Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Surströmming och kräftor

Featured Replies

Publicerat

Hade en livlig diskussion med en jaktbekant på en kräftskiva förra helgen då vi bl.a. diskuterade om man kunde använda de överblivna kräftskalen till att locka räv på åtel och efter ett tag kom vi fram till att även surströmming skulle kunna vara ett alternativ. Ja när man ätit några klor med tillhörande snappsar så får man ju sina snilleblixtrar...

Vi har mao inte testat detta men finns det någon som gjort det och vad blev isåfall resultatet?

Publicerat

I korthet så här,

Surströmming ja,

den påtagliga doften meddelar att här finns mat och lockar den nyfikna räven från långa håll, om de äter den, tja om de är hungriga,

kräftskal, nja,

men det verkar vara lockande för vildsvinen, jag la ut skalen efter en hink med kräftor för två veckor sen och de är numera borta.

Jag tror att vakjägaren har rätt i det han skriver att räven inte är så intresserad av "ruttet" så länge han har gått om mat läs sork/möss så det är först under vinterhalvåret som det är aktuellt med doftlock.

/Chris

Publicerat

Å lägg det inte där dina hundar är!

/Micke, som igår fick skrubba sina jyckar ordentligt då någon idiot lämnat surströmmingar i parken!

Publicerat
Hade en livlig diskussion med en jaktbekant på en kräftskiva förra helgen då vi bl.a. diskuterade om man kunde använda de överblivna kräftskalen till att locka räv på åtel och efter ett tag kom vi fram till att även surströmming skulle kunna vara ett alternativ. Ja när man ätit några klor med tillhörande snappsar så får man ju sina snilleblixtrar...

Vi har mao inte testat detta men finns det någon som gjort det och vad blev isåfall resultatet?

Sparar alla skal (som jag själv inte använder till skaldjursfond) i frysen och preparerar ihåliga stubbar på mitt grishygge med dem. Riggar jag stubbarna på förmiddagen kan jag vara nästan säker på att det lockar fram antingen gris eller räv till hygget på kvällen. Surströmmingsspadet brukar jag blanda med lite vatten och frysa in och det funkar kanon till i vart fall räv vad jag har märkt.

Publicerat

Jag testade med surströmmingsspad i england på räv, och nog fungerade det allt. Dock var detta inte tillåtet så jag provade det bara en gång men nyfikna vart de i alla fall!

(frugan skulle importera detta oätbara trams och bjuda våra grannar på... men efter lite hemgjord akvavit så åt även engelsmännen lite surströmming... :rolleyes: )

Publicerat
Jag testade med surströmmingsspad i england på räv, och nog fungerade det allt. Dock var detta inte tillåtet så jag provade det bara en gång men nyfikna vart de i alla fall!

(frugan skulle importera detta oätbara trams och bjuda våra grannar på... men efter lite hemgjord akvavit så åt även engelsmännen lite surströmming... :D )

Oätbara trams... Är du säker på att det är surströmming du tänker på? :rolleyes:

Denna Gudabenådade fisk är allt annat än trams!

Provade att bjuda några skottska gäster på delikatessen men de vägrade t.o.m efter (iofs) bolagsköpt OP att ens sitta med vid bordet.

Publicerat
Oätbara trams... Är du säker på att det är surströmming du tänker på? ^_^

Denna Gudabenådade fisk är allt annat än trams!

Provade att bjuda några skottska gäster på delikatessen men de vägrade t.o.m efter (iofs) bolagsköpt OP att ens sitta med vid bordet.

Fjollor... ;)

Annars kan nog surströmmingsspad vara en snilleblixt till rävåteln.

Publicerat

Jag bjöd britter på hemlagad Bäsk,

tror ni inte att de grinade illa, ^_^

därefter tyckte de att jag behövde bli mer len i truten, en snaps nypressad virgin olivolja

de trodde att svensken skulle lägga sig men icke,

det där Isländska rävgiftet med dödskalle på flaskan kom dock att få mig att välja bort den flaskan under vända två.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren och skall nästa gång jag handlar köpa en burk surströmming för att testa senare i vinter när det blivit lite kallare och inte lika lätt att hitta mat samt mindre vittring från växter och annat.

Får väl se hur jag ska göra för att öppna burken utan att lukten sätter sig i kläderna bara. Eller är det något problem ens?

Publicerat

"Får väl se hur jag ska göra för att öppna burken utan att lukten sätter sig i kläderna bara. Eller är det något problem ens?"

O ja, ett tips är att göra det med burken under snön då sprutar det inte upp på dig.

/Chris

• 2 weeks later...
Publicerat
Tackar för svaren och skall nästa gång jag handlar köpa en burk surströmming för att testa senare i vinter när det blivit lite kallare och inte lika lätt att hitta mat samt mindre vittring från växter och annat.

Får väl se hur jag ska göra för att öppna burken utan att lukten sätter sig i kläderna bara. Eller är det något problem ens?

Placera burken (gärna en bit från marken men) på stadigt underlag och öppna den på distans med hjälp av 12an, då är kladd på kläderna inget problem och lukten sprids ganska effektivt...

Publicerat

Även jag tänkte bjuda räven på kräftor. Men de låg i 2 veckor, räven var där och bajjade men smakade aldrig. Vildsvinen promenerar förbi i stort sett varje dag men inte heller de har smakat på dyrgriparna...

Publicerat
Placera burken (gärna en bit från marken men) på stadigt underlag och öppna den på distans med hjälp av 12an, då är kladd på kläderna inget problem och lukten sprids ganska effektivt...

Jag testade med 222:an med explosion som följd : )

/Micke

Publicerat
Jag testade med 222:an med explosion som följd : )

/Micke

Härligt,

Jag var lite orolig för att det bara skulle bli ett litet fint hål om man skjöt med kula på den, men det funkade med 222 alltså?

Fick du skjuta något mer än burken?

Publicerat

Däremot är en burk surströmming med ett litet hål i ett ypperligt sätt att locka kräftor till dina burar.

Publicerat
Däremot är en burk surströmming med ett litet hål i ett ypperligt sätt att locka kräftor till dina burar.

Perfekt, ett vettigt användningsområde till den sura fisken!

Publicerat
Härligt,

Jag var lite orolig för att det bara skulle bli ett litet fint hål om man skjöt med kula på den, men det funkade med 222 alltså?

Fick du skjuta något mer än burken?

Näe, vakade inget där utan det var mer för att locka räv o grävling till konstgrytet

/Micke