Publicerat Augusti 22, 200917 yr Skjöt en gås nyss. Temperaturen pendlar mellan 18-10 på dan och ner mot några grader på kvällen. Hur länge ska jag hänga den tycker ni? Visst tar man inte ut den innan man hänger den
Publicerat Augusti 22, 200917 yr Visst tar man inte ut den innan man hänger den WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT. såklart man tar ut och plockar dom innan man hänger dom!? vem vill äta en gås som har blivit buksjuten med hela tarman utömd i buken and stuff...
Publicerat Augusti 22, 200917 yr WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT.såklart man tar ut och plockar dom innan man hänger dom!? vem vill äta en gås som har blivit buksjuten med hela tarman utömd i buken and stuff... +1! Har inte gjort såhär ännu men gäss börjar lukta pyton efter 1 dag om man hänger dom utan att "reda upp" dom först.. riktigt svinigt börjar de lukta!
Publicerat Augusti 22, 200917 yr Författare nja, ja sköj den i halsen. Har fått råd att inte ta ur den, man ska visst göra likadant med sjöfågel men vad vet ja- Ska bara ta böst å ben sen
Publicerat Augusti 22, 200917 yr Författare Tja det är ju skyddsjakt men annars börjar den 21 Aug här Kolla jakttiderna på www.jagareforbundet.se Men hela norrbotten är det 21 aug. Speciella regler vid gränsälvsområdet där e de 20 aug 11:00
Publicerat Augusti 22, 200917 yr men nog var det väl för---at nu måste jag ju ut å kolla gås här i älvsbyn oxo,börjar juh 21 här å
Publicerat Augusti 22, 200917 yr Skjöt en gås nyss.Temperaturen pendlar mellan 18-10 på dan och ner mot några grader på kvällen. Hur länge ska jag hänga den tycker ni? Visst tar man inte ut den innan man hänger den är den inte skjuten i buken så kan den hänga ett bra tag - upp emot en vecka. Dock är +8 en kritisk gräns för bakterier - de börjar växa då. Kan du hålla den under +6 så kan den hänga länge, annars bara en dag ca, innan det kan bli risk för matförgiftning...
Publicerat Augusti 22, 200917 yr nja, ja sköj den i halsen.Har fått råd att inte ta ur den, man ska visst göra likadant med sjöfågel men vad vet ja- Ska bara ta böst å ben sen tar du bara bröst och ben så skär bort dom på plats! onödigt att ta med hela fågeln<(fåglarna) hem =)
Publicerat Augusti 23, 200917 yr tar du bara bröst och ben så skär bort dom på plats! onödigt att ta med hela fågeln<(fåglarna) hem =) Det är korrekt! Kylskåpsförvaring av köttet innan frysning motsvarar ju en hängning, framför allt när det gäller småvilt. Gör som radium.
Publicerat Augusti 23, 200917 yr Författare Okey Alltså, plocka bröst, ben å sen kylmöra den Tack för tipsen, fågeln har hängt till idagg, hoppas den inte är förstörd då
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Inga problem med att hänga dem ourtagna, har hängt otaliga gäss hela utan problem, dock kallare än 13grader. Att möra i kylskåp blir inte lika bra, gjorde det i början av min jägarbana, nu jag gör bara det med dykänder vars fett annars sprider mindre goda smaker (i mitt smaksinne iaf.)