Publicerat Augusti 24, 200916 yr Lovade en kompis att kolla... Hur får man t.ex bort kolven på en CG 4000 för en GRUNDLIG rengöring av hela mekanismen? Går det att få tag på t.ex en sprängskiss eller liknande? Vapnet tycks vid nå't tillfälle ha "smorts" med något som mer liknar s - i - r - a - p då bl.a säkringen är väldig S - E - G och nästan kräver tvåhandsmanövrering om det inte är frysgrader ute, då den är totalt omöjlig tydligen (åh vad glad jag är för min gamla m98 med flaggsäkring å allt...).
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Lovade en kompis att kolla... Hur får man t.ex bort kolven på en CG 4000 för en GRUNDLIG rengöring av hela mekanismen? Går det att få tag på t.ex en sprängskiss eller liknande?Vapnet tycks vid nå't tillfälle ha "smorts" med något som mer liknar s - i - r - a - p då bl.a säkringen är väldig S - E - G och nästan kräver tvåhandsmanövrering om det inte är frysgrader ute, då den är totalt omöjlig tydligen (åh vad glad jag är för min gamla m98 med flaggsäkring å allt...). Kolven o framstocken lossas med en medföljande insexstång vari man sätter en annan medföljande insexnyckel. Kolven lossas genom att man för in stången i ett hål i bakkappan, hittar insexskruv och lossar som vilken skruv som helst. I framkanten på framstocken är det ett fäste till vapenremmen som är demonterbart, ta av det. Nu kommer det fram ett hål där du sticker in stången och letar upp ännu en insexskruv som du lossar. Dra gärna "loss" kolven/framstocken från mekanismen efterhand för skruven sitter i ett metallbleck som är infräst i träet och det är onödigt att belasta träet i onödan. Kolvar/framstockar som aldrig tagits av kan sitta rejält. Avtryckarmekanismen kan även lossas som en enhet underifrån med ett par skruvar vill jag minnas och då sliper du ta loss kolv o framstock.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Författare Kolven o framstocken lossas med en medföljande insexstång vari man sätter en annan medföljande insexnyckel. Kolven lossas genom att man för in stången i ett hål i bakkappan, hittar insexskruv och lossar som vilken skruv som helst. I framkanten på framstocken är det ett fäste till vapenremmen som är demonterbart, ta av det. Nu kommer det fram ett hål där du sticker in stången och letar upp ännu en insexskruv som du lossar. Dra gärna "loss" kolven/framstocken från mekanismen efterhand för skruven sitter i ett metallbleck som är infräst i träet och det är onödigt att belasta träet i onödan. Kolvar/framstockar som aldrig tagits av kan sitta rejält. Avtryckarmekanismen kan även lossas som en enhet underifrån med ett par skruvar vill jag minnas och då sliper du ta loss kolv o framstock. Kanon, tack för info - meddelar min kompis genast! Mottager ändå fler tips i ärendet, tack.