Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snäva gränser för handladdaren i fortsättningen om det går igenom

Featured Replies

Publicerat

vad är det för skillnad om en skytt/jägare har 30 skott hemma,300,3000 eller 30 tusen ?? samma sak vad gör en människa med 8 vapen hemma "mer farligare" än en människa med 3 ?

helt idiotiskt med sånahär förbud!

Publicerat

Jag tror visserligen förbuden inte sätts för att den licensberättigade individen skall bli begränsad utan för att det inte skall bli så stora mängder av de olika formerna av vapen eller krut tillgängligt vid inbrott. För vi vet att det spelar nästan ingen roll vad man har för skåp, är det proffs i farten kommer de in ändå!

Publicerat

Det hela handlar nog mer om vad som kan komma att hända vid en brand, än vad som kan hända vid ett inbrott.

Det här har ju varit på tapeten länge nu, och det är Räddningtjänsten som oroar sig över stora mängder med explosiva varor i hemmen vid en ev brand.

Publicerat

men krut är ju inte speciellt explosivt om det inte förvaras "fritt"

brukar tutta på överblivet krut (ex om jag knackar ut kulorna)

men brinner bra gör det =)

Andreas

Publicerat

Tester är ju gjorda med krut i vapenskåp och det BLIR explosion. Vad är skillnaden mot att ha en skoter i garaget med 40 liter bensin i tanken och kanske en p12 gasol mot att ha 8-10 kg krut? Båda brinner ordentligt i öppet utrymme men krutet bensinen och gasolen blir explosiva vid rätt blandning eller om man innesluter krutet i ett tätt utrymme. Går man till andra länder så är det totalförbjudet att låsa in krut i vapenskåp. Stöldrisken är minimal. Tror inte att våra kriminella element börjar med att handladda skott innan man begår brott. Det finns uppenbarligen enklare sätt att komma åt vapen och ammunition till dessa. Vi har inte rätt krut till pansarskott heller. Det här är ytterligare ett sätt för antijaktlobbyn att inskränka våra intressen. Det är samma som med flyget. Jag förundrades över att det var så stora pådrag över nagelfilar och småkrafs när man kunde ta med sig en liter 50% sprit i kabinen i GLASflaska. Hade någon idiot krossat flaskan mot stolen och tänt eld på spriten så hade det varit godbye. Kvarvarande glas hade man kunnat använda som skär och stickvapen. Nu förbjuder ju en del religioner användande av destillerade drycker men ändamålet helgar också medlen. Säger bara ett ord; Byråkrater! :rolleyes:

Publicerat

Jo, det är klart att det är en konspiratorisk myndighet som ligger bakom. :lol:

Publicerat
Tester är ju gjorda med krut i vapenskåp och det BLIR explosion. Vad är skillnaden mot att ha en skoter i garaget med 40 liter bensin i tanken och kanske en p12 gasol mot att ha 8-10 kg krut? Båda brinner ordentligt i öppet utrymme men krutet bensinen och gasolen blir explosiva vid rätt blandning eller om man innesluter krutet i ett tätt utrymme. Går man till andra länder så är det totalförbjudet att låsa in krut i vapenskåp. Stöldrisken är minimal. Tror inte att våra kriminella element börjar med att handladda skott innan man begår brott. Det finns uppenbarligen enklare sätt att komma åt vapen och ammunition till dessa. Vi har inte rätt krut till pansarskott heller. Det här är ytterligare ett sätt för antijaktlobbyn att inskränka våra intressen. Det är samma som med flyget. Jag förundrades över att det var så stora pådrag över nagelfilar och småkrafs när man kunde ta med sig en liter 50% sprit i kabinen i GLASflaska. Hade någon idiot krossat flaskan mot stolen och tänt eld på spriten så hade det varit godbye. Kvarvarande glas hade man kunnat använda som skär och stickvapen. Nu förbjuder ju en del religioner användande av destillerade drycker men ändamålet helgar också medlen. Säger bara ett ord; Byråkrater! -_-

precis min åsikt, enda anledningen att låsa in krut är för att inte ungarna ska komma åt det

Andreas

Publicerat

Bensintankar exploderar inte om fordonet börjar brinna.

Massor av krut (okänd mängd) i ett plåtskåp är ingen höjdare för den brandman som skall in i ett brinnande hus och leta människor.

Publicerat

Massor av krut (okänd mängd) i ett plåtskåp är ingen höjdare för den brandman som skall in i ett brinnande hus och leta människor.

Nej men om det är rätt förhållanden och ångor så smäller det. Gasolen har ett snävare område för att explodera men rätt förhållande där så smäller det också. Jag skulle inte vilja gå in i ett slutet utrymme som briner oavsett om det är bensin, gasol, torrt brandfarligt damm eller krut därinne. Men varför angriper man så kategoriskt allt som har med jakt och skytte att göra? 4-8kg gevärskrut eller en 20l plastdunk full med bensin, vad blir skillnaden om det tar eld?

Publicerat
4-8kg gevärskrut eller en 20l plastdunk full med bensin, vad blir skillnaden om det tar eld?

och vilken har större sanolikhet att finnas i ett hus/garage?

Publicerat

Exakt, så varför ska det förvaras i vapenskåp? Bara låsa in det i en garderob elelr dylikt så att barn, besökare osv inte kommer åt det gällde väl förr och förefaller mest lämpligt samt tar bort explosionsrisken.

Finns väl ingen anledning att ha det i vapenskåp, en tjuv kan ju lika gärna gå och köpa det i en jaktbutik. Krävs ingen licens för att handla krut så särskilt åtråvärt kan det ju inte vara.

Publicerat
Exakt, så varför ska det förvaras i vapenskåp? Bara låsa in det i en garderob elelr dylikt så att barn, besökare osv inte kommer åt det gällde väl förr och förefaller mest lämpligt samt tar bort explosionsrisken.

Finns väl ingen anledning att ha det i vapenskåp, en tjuv kan ju lika gärna gå och köpa det i en jaktbutik. Krävs ingen licens för att handla krut så särskilt åtråvärt kan det ju inte vara.

och ingen license for ammo vad jag förstått heller ? handlat 6 gånger ammo i sverige, 1 fråga license efter att jag påpeka om dom kollar.

Publicerat

Visst har du en poäng där, jag har ett vanligt tunt plåtskåp som mitt krut står i, inget lås då jag inte har några små barn hemma längre.

Ser det inte som något som måste förvaras bakom lås för stöldrisken precis.

Radium: Jo det är krav på att inneha licens för ett vapen i samma kaliber som de patroner som man innehar eller vill köpa.

Att handlaren är antingen okunnig eller slarvar med att kolla upp din licens, är ju inte lagens fel precis.