Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisolycka 20090825

Featured Replies

Publicerat

i sydöstra änden av kommunen, precis intill kommungränsen.

Märklig förmiddag..

Ingen polis som ringde utan en tjej i NVR organisationen som verkar på andra sidan kommungränsen.

Tydligen hade en bilist stannat och frågat i byn ang. grisolycka.

Killen upplystes om att de måste polisanmäla olyckan och märka ut den.

Va tydligen sonen som kört på grisen o fadern + modern som kommit dit för att hjälpa sonen hem med bilen.

De skulle ringa polisen och åka o märka ut platsen.

När så tjejen jag kontaktades av kom hem från jobbet så frågade sambon om polisen ringt.

Varpå hon kollar med mig o jag kollar av de som har sträckan där men inget samtal ang olyckan hade någon fått.

Jag ringer LKC o ställer frågan om typ.. va faen som hänt ?

Jepp de hade en som ring ang olyckan på väg 504 men den som ringde hade inga uppgifter o ge, troligen fadern som ringde o han kunde inte svara på nått..

Han skulle iallafall åka o markera platsen och sen återkomma med uppgifter ang reg. nummer på bilen hur det gått till osv. Hur många grisar m.m.

Ingen har ännu ringt o gjort en riktig anmälan..kl är nu 14.30 o jag kom precis hem efter o lagt några timmar på uppdraget som inte gick nått vidare…

Antar att jag kom dit ett par timmar efteråt vet ju inte när olyckan hände eller vad som hände.

Kollade vägen o det var 15 m bromspår där kylaren gått åt o allt vatten runnit ut i en stor pöl.

Lite plastdetaljer o gummi o blinkers glas eller nått sånt.

Verkar varit en blå Toyota, hittade ett kylaremblem i vägkanten.

Troligen har bilen träffat grisen mitt i o mitt på, rejäl smäll då bilen fick bogseras därifrån.

Kände att det klart luktade gris i diket.

Såg att där va flera grisspår i kanten stora o små, kanske 30-40 kilos eller nått sånt.

Jaha den ligger nog här i diket eller strax innanför var jag övertygad om.

Lät Blackie lukta runt o välja spår o så bar de iväg….

20m, 50m 200m o vidare 600 m från olyckan så kopplade jag loss.

Hon drog iväg men bröt o kom tillbaka efter 7-800m i löpan.

Hmm.. den ligger nog i planteringen o vi gick förbi den.

Tar om från början o vi drar iväg ungefär samma resa men efter jag släppt första gången så går det mer rakt söderut.

Ser nu också att det är gristramp från både stora o små i mossan likadant som i förra löpan.

Fortsätter en bit till är väl nån km från olyckan när jag bryter igen o går tillbaka.

Får för mig att första löpan nog va rätt o går dit där hon bröt först.

Rundar ett gigantiskt dike o kommer in på spåret som Astron visar att jycken varit o vänt typ 80 m från där vi är nu.

Hon verkar taggad så jag kopplar loss… jepp idiotiskt.. B)

Upptag kommer ganska omgående o det drar iväg men stannar några ggr.

Har lååångt till bilen så jag försöker gå efter kommer över en väg där jag ser att jycken tjoat enl Astron.

Hundskrället jagar älg… tydliga språngspår i gruset.

Förbannat också, nu lär jag inte få tag på henne på några timmar.

Så ser jag på pejlen att hon ”står”/”Is on point” några minuter sen vänder hon o går sina egna spår tillbaka.

Misstänker att det va fårstängsel som stoppade henne.

Hon bröt exakt på en markgräns, antar att älgen hoppade över o hon blev kvar o vände tillbaka.

Tillbaka på vägen igen så känner jag fortfarande att där luktar lite gris.

Lät nu jycken söka lös av planteringen på bägge sidorna av vägen.

Inget fann vi men hon tog om ena löpan o drog en bit men kom sen tillbaka o vi fortsatte lufsa runt o finkammade allt där inne.

Bröt o åkte hem o känner den sura smaken av misslyckande, lär sitta i ett tag…

Bilisten lär få dryga böter när han väl ringer upp snuten, de är allt annat än glada…

Som jag ser det så har jag antingen värdelös hund vilket jag villigt erkänne... :D eller så hängde grisen på övriga grisar väldigt långt. Vilket iofs inte är ovanligt men min jycke va rätt slut, värmen tär hårt nu. Kändes inte så meningsfullt o fortsätta.

Ytterligare ett alternativ skulle kunna va att någon har en grisstek i bagageluckan… B)

Publicerat

Med sånt folk är det ju tur att det inte är fängelsestraff på att vara dum i huvudet för då hade våra fängelser varit överfulla.

Bra jobbat men man undrar ju om folk bara är korkade eller vad det är för annat lurt som gör att man inte ringer till polisen och talar om vad som hänt helt enkelt.

Publicerat
i sydöstra änden av kommunen, precis intill kommungränsen.

Ytterligare ett alternativ skulle kunna va att någon har en grisstek i bagageluckan… ;)

Spot-on tror jag. :lol:

Efter en sådan smäll och din insats verkar allt annat otroligt.

Publicerat
Spot-on tror jag. ;)

Efter en sådan smäll och din insats verkar allt annat otroligt.

Farsgubben sätter jag en slant på :D

Provade två tokiga plottar på björnjakten som tog upp allt, inget om rasen mer om injagningen, som spårfantast så imponerades jag ändå av viljan och förmågan hos rasen, även om solen har sina fläckar ibland.

Publicerat
  • Författare

Jo.. nog kan plottar jaga vad som.

Kräken väckte kvateret igår natt när jag släppte ut dom på baksidan för nattpinket.

Inhängnat med 2 m plank o gunnebostängsel nergrävt runt om.

Vet i fasen hur igekotten kommit in men det hördes att där fanns nått jaktbart iallafall...

Bor i villakvater... lär nog få hatbrev i postlådan framöver..

Har luskat lite ang olyckan och det verkar som att personerna i den blå Toyotan är kända av nån i byn.

De skulle kontakta dem o påminna om polisanmälan.

Fast bilen skulle visst va rätt gammal så det är ju möjligt att de inte har mer än trafikförsäkrat eller va de heter.

Antar att de blir skorten då o ingen som försöker laga bilen via försäkringsbolaget o så kommer de undan böterna oxå om de inte anmäler.

Publicerat

För en som inte "jobbar" med eftersök så blir man ju otroligt imponerad av engagemanget från dig NS.

Tråkigt och inte få tag i den/dem påkörda grisarna men det är ju svårt och veta det innan.

Mvh

Roffe