Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lånelicens inom familjen

Featured Replies

Publicerat

Hur fungerar det med lånelicenser om man lånar vapen inom familjen? Finns "undantaget" kvar och vad gäller?

exempel:

Jag som har licens för klass 1 kan jag låna min sambos (inte fru) klass 3 -vapen utan att skriva lånelicenspapper?

Räcker det om jag har med mig min sambos originallicenshandlingarna för klass 3-vapnet?

/Magnus

Publicerat

Detta måste nog vara den mest populära frågan :rolleyes: !

Ja det kan du, men du får inte låna det vid upprepade tillfällen utan att det förflutit viss tid däremellan. Det gäller alla lån.

Söker du på äldre trådar så finns det utvecklingar och följdfrågor, men svaren på dina frågor är alltså : ja & ja!

Publicerat

Jag har precis samma bekymmer! Han har alla licenserna på hagelgevären, vore ju skönt att slippa lånelicenser fram och tillbaka! / Totte

Publicerat

Vad räknas som familj egentligen? Räknas min far trots att vi inte bor i samma hushåll? Vi har båda klass 1 licenser och det är väl mer frågan för mig om lån av en 12/.222 emellanåt och för honom eventuellt min 6.5*55.

Publicerat
Vad räknas som familj egentligen? Räknas min far trots att vi inte bor i samma hushåll? Vi har båda klass 1 licenser och det är väl mer frågan för mig om lån av en 12/.222 emellanåt och för honom eventuellt min 6.5*55.

Vad jag har läst så gäller det endast "under samma tak" hushåll.

För att få låna kombi/hagelvapen så måste man själv äga en hagelbössa.

Jag som endast äger kulvapen får ej låna ett hagelvapen/kombi även fast jag har gjort proven osv för det. Man måste själv äga ett. Alternativet är att man får lämna in en ansökan om lån, då gör dom samma procedur som när dom ska bevilja en vanlig licens, och det kostar och tar tid.

Publicerat

Som sagt- detta ämne är behandlat ett flertal ggr och i detalj. Man behöver bara scrolla litet längre ned på samma sida som denna tråd för att hitta flera besvarade frågor på samma tema. Och det finns fler längre tillbaka i tiden, och i andra areor.

Samma hushåll är OK, och förälder-barn oavsett hushåll är OK.

Är man det minsta tveksam så är det ju dessutom bara att fylla i en vanlig lånelicens, vilket förresten hur som helst kan vara en god idé så slipper man riskera att förlora originallicensen.

Frågan är besvarad, och jag låser tråden så att det blir enklare att hitta svaret framöver.

AjV- vill dessutom be dig att inte besvara frågor i vår area; det skall skötas av oss SJF:are; se klistrad tråd högst upp.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.