Publicerat Februari 7, 200521 yr Så var det äntligen dags,en heldag efter fjällripa.Fint väder, hyfsat före men dåligt bete.Fågeltillgången var usel ,tre man såg sammanlagt fyra ripor.I trädgränsen fanns 4-5 dar gamla spår, där några ordentliga flockar dragit fram.Var var då fågeln ? Jo i tallskogen ! Vid hemfärden hittade vi en hel del fjällisar 3-4 km från fjället, långt nere i skogen. Då var vi dock på skoter så jakt var inte att tänka på.Att fjällripan lämnar kalfjället och går ner i björkskog händer ju då och då men att dom går ända ner i storskogen det visste jag inte.Någon som har liknande erfarenheter ?
Publicerat Februari 7, 200521 yr I storskogen ??? Har aldrig hört talas om det tidigare. Hur såg det ut på kalfjället, fanns det några bara fläckar alls eller ?
Publicerat Februari 7, 200521 yr Författare Fjället vi var på ligger i den östra delen av Gällivarefjällen och där var det för mycket snö. Det enda som syns är sten.Inget bete alls.Västerut såg det dock lovande ut, barblåsta åsar och kullar.Varför vi alls valde detta fjäll var att en av kompisarna jagat där förra helgen och hittat riktigt bra med fågel.Fjällripan är en härlig fågel dock något svår att förstå sig på.
Publicerat Februari 7, 200521 yr Märkligt, mycket märkligt ... Någon som har hört av några lägesrapporter från arjeplogsfjällen ? Kanske rentutav från Vuoggatjålme ?
Publicerat Februari 8, 200521 yr Fjället vi var på ligger i den östra delen av Gällivarefjällen Var det möjligtvis Sa... ??? Bra med fjällripa där i höst iaf.
Publicerat Februari 11, 200521 yr Hur ser det ut längre västerut typ Vi..ta :-X Hoppas du förstår var NIAK ;D
Publicerat Februari 11, 200521 yr Jag som trodde att vi alla var som en stor jaktfamilj och kunde anförtro oss till varandra med jakt tipps osv. :'(
Publicerat Februari 11, 200521 yr Jag som trodde att vi alla var som en stor jaktfamilj och kunde anförtro oss till varandra med jakt tipps osv. :'( Klart jag ska berätta var Vi..ta ligger eller Sa..o Dessa ställen ligger mellan hemligberget och hemligjaure, lite öster om hemligskogen..... då vet du ;D
Publicerat Februari 12, 200521 yr Författare Vi_ta var bättre i fråga om renblåsthet.Dock har det hänt en hel del under veckan, det har kommit 15 cm snö men även blåst hårt så bete borde finnas.Åker nästa vecka till P-haure...