Publicerat Augusti 22, 200916 yr Kan man lita på Norma ballistics Calculator? Har idag skjutit i kronograf och tänkte testa deras program där man definerar en egen kula. Man matar in ballistic koefficient, vikt och utgångshastighet och får fram en kulbana. Vindriktning och hastighet behöver vi inte blanda in. Har inte skjutit på 200m på bana än men det kommer, får man samma resultat med Normas program? Mvh Bonzo
Publicerat Augusti 22, 200916 yr Du kommer att vara otroligt nära. Men det är som med allt, skit in, skit ut så det går att misslyckas. /Chris
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Jag har inte så stor erfarenhet av Normas program eftersom jag använder andra mjukvaror men jag förutsätter att du också måste mata in kikarens höjd ?? Henrik
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Det kommer att stämma på ett ungefär och så pass bra att du får en bra uppfattning om din laddnings kulbana. Anledningen till att det inte kommer stämma perfekt är att (som med de flesta ballistikprogram) de tar inte hänsyn till de variabler som har marginell betydelse. Till exempel höjd över havet, lufttryck och temperatur.