråden lite...

Behöver man ha ett extra halsband till hunden eller går det bra att koppla i pejlhalsbandet.

Eftersom Astron har elektronik som går inne i halsbandet bör du inte använda det som koppel då risken är att du sliter av nån kabel...

Ett tips som alla kan fundera på. Varför inte köra med väst?? hunden syns brutalt bra med väst!! Har än inte sett några nackdelar med att använda väst.. Framförallt om hunden far ut på väg etc är det en extra livfrsäkring... Det finns en väst som är framtagen för DC30 halsbandet utan att man behöver montera isär halsbandet.. Smidig väst som Kusinen köpte å monterade sin Tracker G400i.. Lite ombyggd dock för att få pejlenheten att sitta kvar :P

www.jaktvision.se

Då slipper man fundera på hur hårt halsbandet ska sitta! :DB)

Publicerat

Kan bara säga att min hund slet sig från löplinan på stugan och fastnade med halsbandet i en kvist där hon snurrade fast sig själv så att hon inte fick luft, nån minut till och det hade varit kört för henne, kunde inte ens skälla för det satt så hårt virat runt halsen, funderat på en pejl men har börjat bli skeptisk över detta. Så nog händer det att dom fastnar i halsbanden

Publicerat
Kan bara säga att min hund slet sig från löplinan på stugan och fastnade med halsbandet i en kvist där hon snurrade fast sig själv så att hon inte fick luft, nån minut till och det hade varit kört för henne, kunde inte ens skälla för det satt så hårt virat runt halsen, funderat på en pejl men har börjat bli skeptisk över detta. Så nog händer det att dom fastnar i halsbanden

Då är västen en mycket bra alternativ