Publicerat Augusti 23, 200916 yr Hur gör ni, eller hur bör man göra med skogsfågel som man skjutit? Hur länge ska man hänga dem (urtagna)? Känns lite knepigt med förvaring när man ligger ute i skogen 3-4 dygn och det pendlar mellan 10-20 grader på dagarna..! Kom med tips! Mvh/ C
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Hur gör ni, eller hur bör man göra med skogsfågel som man skjutit? Hur länge ska man hänga dem (urtagna)? Känns lite knepigt med förvaring när man ligger ute i skogen 3-4 dygn och det pendlar mellan 10-20 grader på dagarna..! Kom med tips! Mvh/ C skaffa en frysbox som går på diesel/el?
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Författare skaffa en frysbox som går på diesel/el? Eller ändå bättre............man skjuter inte nå´n pippi..
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Kort sagt, så funkar det inte att skjuta fågel, hänga ute i skogen under 3-4 dgar i så pass varmväder.
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Det är att söka det svalaste ställe du kan hitta och viktigt med viltsäck som inte ligger emot någonstans så flugorna kan komma åt då funkar det med 3-4 dagar även på premiären ska man vara längre är det bara att börja äta
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Det är att söka det svalaste ställe du kan hitta och viktigt med viltsäck som inte ligger emot någonstans så flugorna kan komma åt då funkar det med 3-4 dagar även på premiären ska man vara längre är det bara att börja äta håller med! se bara till att ha rena händer, gärna plasthandskar. många fågeljägare slarvar med detta (inta alla), lika viktigt med allt vilt som man ska äta!
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Om man skall hänga fågeln sådär pass varmt/oskyddat, bör man ta ur före hängning eller ej?
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Som jag "hört": Om du tar ur fågeln får bakterier snabbare fäste närmre köttet!!! Låter sunt i mina öron o jag har aldrig blivit sjuk av att ej ta ur dem. De har sjukt bra förmåga att hålla temp. Tog ut en av mina första tjädrar att tina upp o de tog flera dagar pga att den ej var urtagen. Lessna på slutet o tog upp skinnet o efter ett par timmar var den tinad. Jäsiken va förvånad ja ble men samtidigt kände man sig rätt dum. Betänk hur de lever. Tror att de kan skydda temperaturväxlingarna rätt bra även om de e döda bara de inte e urtagna. MEN de e bara spekulationer från en trött o extremt jaktsugen jimbolo. Hunden nöp nästan en katt på stånd precis. O då e han värsta kattvännen! Så de e fler än jag som e jaktsugen
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Om man skall hänga fågeln sådär pass varmt/oskyddat, bör man ta ur före hängning eller ej? jag tar då alltid ur fågeln direkt. + att hunden får en gobit ex hjärtat
Publicerat Augusti 24, 200916 yr jag tar då alltid ur fågeln direkt. + att hunden får en gobit ex hjärtat Varför? Nyfiken på alla olika tillvaratagningar för att köttet ska bli av absolut högsta kvalliteè.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Varför?Nyfiken på alla olika tillvaratagningar för att köttet ska bli av absolut högsta kvalliteè. det är väl mest en vana, + att man får ev dynga om skottet tagit lite dåligt. på vinter får det vänta tills ja kommit hem, har även hängt nån tjädertupp hel och det gick åxå bra
Publicerat November 13, 200916 yr Eller ändå bättre............man skjuter inte nå´n pippi.. Claes Karlsson ??
Publicerat November 13, 200916 yr Jag tar aldrig ur en fågel innan hängning om den inte har perforerad buk av något hagel. Inga snittytor = inget för flugor och dylikt att angripa! Man skall försöka att sikta på 40 dygnsgrader men är det på tok för varmt så finns det bara ett alternativ om man befinner sig ute i skogen... Ta ur fågeln direkt, tillaga den och ät upp den på plats.