Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljud dämpare 222

Featured Replies

Publicerat

Hej blev för en månad sedan ägare av en Sako 222rem

och nu ska jag skaffa ljud dämpare till den.Är det någon som har erfarenhet av det till 222:an?

positivt/negativt. Det finns ju flera aktörer inom den här branchen...vilken mod ska man ha?

Mvh/ Christer

Publicerat

En ljuddämpare sänker ljudknallen samtidigt som rekylen dämpas, så vid montage av ljuddämpare på en .222rem så borde rekylen bli nästan obefintlig.

Vet tyvärr inte vilket märke Du skall satsa på, men jag hade valt att googla eller kolla upp vilka tester det finns på ljuddämpare för att sedan utgå ifrån dem.

Hoppas du finner en ljuddämpare som fyller dina behov. Mvh Dunderklumpen

Fyller i borde då jag inte vet.

Redigerad med Dunderklumpen

Publicerat
  • Författare

Okej!

Jag tänkte gå den enkla vägen men jag ska kolla runt lite.

Det finns ju en sort som gör att total längden inte påverkas så mycket

och en som gör bössan avsevärt mycke längre...sen vet jag inte,men pipan är jävligt tunn tycker jag.

vad krävs för grovlek min för montage?

Mvh

Publicerat

Tror inte det finns någon undre gräns för att montera dämpare, men om du ska göra det så fundera lite på om du ska kapa pipan samtidigt, jag gjorde det inte på min 222a och den blev lång inte för att det gör mig något men kan vara bra att ha i åtanke.

Jag har en RCC som jag gillar, snygg, lätt och dämpar helt ok, har iof inget att jämföra med men jag tror inte det skiljer så himla mycket i dämpningen mellan märkena men här kan jag ha tok fel.

När jag köpte min tyckte jag det var lite svårt att göra jämförelser utan man fick helt enkelt gå lite på magkänslan.

/Lasse

Publicerat

Har skjutit med marcus (Här på forumet) 222 och dämpare och jag tyckte det var helgött. sen skjöt han en bock på premiären och då stod jag ca 150 bort och det var inte mycket man hörde inte.

Hans dämpare kommer RCC tror jag

Publicerat
Det finns ju flera aktörer inom den här branchen...vilken mod ska man ha?

Vapentidningen har ju en viss kärlek för tester av dämpare. Kontakta tidningen så kanske du kan köpa loss en kopia av testerna.

/Per

Publicerat

Jag vill nog påstå att min lilla vixen som visserligen är i 6x45 är jämförbar med en 222 rem när det gäller både ljud, rekyl och "monteringsproblem".

Pipan på min bössa är 16mm i mynningen vilket innebär att jag valde en dämpare med M14 gänga (i mitt fall en ATec CMM 6, d v s en frontmonterad dämpare). Vad har du för diameter på din pipa?

För egen del ser jag det inte som ett problem att bössan blir lite längre med påmonterad dämpare men givetvis är detta subjektivt.

Jag har ingen egen erfarenhet av RCC dämparna, jag har faktiskt inte sett några mätvärden för deras dämpningsförmåga heller men det verkar ju onekligen finnas ett antal rätt nöjda användare av dessa. pris och servicenivå verkar också vara riktigt bra.

Det finns en del skrivet i tråden nedan angående ljuddämpare som kanske kan vara av intresse

Ljuddämpare, ett par funderingar

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Nu kommer jag få tiden på jobbet att gå fort idag B)

Mvh

Publicerat
Nu kommer jag få tiden på jobbet att gå fort idag :D

Inte utan att man undrar lite vad du har för jobb, som kan sitta och läsa om sådant skoj på arbetstid ;)

Publicerat
  • Författare

Sitter mest och övervakar en process på en fabrik mellen Uppsala och Östhammar så det blir mycke dö tid

och en hel del kaffe me.

Dessutom ere 5-skift så jag är ledig 2 st 7 dagars prioder på 5 veckor :mellow:

Så det innebär en del jakt :rolleyes:

Mvh

Publicerat

Angående pipkapning så fimpade jag pipan på min till 470 mm ungefär å ligger endå över 900 m/s sträcket med hemkört

Publicerat
  • Författare
Angående pipkapning så fimpade jag pipan på min till 470 mm ungefär å ligger endå över 900 m/s sträcket med hemkört

Ok! Vad har du för bössa då? Vet ej piplängden på min Sako...vet inte ens mod (A1 står det på lådan)

Men den dagen jag har en dämpare i handen får Forsa Bössmakeri ta itu me ev kapning samt gängning.

Och jag laddar ej själv.

Mvh/ Christer

Publicerat

Winchester M70. Tyvärr svårt att visa hur pass smidig den igentligen är, men man kan ju jämföra litegrann med bävern som vägde 18 kilo ungefär

P1060596.jpg

Publicerat

Har en SAK-dämpare på min Vixen 222. Är förmodligen inte den bästa dämparen då den har rätt liten volym men den dämpar helt ok. Största anledningen till att jag skaffade den var att förre ägaren av min Vixen hade kapat pipan, nu var den 50 cm och jättevispig. Balansen är tillbaka i bössan nu med dämparen. 50 cm och under kräver i princip handladdning för att klara klass 2. Med Lapua fabriks 55gr blyspets ligger jag ca 100m/s under den hastighet som står på kartongen, 10m/s över klass 2 gränsen. Handrullat får man ut i det närmaste "normal" fart. Sköt en bock dagen efter premiären och kompisen satt 300m bort, på andra sidan en liten höjd med skog på. Han hörde nätt och jämt knallen när jag sköt trots uppskruvade Sordinlurar.

Publicerat

Hej.

Har en Tikka T3 Varmint i .222 med en Asa Ultra dämpere og er veldig fornöyd. Tikkaen kom färdig gjenget :rolleyes:

Löb og köb.

(minus er at den er lidt tung )

robert

post-2948-1251312582_thumb.jpg

Publicerat

Jag har en Sako Vixen i 222 R som jag låtit montera en Stalon Whisper ljuddämpare på - jag är mycket nöjd med den kombinationen. Knallen är betydligt lägre och näst intill obefintlig rekyl - ofta har man kvar målet i siktet när man fyrar av och ser direkt hur man träffar...

Jag har inte kapat pipan men just den här dämparen bygger inte så mycket framåt...

/Rikard