Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.22 kikare

Featured Replies

Publicerat

Har köpt en ny Anschutz 1416. Tog en "gammal" kikare med fästen och monterade. Kikaren har suttit på en annan 22:a och har fungerat ok.

Nu till det lite lustiga. När jag sköt in bössan var jag tvungen att justerade upp kikaren på max och ändå satt skotten ca 30 cm lågt på 40 meter(men rätt i sida).

Har bytt plats på klackar och ringar utan effekt.

Vad är felet/vad göra?

Lite provisoriskt lade jag lite eltejp i bakre ringen för att få upp skotten. Då sitter skotten (cci standard) 2 cm högt på ca 40m och ca 3 cm lågt på ca 60m. Provade även cci stinger och dom sitter ca 12cm högt på 100m

Publicerat

lådan är snedd ? ;) skaffa justrerbara ringar/fötter : ) ?

Publicerat
  • Författare

Lådan sned? Hur menar du då? Fabrikationsfel på bössan?

Publicerat

Jag skulle tippa att bössan som ditt kikarmontage satt på innan du skiftade till Anschutzen har en annan lådprofil, prova att shimsa med ölburksplåt under bakre basen (fästet), du kan ju för all del beställa en ny tjockare bas om du är en nogsam typ ;)

Raggarö

Publicerat
  • Författare
Jag skulle tippa att bössan som ditt kikarmontage satt på innan du skiftade till Anschutzen har en annan lådprofil, prova att shimsa med ölburksplåt under bakre basen (fästet), du kan ju för all del beställa en ny tjockare bas om du är en nogsam typ :ph34r:

Raggarö

Jag har inte satt mig in helt vad det gäller kikare och fästen....

Men jag antar att båda fästena har samma höjd, då träffpunkten inte ändrades när jag skiftade plats på fästena.

Ska inte fäst skårorna på ett välgjort vapen hålla hålla samma höjd i förhållande till pipan?!? Eller ska man behöva acceptera en viss nivå skillnad!?

Publicerat
Jag har inte satt mig in helt vad det gäller kikare och fästen....

Men jag antar att båda fästena har samma höjd, då träffpunkten inte ändrades när jag skiftade plats på fästena.

Ska inte fäst skårorna på ett välgjort vapen hålla hålla samma höjd i förhållande till pipan?!? Eller ska man behöva acceptera en viss nivå skillnad!?

Välkommen in i kikarförvirringens glada värld, det finns ingen standard som styr <_<

Om du lägger gamla och nya bössan bredvid varandra och jämför lådprofilen där fästena sitter så skiljer det förmodligen något lite mellan vapnen. Den lilla skillnaden räcker och blir över.

Antingen provar du med ölburksplåt (lite stadigare än den tejp du redan använt) eller så tar du reda på vilken bas/ring du har och byter den bakre. Ditt antagande om att dina båda fästen har samma höjd låter troligt.

Raggarö

Publicerat
  • Författare
Välkommen in i kikarförvirringens glada värld, det finns ingen standard som styr :rolleyes:

Om du lägger gamla och nya bössan bredvid varandra och jämför lådprofilen där fästena sitter så skiljer det förmodligen något lite mellan vapnen. Den lilla skillnaden räcker och blir över.

Antingen provar du med ölburksplåt (lite stadigare än den tejp du redan använt) eller så tar du reda på vilken bas/ring du har och byter den bakre. Ditt antagande om att dina båda fästen har samma höjd låter troligt.

Raggarö

Att shimsa känns inte helt rätt... Blir det inte konstiga spänningar i kikaren?

Båda spåren för kikarfästet sitter på lådan, och det är samma tjocklek på båda ställena. Gamla bössan finns inte kvar....

Frågan är om pipan sitter rätt i lådan!? Den kanske "lutar" ner åt en aning. Frågan är om man måste acceptera det eller lämna in Anschutzen och reklamera?

Hittade några ringar på barnens luftgevär där det satt en BSA .22 kikare. Tog dom ringarna och behöver inte shimsa dom för att träffa på 50m. Dock ligger justeringen på kikaren väldigt högt, så det finns inte så mycket kvar att justera upp träffpunkten.

Publicerat

Inte billigt men Burris Signature ringar med offsetringar. Då kan du ha i 0.02" ringarna vända åt var sitt håll. Du kan då få 1mm lutning mellan ringarna.

Men jag är mycket frågande till orsaken till problemet från början. Finns det något annat problem så måste det lösas.

Vi pratar ju inte något sneborrat kinajunk till bössa. Har du kollat så att kröningen inte fått sig någon smäll? Har stocken krökt sig så att den böjer upp pipan så in i h-e.

Jag har sett problemet då folk inte fått fästet rätt i laxspåret. Det verkar omöjligt men jag har sett det flera gånger och själv lyckats sätta ett one pice mount snett.

Publicerat
  • Författare
Inte billigt men Burris Signature ringar med offsetringar. Då kan du ha i 0.02" ringarna vända åt var sitt håll. Du kan då få 1mm lutning mellan ringarna.

Men jag är mycket frågande till orsaken till problemet från början. Finns det något annat problem så måste det lösas.

Vi pratar ju inte något sneborrat kinajunk till bössa. Har du kollat så att kröningen inte fått sig någon smäll? Har stocken krökt sig så att den böjer upp pipan så in i h-e.

Jag har sett problemet då folk inte fått fästet rätt i laxspåret. Det verkar omöjligt men jag har sett det flera gånger och själv lyckats sätta ett one pice mount snett.

Bössan är helt ny..... Har inte sett att någonting som tyder på skador. Pipan är helt friliggande från framstocken.

Har skjutit med cci standard och remington standard patroner.

Dock har jag provat cci stinger och idag på 50m slog stingern ca 20cm högre.

Hade lös fästena en par gånger utan att träffläget ändrade sig... Någon gång borde det ha blivit rätt monterat!(ringar och basar i ett stycke). Monterat ringarna på kikaren sen på geväret. Men även monterat fast ringarna först och sedan kikaren.

Men med luftgevärs ringarna funkar det någorlunda. Tror dock inte att det går att sjuta in mitt i på 80m och längre men det lär kanske inte behövas.