Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjursjaktkort

Featured Replies

Publicerat

Jag och några till har funderat på det här med rovdjur, då framförallt räv och björn och hur man kan lösa det där med jaktkort på andra marker och bjuda in gäster. Vi har ett VVO och idag har vi ett beslut på årsstämma att gästjägare inte får skjuta björn, alltså endast de med arrenderad mark får skjuta björn. Problemet uppstår då när vi inte har några bra hundar på björn och vill ta hit folk att jaga.

Jag har tittat lite på Orsa modellen och då borde man kunna få med fler jaktlag i ett större område men det hjälper ju inte oss om björnen finns på vår mark och gästjägaren (med hundarna) inte får jaga på vår mark... De flesta vill ju som bekant skjuta för sina egna hundar... B)

Ett kort likt Orsa modellen är nånting som vi också funderar på och ett grannlag har redan gjort så att angränsande jaktlag får komma in och skjuta björn på deras mot ett rovdjurskort bara jakten började på deras mark och de fått tillåtelse efter kontakt med jaktchefen. Dock endast INNAN älgjakten.

Sen irriterar det mig att de som är mest negativa inte ens ids/törs komma med och jaga då vi sätter upp en björnjakt... :P men så är det väl lite överallt med avundsjukan!

Det jag undrar är om en sådan punkt är giltig? Och visst går det att göra ett "rovdjurs dagskort" som innefattar alla rovdjur? Och behövs det ett stämmobeslut på sånna ändringar?

Publicerat

För att göra en lång historia kort så är det väldigt svårt att få till en modell som fungerar helt enligt regelverket. Jag har sett Orsa-modellen och läst reglerna och de stämmer inte med regelverket enligt mig.

För att ett VVO skall låta gästjägare få jaga så skall för det första beslut fattas om det på stämman. Vill man inte ha gästjägare så är det bara att finna sig i majoritetens beslut.

Publicerat
  • Författare
För att göra en lång historia kort så är det väldigt svårt att få till en modell som fungerar helt enligt regelverket. Jag har sett Orsa-modellen och läst reglerna och de stämmer inte med regelverket enligt mig.

För att ett VVO skall låta gästjägare få jaga så skall för det första beslut fattas om det på stämman. Vill man inte ha gästjägare så är det bara att finna sig i majoritetens beslut.

Ok tack för svaret. Det är väl egentligen ingen som tagit upp det på 10 år så punkten går säkert att ändra på men det krävs nog nån slags gräns för antal eller nåt sånt för att få igenom det.

Kan man skriva så att man kan lösa ett gästkort för rovdjur som kostar en viss summa men att maxantalet gästjägare samtidigt inte får överstiga typ 5 st samma dag? Och att om det är gemensamhetsjakt, typ om vi annordnar en björnjakt i jaktlaget och vill ha in hundförare och passare kan maxantalet gästjägare vara bettydligt större om man ska ha ett maxtak i sånna lägen?

Givetvis med beslut taget på årsstämman.

Publicerat

OK i princip, men man kan inte ha "gemensamhetsjakt" på björn. Däremot så får man bedriva "områdesjakt" tillsammans...

Publicerat
  • Författare
OK i princip, men man kan inte ha "gemensamhetsjakt" på björn. Däremot så får man bedriva "områdesjakt" tillsammans...

Ok då vet jag vad jag ska ta upp i motionen. Lika bra skriva å lämna in annars glöms det bort. :D

Publicerat

Den så kallade Orsa modellen grundar sig på att man börjar på sin egen mark och går jakten över på ett annat område så ska man ringa utsedda kontaktpersoner på just den marken för att få tillstånd att gå över gränsen och fortsätta jakten.

Vidare så har alla VVO som är med haft uppe det på sina årsmöten och godkänt det.

Så man kan alltså inte bara rusa in och skjuta björnen utan är tvungen att få det godkänt först.

Men det är ju ett steg i rätt riktning för att kunna bedriva en bra rovdjursjakt.

Publicerat
  • Författare
Den så kallade Orsa modellen grundar sig på att man börjar på sin egen mark och går jakten över på ett annat område så ska man ringa utsedda kontaktpersoner på just den marken för att få tillstånd att gå över gränsen och fortsätta jakten.

Vidare så har alla VVO som är med haft uppe det på sina årsmöten och godkänt det.

Så man kan alltså inte bara rusa in och skjuta björnen utan är tvungen att få det godkänt först.

Men det är ju ett steg i rätt riktning för att kunna bedriva en bra rovdjursjakt.

Jo, det är det helt klart.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.